GODE KOLLEGER:  - Det jeg kan si er at de var to svært gode kolleger, som begge er erfarne piloter. Spesielt han eine har jeg hatt mye kontakt med. Vi kommer til å savne dem begge, sier Arne Roland i CHC Helikopterservice til Dagbladet. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet.
GODE KOLLEGER: - Det jeg kan si er at de var to svært gode kolleger, som begge er erfarne piloter. Spesielt han eine har jeg hatt mye kontakt med. Vi kommer til å savne dem begge, sier Arne Roland i CHC Helikopterservice til Dagbladet. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet.Vis mer

- Dette er det verste som kunne skjedd oss

Mens de ansatte hos CHC sørger over menneskelivene som gikk tapt, må de finne seg i å selv bli gransket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Helikopterselskapet CHC har fått brå og uventa oppmerksomhet etter den alvorlige styrten som antas å ha tatt livet av 13 personer fredag.

De to pilotene som fløy helikoptret selskapet eier, antas å ha mistet livet. Det samme gjorde trolig alle passasjerene.

Lørdag har administrerende direktør Arne Roland vært på selskapets base i Bergen sammen med sørgende ansatte.

- Dette er det verste som kunne skje oss. Vi har mistet to gode kolleger og elleve passasjerer, så det er en veldig trist dag for oss, sier Roland til Dagbladet.

Helikopteret styrtet ved Turøy utenfor Bergen, og var på vei til Flesland fra oljeplattformen Gullfaks B på oppdrag fra Statoil. Mens de ansatte hos CHC sørger over menneskelivene som gikk tapt, må de finne seg i å selv bli gransket.

Sliter økonomisk CHCs canadiske moderselskap, ble nylig nedgradert av kredittratingbyrået Moody's. Ifølge Bloomberg skyldes det at selskapet ikke overholdt fristen for betaling på obligasjonslån som forfaller i 2020, skriver Dagens Næringsliv.

Selskapet skal ikke ha klart å gjennomføre en rentebetaling for to uker siden.

Også selskapet her i Norge ser ut til å slite, skal man tro offentlige tilgjengelige regnskap.

I fjor skal selskapet ha fått et negativt årsresultat på 172 189 000 kroner. Ikke siden 2012 har CHC Helikopter Service fått et positivt årsresultat. Da var fasiten 876 000 kroner.

Roland mener selskapets økonomi har lite med styrten å gjøre.

- Det er jo sånn at enhver luftfartsvirksomhet har strenge krav som stilles fra Luftfartstilsynet og også fabrikanten når det gjelder vedlikehold, hvordan man opererer, og også økonomi. Det er helt klart at vi må oppfylle de kravene som er.

- Og det mener du dere har gjort?

- Jaja.
 
Økonomien er ikke det eneste som har blitt trukket fram i mediene.

- Rutinemessig I kjølvannet av ulykken har det kommet fram at helikoptertypen er meget upopulær blant offshore-ansatte etter flere ulykker, og det er innført flyforbud for denne typen helikopter i alle land.

Dessuten kom det allerede i går fram at selskapet har fått utsatt service to ganger nylig på ulykkeshelikopteret.

Roland understreker at de ikke har hatt noen grunn til å mistenke at helikopteret var i dårlig stand. Det samme påpekte Luftfartstilsynet overfor VG i går.

Det er ifølge Roland ikke uvanlig at helikopterselskaper får såkalt gangtidsutsettelse — og både rotoren og girkassen til helikopteret er byttet med nye komponenter i januar og mars i år.  

- Den type utsettelse er rutinemessig og strengt kontrollert fra både fabrikant og Luftfartstilsynet, sier Roland.

- Hvordan er det å ettergås på denne måten når dere selv har mistet ansatte?

- Vi må bare finne oss i at man ettergår alle aspekter ved denne saken, sier Roland.

Han påpeker at det skal være en høy grad av «synlighet» i det selskaper som CHC foretar seg.

- Det at vi nå ettergås er en del av denne synligheten, sier han.

- Vil savne dem begge Foreløpig er det sagt lite om hva ulykken kan skyldes fra offisielt hold.  De svarte boksene fra helikopteret er hentet ut og sendt til England for analyse. 

I tillegg til etterforskning fra politiet, Statens Havarikommisjon og Kripos, har helikopterselskapet sendt et eget internt team til stedet for å bistå med etterforskningen. Airbus — som produserer helikoptrene — har også sendt egne mannskap til Turøy ens ærend.

I likhet med både kronprinsparet og statsminister Erna Solberg, har Roland avlagt Statoils pårørendesenter i Bergen et besøk lørdag.

- Det jeg kan si er at de var to svært gode kolleger, som begge er erfarne piloter. Spesielt han ene har jeg hatt mye kontakt med. Vi kommer til å savne dem begge, sier han til Dagbladet.