FACEBOOK: Facebook har allerede falt 10% på børsen, etter avsløringer om salg av personopplysninger som kan ha påvirket det amerikanske valget. Slik gjør du dine opplysninger hemmelig for andre applikasjoner. Video: Nicolai Delebekk Vis mer

Sikkerhetsekspert advarer mot Facebook-tester:

Dette er de egentlig ute etter når du bruker Facebook

- Må du svare på mange spørsmål, bør det få varsellampene til å blinke.

(Dagbladet): Han hadde til slutt ikke noe annet valg, Facebook-sjef Mark Zuckerberg. Onsdag kveld kom beklagelsen for at det britiske kommunikasjonsbyrået Cambridge Analytica hadde fått tak i personopplysninger fra 50 millioner Facebook-brukere.

Det var i helga Cambridge Analytics informasjonsinnsamling ble kjent. Opplysningene fikk selskapet via appen «thisisyourdigitallife». Analyser av informasjonen ble senere solgt til blant andre Donald Trumps valgkampstab.

Avsløringen om informasjonslekkasjen har fått både Facebook-brukere og sikkerhetseksperter til å rynke på nesa. En av dem er seniorrådgiver Vidar Sandland hos Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS).

Han forteller at selv det som framstår som uskyldige tester eller quizer kan tappe deg for personopplysninger som senere brukes til helt andre ting enn du tror.

Og informasjonen er verdt millioner av kroner for de rette personene.

Lite bevissthet

- De aller færreste reflekterer over hvor kraftig Facebook faktisk er som virkemiddel og hvor mye informasjonen de henter kan brukes til å påvirke deg. De som står bak, gjør ikke dette fordi du skal få et bilde av en katt når du svarer på ti spørsmål for å finne ut hvilket dyr du ligner mest på. Det er en avansert markedsundersøkelse som gir dem svært viktig personinformasjon, forklarer Sandland.

Seniorrådgiveren oppfordrer folk til å ha et bevisst forhold til hva man legger igjen når man tar en test og svarer ærlig om hva man liker best eller helst ville valgt. Selv har NorSIS klare tanker om hva som faktisk bør deles av personer som velger å legge igjen slik informasjon via Facebook.

- Vår tommelfingerregel er at man ikke bør gi fra seg mer informasjon enn man ville gitt fra seg til en tilfeldig på gata. Dette fordi man aldri vet hvordan det kan bli brukt senere, sier Sandland, og legger til at den som samler inn og analyserer informasjonen ofte vet mer om deg enn du selv vet.

- Dersom du tenderer mot for eksempel et parti eller en legning, så kan Facebook se det, selv om du ikke nødvendigvis er klar over det selv. Og det er bare ut ifra den enorme mengden med informasjon om atferd og preferanser du gir dem.

Varsellampene bør blinke

Ved å logge inn på apper eller funksjoner via Facebook, har du allerede gitt fra deg mye verdifull personlig informasjon, ifølge seniorrådgiveren. For ved å dele alderen din, hvor du bor og hva du liker, har du allerede gitt et veldig godt innblikk i hvilken markedsføring som treffer deg.

Legg til at du må svare på mange spørsmål om personlige preferanser, og varsellampene bør begynne å blinke, ifølge Sandland.

SNAKKER UT: I et eksklusivt intervju med CNN snakker Facebook-sjef Mark Zuckerberg ut om krisa selskapet har opplevd i det siste. Han garanterer at alle som har fått sine personlige opplysninger misbrukt, skal få beskjed om det. Les hele saken her: https://www.dagbladet.no/nyheter/zuckerberg-jeg-forklarer-meg-gjerne-for-kongressen/69638523 Video:... Vis mer

- Mange av disse skal ha tilgang til Facebook-profilen din for at du skal få tatt testen eller bruke funksjonen. Allerede der har du gitt tilgang til svært mye informasjon. For selv om du har skjult informasjonen fra din profil får de hentet den ut så lenge den er registrert, sier han, og legger til at uansett om både Facebook, tester og apper framstår som gratis, er det andre verdifulle ting du må gi fra deg for å ta de i bruk.

- Ingenting er gratis - de tjener penger på denne informasjonen. Facebook er også gratis, men samtidig ikke, fordi du gir så mye informasjon om deg selv.

Ikke tilfeldig

Skandaleoppslag om informasjonslekkasje til tross, seniorrådgiveren er langt ifra overrasket over det som nå kommer fram om Facebook. Sitter man på mye data, er sannsynligheten for misbruk stor, ifølge Sandland.

Og jo mer de som får tak i opplysningene vet, jo bedre kan de rette sin informasjonsspredning i neste omgang.

- Informasjonen du frivillig har gitt fra deg, kan komme på avveie og bli brukt mot deg i neste omgang, det er ikke et spørsmål, men et faktum. Problemet er informasjonen som viser hva du trigges av, hvilke interesser du har og hva du står for, da dette gjør det mye enklere å påvirke deg, sier Sandland.

Som eksempel gir han følgende scenario: Du møter en person som, via informasjonen om deg og din Facebook-aktivitet, vet svært mye om deg. Eksempler kan være hvilken mat du liker, hvor du har vært på ferie, hvor du jobber, hvor gammel du er og ditt syn i ulike samfunnsdebatter.

Ved å vite dette, vil personen kunne komme langt raskere inn på deg ved å spille på dine premisser. Det vil igjen gjøre at jeg lettere kan påvirke deg og dine synspunkt.

- Det er det samme som gjøres med denne informasjonen. I verste fall kan det brukes i påvirkningsoperasjoner, sier Sandland.

- Vårt ansvar

Dagbladet har vært i kontakt med Facebooks kommunikasjonssjef i Norden, Peter Andreas Münster, som kommenterer situasjonen og informasjonslekkasjen. Han viser til Zuckerbergs beklagelse, men understreker også ansvaret selskapet har.

- Vi har et ansvar for å beskytte folks data, og hvis vi ikke kan gjøre det, så fortjener vi ikke brukerne. Dette er alvorlig, vi har gjort feil og vi innrømmer det helt og holdent. Vi vet også at vi må jobbe hardt for å gjenvinne folk tillit, skriver Münster i en e-post til Dagbladet.

Han forsikrer om at selskapet nå jobber døgnet rundt for å forsikre seg om at noe lignende ikke skjer igjen, og sier Facebook gjør og vil gjøre flere endringer for å forhindre misbruk av personlig informasjon.

- Ingenting er mer viktig for oss enn å beskytte folks privatliv, og det er vårt ansvar å ikke bare si det, men også å vise at vi mener dette gjennom vårt arbeid og endringene som gjøres etter det som har kommet fram, skriver Münster.​​