SEILENTUSIAST: Siw Robertsen (45), lasteleder på Hercules-maskinen, er en entusiastisk seiler. Hun beskrives som glad, inkluderende og dyktig i jobben. Foto: MORTEN JENSEN / SEILEMAGASINET
SEILENTUSIAST: Siw Robertsen (45), lasteleder på Hercules-maskinen, er en entusiastisk seiler. Hun beskrives som glad, inkluderende og dyktig i jobben. Foto: MORTEN JENSEN / SEILEMAGASINETVis mer

Dette er de savnede

Alle de savnede etter Hercules-ulykken får de beste skussmål som svært kompetente medarbeidere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Letingen etter eventuelle overlevende etter Hercules-styrten på det svenske fjellet Kebnekaise pågår for fullt etter at vrakrester er funnet ulike steder i området. Utsiktene til å finne noen av de fem besetningsmedlemmene i live er imidlertid ikke gode, medgir forsvarsledelsen.

- Det ser mørkt ut, men vi vil jo ikke konstatere at alt håp er ute, fastslo Espen Barth Eide på en pressekonferanse tidligere i dag.

Av de fem savnede er fire mannskap på Hercules-maskinen, mens én er passasjer. Samtlige får svært gode skussmål av kolleger og overordnede i Luftforsvaret.

Ståle Garberg (42) Den savnede Hercules-maskinens pilot blir av overordnede og kolleger beskrevet som uovertruffen på sitt felt.

- Han er den absolutt beste piloten i 335-skvadronen, og har flest flytimer på den nye typen Hercules-maskiner, sier pensjonert testpilot Arild Lundesgaard til Dagbladet.

DE SAVNEDE: F.v. flyger Ståle Garberg (42), skvadronsjef Truls Ørpen (46), lasteleder Siw Robertsen (45), lasteleder Bjørn Haug (40), flytryggingsoffiser Steinar Utne (35). Foto: FORSVARET
DE SAVNEDE: F.v. flyger Ståle Garberg (42), skvadronsjef Truls Ørpen (46), lasteleder Siw Robertsen (45), lasteleder Bjørn Haug (40), flytryggingsoffiser Steinar Utne (35). Foto: FORSVARET Vis mer

Flystasjonens sjef Diederik Willem Kolff samstemmer i beskrivelsen, og opplyser at den 42-årige kapteinen har jobbet på Gardermoen siden 1993, avbrutt av et opphold i det danske forsvaret i 2009/2010, som ledd i en Nato-utveksling.

- Garberg er en veldig rolig fyr - en morsom kar med tørr humor. En god kollega, sier Kolff til Dagbladet.

42-åringen er bosatt i Oslo og er samboer med barn i skolealder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Truls Ørpen (46) Skvadronsjef Ørpen har lang fartstid som testpilot, først som Orion-flyger på Andøya, siden på gamle og nye Hercules-maskiner på Kjeller og Gardermoen. Ved siden av Garberg beskrives han som en av landets aller beste piloter på flytypen.

- Han er en av våre mest erfarne flygere, og har jobbet her i 20 år, opplyser flystasjonssjef Diederik Willem Kolff til Dagbladet.

Oberstløytnant Ørpen kommer opprinnelig fra Krødsherad i Buskerud, og deler navn med sin berømte spellemannslektning fra samme sted.

- Han er veldig dyktig i jobben. Rolig og behersket. Vi pleide å dra til England sammen for å prøvefly Herculeser før levering til Norge, sier pensjonert testpilot Arild Lundesgaard til Dagbladet.

Ørpen har samboer og er bosatt i Oslo.

Siw Robertsen (45) Kapteinen er lasteleder om bord på flymaskinen med nesten samme navn, og den eneste kvinnen i mannskapet.

- Det er ikke mulig å si et negativt ord om Siw. Hun er glad, inkluderende og dyktig i jobben, sier befalskollega Geir Helge Ellingsen (45) til Dagbladet.

FUNNSTEDET: Forsvaret har frigjort dette bildet tatt i dag morges, fra et norsk Orion-fly. Funnstedet ligger mellom Kebnekaises to høyeste topper. Foto: FORSVARET / SCANPIX
FUNNSTEDET: Forsvaret har frigjort dette bildet tatt i dag morges, fra et norsk Orion-fly. Funnstedet ligger mellom Kebnekaises to høyeste topper. Foto: FORSVARET / SCANPIX Vis mer

Robertsen kommer opprinnelig fra Tromsø, og tok utdanning ved Luftforsvarets skolesenter på Kjevik ved Kristiansand. Hun ble utplassert på Andøya flystasjon, og søkte seg videre til 335-skvadronen på Gardermoen, der hun jobbet som mekaniker på de gamle Hercules-maskinene. Hun omskolerte seg til lastemester da flyene ble skiftet ut.

Hun er en entusiastisk seiler, og har vært medlem av Frognerkilens Seilforening i ti år.

- Siw er godt likt av alle som kjenner henne - ei positiv jente, sier seilforeningens styreleder Geir Bakke til Dagbladet.

45-åringen er singel og uten barn.

Bjørn Haug (40) Kaptein Haug er også lasteleder på Hercules-maskinen. Han er bosatt på Jessheim, få kilometer fra Gardermoen, og har barn i barnehage- og skolealder.

- Han er en rolig fyr som er opptatt av familien sin, sier flystasjonssjef Diederik Willem Kolff til Dagbladet.

Haug har utdannelse fra Forsvarets tekniske befalskole og tjenestegjorde i FNs Bosnia-styrke på midten av 1990-tallet. I perioden 1997-2001 jobbet han som mekaniker på Bodø flystasjons Sea King redningshelikoptre, før han kom til Gardermoen for ti år siden.

- I likhet med resten av mannskapet er han svært dyktig i jobben, sier pensjonert testflyger Arild Lundesgaard til Dagbladet.

Steinar Utne (35) Utne er den eneste av de savnede som ikke er mannskap på Hercules-flyet; han er til daglig stasjonert på Rygge flystasjon og var med på turen fra Evenes til Kiruna som passasjer.

Utne startet imidlertid karrieren som helikopterpilot på Lynx-maskiner stasjonert på Bardufoss. I fjor kom han til Rygge som flytryggingsoffiser.

VANSKELIGE FORHOLD: Dårlig vær og ulendt terreng gjør letearbeidet på Kebnekaise vanskelig. Foto: ANITA ARNTZEN / DAGBLADET
VANSKELIGE FORHOLD: Dårlig vær og ulendt terreng gjør letearbeidet på Kebnekaise vanskelig. Foto: ANITA ARNTZEN / DAGBLADET Vis mer

- Utne er en erfaren, kompetent, og en veldig positiv og omgjengelig person som vi sitter stor pris på i staben, sier Gry Heidi Pettersen, nestkommanderende og stabssjef for 137 luftving ved Rygge, til Dagbladet.

Utne er bosatt i Oslo og har samboer.