NY REFORM: Kjetil Solvik Olsen ( FrP ) presenterte jernbanereformen sammen med representanter for Høyre, Venstre og KrF i dag. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
 


Foto: Henrik Skolt / NTB scanpix
NY REFORM: Kjetil Solvik Olsen ( FrP ) presenterte jernbanereformen sammen med representanter for Høyre, Venstre og KrF i dag. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Foto: Henrik Skolt / NTB scanpixVis mer

- Dette er en gledens dag for alle som er glad i tog

Slik blir den nye jernbanereformen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Regjeringspartiene og samarbeidspartiene KrF og Venstre holdt en felles pressekonferanse ved spor 15 og 16 på Oslo S i ettermiddag, hvor de fortalte om reformen, som har fått navnet «På rett spor».

Til stede var samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), sammen med Høyres Linda Helleland, Hans Fredrik Grøvan (KrF) og Abid Q. Raja (V) fra Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.

- Vi er mest fornøyde med at vi har lagt fram det vi mener er et forslag til en jernbane som faktisk møter de utfordringene vi har i åra framover, sier Linda Helleland til Dagbladet.

- Dette er en gledens dag for alle som er glad i tog, sier hun.

Politikerne mener at de med denne nye reformen vil samle ansvaret for jernbanen på enn bedre måte enn i dag.

Hovedendringene Det er omfattende endringer som legges fram:

• Jernbaneverket deles i et jernbanedirektorat og et infrastrukturforetak.
• Konkurranseutsetting av alle drifts- og vedlikeholdsoppgaver.
• Rom Eiendom overføres i sin helhet til infrastrukturforetaket.
• NSB videreføres som et samlet transportselskap.
• Det åpnes for mer konkurranse om å drive persontogtrafikk, og flytoget skal delta i konkurransen.
• Det legges til rette for at alle togselskaper får lik tilgang til togvedlikehold og rullende materiell.
• Det innføres brukerbetaling/kjøreavgift for jernbaneskinnene, pluss tilleggstjenester.
• Det åpnes for at Flytoget skal konkurrere om trafikkpakker utover tilbringertjenesten til Oslo Lufthavn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

-  Hovedgrepet ved reformen handler om å samle ansvar, sier samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen til Dagbladet.

- Konkurransepreget er også viktig; det å få flere til å ønske å tilby gode jernbanetjenester, fortsetter han.

Konkurranse Ett av målene er å gi et best mulig togtilbud for de reisende og et godt tilbud til godsnæringen, ifølge Helleland.

- De norske erfaringene med konkurranse er veldig gode, sier hun og fortsetter:

- Konkurranse skal innføres gradvis og etter nøye vurderinger om hva det er det skal konkurreres om.

- Et annet mål er at flytoget skal kunne kjøre andre ruter. Staten skal fortsatt ha ansvaret, sier Helleland.

- Vi må få mer tog ut av de milliardene vi bruker på tog, sier hun.

Hans Fredrik Grøvan (KrF) sier at det har manglet på evne og vilje til handling.

- Vi ønsker en helhetlig organisering. I tillegg til ny organisering er det behov for mer midler til jernbane, sier Grøvan.

- Fordyrer Norge Rolf Jørgensen, forbundsleder for Norsk lokmotivmannsforbund, er kritisk til den nye reformen.

- Dette vil fordyre norsk jernbane. Det vil dele opp og ikke samle, og det vil skape fare for mer kaos i en infrastruktur som ikke er moden for konkurranse, sier Jørgensen til Dagbladet.

- Hva mener du de gjør feil i denne reformen?

- Det er feil at de ikke samler jernbanen i en helhet, som de gjør i Tyskland. I stedet splitter de den i et direktorat og et infrastruksturforetak osv., sier Jørgensen, som også mener reformen vil føre til dyrere billetter for de reisende.

«Helhetlig» reform Ifølge Raja er de fire partiene enige om «en helhetlig jernbanereform».

Regjeringen vil seinere legge fram en stortingsmelding om reformen som vil bli sendt ut på høring.

Det har pågått forhandlinger mellom de borgerlige partiene de siste ukene. Opprinnelig var planen at reformen skulle legges fram for Stortinget før påske.

Mandag formiddag holdt de borgerlige partiene kortene tett inntil brystet. Tausheten ble forklart med at planene er klassifisert som innsideinformasjon fram til pressekonferansen.

NSBs rolle endres I mars varslet statsminister Erna Solberg (H) at reformen vil bety slutten på NSBs monopol. Samtidig understreket hun tydelig at det ikke er aktuelt å legge ned statsbedriften.

- NSB skal ikke avvikles. NSB skal bli bedre, sa hun under et møte i Hordaland Høyre.

Ifølge Aftenposten har det de siste ukene vært flere møter mellom NSB og Samferdselsdepartementet.

IKKE TIL SALGS: Representanter for fagforeningene var også til stede under dagens pressekonferanse. Rolf Jørgensen, forbundsleder for Norsk lokmotivforbund, mener reformen vil føre til mer kaos.
 


Foto: Henrik Skolt / NTB scanpix
IKKE TIL SALGS: Representanter for fagforeningene var også til stede under dagens pressekonferanse. Rolf Jørgensen, forbundsleder for Norsk lokmotivforbund, mener reformen vil føre til mer kaos. Foto: Henrik Skolt / NTB scanpix Vis mer