Dette er delene Havarikommisjonen undersøker: - Tida arbeider ikke for oss

Mangler fortsatt viktige deler.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Havarikommisjonen har i dag holdt en pressekonferanse med siste nytt om helikopterulykken.

De ser nå på helikopterdelene for å finne svar på hvorfor helikopteret styrtet, men mangler fortsatt viktige deler.

- Det er et veldig komplisert arbeid og et veldig langt stykke arbeid som ligger foran oss, sier Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen.

De har hentet opp tannhjul som tilhører girboksen, et funnet på land og et annet hentet opp fra havet. Det som ble funnet i havet, har allerede begynt å ruste.

- Tida arbeider ikke for oss, det korroderer, påpekte Havarikommisjonen.

Ettersom rotoren forlot helikopterkroppen før helikopteret styrtet, er Havarikommisjonen spesielt opptatt av å finne og undersøke alle delene i girboks-området. Der kommer tannhjulene inn. Hovedgirboksen er feste for hovedrotoren, og er også komponenten som knytter helikopterets motor til rotoren.

Havarikommisjonen sier de vil finne så mange deler på havets bunn som mulig, men at det spesielt er girboks-området som er viktig. Øverst i saken kan du se bilder av noen av de kritiske delene som Havarikommisjonen i dag viste fram.

De har slått fast at helikopteret styrtet på grunn av en teknisk feil, men har ikke villet konkludere om hva slags teknisk feil dette var.

Her kan du lese den foreløpige rapporten
.

På grunn av teknisk feil Ifølge Havarikommisjonen oppsto feilen da helikopteret fløy rett i underkant av 2000 fot, altså 600 meter over havet.

- Vi antar at hele hendelsesforløpet, fra noe oppsto til ulykken var et faktum, var på cirka ett sekund. Det var da rotoren forlot helikopteret. Det skjedde veldig fort og det var ingen forvarsel, har Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen presisert overfor Dagbladet.

EUs byrå for flysikkerhet (EASA) har krevd at alle helikopter av denne typen må inspiseres før de får fly igjen. Helikopteret som styrtet er av typen Eurocopter 225 LP Super Puma, og tre av fire punkter som EASA krevde at skulle inspiseres, dreide seg om hovedgirboksen (MGB).

Det er også det samme området som Havarikommisjonen undersøker. De bekrefter at rotoren løsnet fra helikopterkroppen før helikopteret traff bakken. Hovedrotoren ble funnet mellom 200 og 300 meter unna helikopterkropper.

- Vi ser på rotor, girboks og det som holder girboksen til skroget, har Halvorsen presisert.

Hørte ingenting fra cockpit Basert på vrakrestene og informasjon fra de svarte boksene, med både taleregistratoren og ferdsskriveren, har Havarikommisjonen kommet fram til at dette er en teknisk ulykke.

- Det er en teknisk ulykke, ikke en ulykke som skyldes menneskelig feilhandling om bord, opplyste de på en pressekonferanse.

Havarikommisjonen bekrefter overfor Dagbladet at de ikke hører noe unormalt i opptakene fra cockpiten, før helikopteret styrter. Også ferdsskriveren viser at alt er normalt fram mot styrten.

Halvorsen sier han ikke tror mannskapet oppdaget at noe var galt.  

Falt dramatisk Nettstedet Flight Radar har data som viser hvor høyt og raskt helikopteret fløy før det styrtet. Grafen viser hvordan helikopteret mister fart og høyde over ulykkesstedet, før det forsvinner fra radaren.

11.16 tar helikopteret av fra Gullfaks B i Nordsjøen.
11.54 forsvinner det fra radaren.

Helikopteret faller over 600 høydemeter, i stor fart, og knuser i bakken. Deler av helikopteret havner i vannet.

Tidligere hendelser Ulykkeshelikopteret avbrøt en tur til en plattform i Nordsjøen tre dager før ulykken.

Bare 16 minutter etter at ulykkeshelikopteret som styrtet tok av med mannskap på vei ut til plattformen, snudde det over Sotra og returnerte til Flesland lufthavn, viser blant annet data fra Flight Radar.

- Piloten fikk en varsellampe, og fulgte rutinene våre og returnerte til Flesland. På Flesland ble helikopteret sjekket i henhold til prosedyren, og det ble skiftet en komponent, sier pressekontakt Klaus Sonberg ved CHC Helikopter Service AS til Dagbladet.

Dagen etter ble det tatt en testtur, men også da fikk helikopteret opp feilmelding, og det ble skiftet enda en motorkomponent.

VISER FRAM HELIKOPTERDELER: På dagens pressekonferanse viste Havarikommisjonen fram noen av delene de har undersøkt for å finne årsaken til ulykken. Den svarte boksen er en kontrollboks fra motoren, funnet i sjøen. Den blanke stanga bak er en suspension bar, det som girboksen henger i. De to tannhjulene til høyre tilhører girboksen. Foto: NTB Scanpix
SKAL FINNE SVAR: Havarikommisjonen ser på de delene de har funnet for å finne svar på hvorfor helikopteret styret, men de mangler fortsatt viktige deler. Delene ligger på havets bunn. Foto: Havarikommisjonen
Dette er en del av girboksen, kalt first stage planetary gear carrier. Havarikommisjonen kan ikke slå fast om disse delene vil bli avgjørende for å løse gåten, men presenterte disse delene som viktige komponenter i dag. Foto: Havarikommisjonen
Disse hannhjulene tilhører girboksen. Som du ser, er det rust på hjulene. Havarikommisjonen påpeker at det haster å få undersøkt dem. Foto: Havarikommisjonen
Girboksen og rotoren blir holdt fast i helikopteret ved hjelp av stenger, som kalles suspension bars. Stengene er det girboksen henger i. Foto: Havarikommisjonen
STYRTET I DØDEN:  Feilen oppsto da helikopteret var på rundt 600 meters høyde og helikopteret styrtet i bakken umiddelbart. Helikopterkroppen ble funnet på seks til sju meters dyp, mens rotoren ble funnet rundt 200 til 300 meter unna kroppen. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet
STYRTET I DØDEN: Feilen oppsto da helikopteret var på rundt 600 meters høyde og helikopteret styrtet i bakken umiddelbart. Helikopterkroppen ble funnet på seks til sju meters dyp, mens rotoren ble funnet rundt 200 til 300 meter unna kroppen. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet Vis mer