Dette er de nye nettimperiene

Ingen tvil om hvem som har verdensdominans.

VERDENSDOMINANS:  Slik er verdensherredømmet fordelt mellom nettstedene- i et kart inspirert av kolonitiden og dataspillet Age of Empire.  Kart: Oxford Internet Institute's Information Geographies blog/ Creative Commons
VERDENSDOMINANS: Slik er verdensherredømmet fordelt mellom nettstedene- i et kart inspirert av kolonitiden og dataspillet Age of Empire. Kart: Oxford Internet Institute's Information Geographies blog/ Creative CommonsVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Anerkjente Oxford Internet Institutes har laget disse kartet som deler verden inn etter hvilket nettsteder som er de mest besøkte i landet. De baserer seg på brukeranalyser fra det amerikanske selskapet Alexa.

Det nye verdenskartet viser tydelig hvilke selskaper som er internettets  superimperialister:

Verdensherredømmet er delt mellom søkemotoren Google og nettsamfunnet Facebook.

Facebook størst i Norge I hele 62 land er Google nettstedet som er mest besøkt. Søkemotoren dominerer i USA, det meste av Europa og Australia.

Facebook, som ble startet i USA i 2004, har rukket å bli det mest besøkte nettstedet i 50 land.

Et av disse landene er Norge, men ellers dominerer Facebook i det meste av Midt-Østen, Nord-Afrika og den spasktalende delen av Sør-Amerika.

- Det er ikke så overraskende at det er disse to selskapene som er mest besøkt i de aller fleste land. Det er mer interessant å se hvor de ikke er det, påpeker Foreign Policy.

I flere svært folkerike land har ikke de to USA-baserte selskapene imperium.

Skiller seg ut Den kinesiske søkemotoren Baidu er den mest besøkte i Kina. Av gigantlandets 1,3 milliarder innbyggere er rundt en halv milliard internettbrukere, ifølge Oxford Internet Institutes.

Sensur og markedsstyring er medvirkende årsaker til at Baidu dominerer her, mener Foreign Policy.

Baidu er også ledende i Sør-Korea, et land med 50 millioner innbyggere. Dette synes imidlertid instituttet er rart, og de reiser spørsmålet om det kan være en feil i datagrunnlaget her.

Også Russland skiller seg ut: Deres egen søkemotor Yandex topper nettbruken her.

Yahoo var før Google den mest brukte søkemotoren i en rekke land. I dag er Japan og Taiwan dets siste bastioner.

Sør for Sahara er mange land blanke. Dette skyldes at Alexa mangler brukerdata herfra.

GOOGLE MEST UTBREDT:  Landene har fått farge etter hvilke nettsted som er størts i landet ut fra analysene til Alexa. Kart: Oxford Internet Institute's Information Geographies blog/Creative Commons
GOOGLE MEST UTBREDT: Landene har fått farge etter hvilke nettsted som er størts i landet ut fra analysene til Alexa. Kart: Oxford Internet Institute's Information Geographies blog/Creative Commons Vis mer