EUROPAS FREMSTE BILLETTHAI: Atle Gunnheim Barlaup (40) er mannen bak den norske svartebørsgiganten Euroteam og kjent som personen med  det største svartebørsnettverket i Europa. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
EUROPAS FREMSTE BILLETTHAI: Atle Gunnheim Barlaup (40) er mannen bak den norske svartebørsgiganten Euroteam og kjent som personen med det største svartebørsnettverket i Europa. Foto: Øistein Norum Monsen / DagbladetVis mer

Dette er den norske svartebørskongen

Atle Gunnheim Barlaup er svartebørshaien FIFA aldri har klart å stoppe.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Som Dagbladet har avslørt, har 40-åringen handlet under bordet med FIFAs visepresident Jack Warner og en rekke navngitte fotballtopper verden over. Selskapet har produsert falske svenske identiteter med støtte fra staten, blitt etterforsket internasjonalt av datatilsynsmyndigheter og ansatte er blitt pågrepet.

- Det var som å få mursteiner i hodet, uten forvarsel. Det var en belastning for organisasjonen. Men det er jo i motgang man finner ut hva folk er laget av, sier Barlaup i dag om avsløringene Dagbladet har publisert om Euroteam.

Les mer om: Billetthaiene og FIFA

- Kjeltringene

Toppene i FIFA og UEFA vet godt hvem nordmannen er. De har gjentatte ganger forsøkt å stoppe hans billettvirksomhet - eller de har solgt ham billetter under bordet. Enkelte har gjort begge deler.

- Det er ikke vi som er kjeltringene, sier Barlaup. På den internasjonale svartebørsen er 40-åringen fra Lier både berømt og beryktet.

Det var derfor en tysk billetthandler i 2006 skaffet ham VM-billetter verdt 150 millioner kroner. Det var derfor FIFA-visepresident Jack Warner valgte Barlaup da han skulle selge seg rik på svartebørs.

Det kommer ikke fram i offentlige registre, men det er Barlaups kontakter som er nøkkelen til svartebørsgiganten Euroteams millionomsetning.

- Vi tilfredsstiller et marked som alltid vil være der for annenhåndsbilletter. Prisen styres av tilbud og etterspørsel, sier Barlaup.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Aha-opplevelse

Det begynte i Drammenshallen i 1987. A-ha kom til byen.
- Jeg kjøpte noen billetter ekstra, og gikk såpass i pluss at det var verdt å satse litt neste gang, husker Barlaup.

Derfor satset BI-studenten studielånet på Pink Floyd-konserten på Valle Hovin i 1994.

- Det var et klondyke for en fattig student. Jeg trodde jeg skulle tjene litt, men utbyttet rundt 100 000 kroner - langt over hva jeg forventet, sier Barlaup.

En svenske

Tanken om billetter som levebrød var født. Den økonomi- og jussinteresserte liungen startet Billettcentralen - Norges første svartebørsselskap.

På hotellet Continental i Oslo, før Lillehammer-OL, traff han svensken som skulle endre Barlaups liv.

- Han hadde enorme mengder billetter. Hvor har du fått tak i de, spurte jeg.

Svaret ble Barlaups introduksjon til billetthandel verden over. De to samarbeider tett den dag i dag. Via kontakter i fotballforbund, reisebyråer og sponsorer har både Barlaup og svensken kunnet bygge seg en formue.

- Jeg knyttet til meg kontakter som var sjarmerende og gode til å snakke for seg. Jeg fortalte dem hvem de skulle snakke med, og hva de skulle si, forteller gründeren.

Juridisk gråsone

I 2003 etablerte han Euroteam. Selskapet, som siden 2003 har solgt for en halv milliard, driver ikke i skjul fra Cayman Islands eller Sveits. Euroteam står i telefonkatalogen og er Brønnøysund-registrert. Etter Dagbladets mange avsløringer rundt selskapet, velger Barlaup nå å stå åpent fram.

- Det blir feil om FIFA skal få sette dagsorden. Et velfungerende annenhåndsmarked gir ofte lavere billettpriser og det øker sjansen for fulle tribuner, sier Barlaup.

40-åringen er ekspert på den juridiske gråsonen han opererer i. Euroteam rammes ikke av norsk svartebørslov (som kun gjelder arrangementer på norsk jord). Men selskapets billettkilder bryter stadig vekk loven. Flere fotballtopper er under etterforskning.

- Ikke så moro

Nå har Forbruker Europa bedt Euroteam betale forsmådde billettkjøperne 300 000 kroner i erstatning. Barlaup synes ikke lenger svartebørs er like moro.

- Nei. Bransjen har endret seg. Jeg vet om flere navngitte personer i bransjen som har byttet side, som nå lever av å lure folk med falske billetter. Alt er blitt hardere og tøffere. Vi legger oss helt flate for de problemer våre kunder har fått som følge av dette, sier Barlaup.

Nå vil han satse helt nytt - på lag med arrangørene som tidligere hatet ham.

- Det er på tide å sikre pensjonstilværelsen, sier Barlaup.

Gjennom selskapet Tixnet ønsker han å selge billetter både på vegne av arrangører og annenhåndsmarkedet. Hvit og svart handel, hånd i hånd. Motivert av både penger og politikk.

Kriger

For Barlaup ser seg selv som en kriger i kampen mot et stadig sterkere billettmonopol.

- Konseptet er å tilrettelegge for at kjøper og selger kan handle sikkert uten fordyrende mellomledd. Slike som meg, sier han.

Barlaup mener vi snart vil få se dynamiske priser på konsert- og idrettsbilletter, som vi ser med flybilletter. Det vil si: dyrere når det er få ledige seter. Billig når det er mange.

- Vi har utviklet en algoritme for maksimering av kapasitetsutnyttelse og fortjeneste for arrangører, sier han.

Vant over Staten

For privatpersoner ser han for seg en tjeneste som skal være gratis. Lykkes han, vil han utkonkurrere Euroteam. Men også bryte norsk svartebørslov.

- Vi mener at loven er i strid med EØS-avtalen om fri flyt av varer, kontrer Barlaup, som vurderer å gå rettens vei.

Han måtte også i retten selv - tiltalt for skatteunndragelse av drøyt to millioner kroner i 2005. 14. september 2015 vant han imidlertid fram i Høyesterett mot Staten, i den sivile behandlingen av skattesaken.

Da ble også tiltalen mot ham henlagt.

- Dette er penger jeg skattet av i 2006. Jeg driver en åpen norsk virksomhet og har ikke noe imot å betale skatt, sier Barlaup, og legger smilende til:

- Selv om det ikke ser slik ut.

Les mer om: Billetthaiene og FIFA