FORNØYDE:
Marianne Borgen (SV), Raymond Johansen (Ap) og Lan Marie Nguyen Berg (MDG) smilte bredt da de la fram byrådserklæringen på Østmarkssetra i formiddag. 
Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
FORNØYDE: Marianne Borgen (SV), Raymond Johansen (Ap) og Lan Marie Nguyen Berg (MDG) smilte bredt da de la fram byrådserklæringen på Østmarkssetra i formiddag. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

- Dette er en krigserklæring mot ny E18

Høyre-topp om den nye byrådserklæringen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I dag la Arbeiderpartiet (Ap), SV og MDG fram sin byrådserklæring på Østmarksetra i Oslo. Her går det blant annet fram at de vil redusere biltrafikken med en femtedel denne fireårsperioden. I tillegg vil de at Oslo sentrum skal bli bilfritt innen fire år.

De vil derfor gå mot prosjekter som bidrar til å øke trafikken inn til hovedstaden.

«Dette medfører at den fysiske veikapasiteten på E18 i Vestkorridoren ikke kan økes. Arbeid med prosjektering, regulering og grunnerverv som bygger opp under økning av veikapasiteten må stanses,» skriver de i plattformen for byrådssamarbeidet.

Her heter det videre at de er åpne for å diskutere tiltak for å redusere trafikkbelatning, støy og forurensing, men at forutsetningen er en miljøvennlig og knutepunktbasert utvikling.

- Krigserklæring Dette får stortingsrepresentant og leder i Akershus Høyre, Hårek Elvenes, til å tenne på alle plugger.

- Dette framstår som en krigserklaring mot E18 og skyhøyt spill knyttet til kollektivprosjekter og andre helt nødvendige veiprosjekter innunder Oslopakke 3, sier han til Dagbladet.

Han påpeker at kapasiteten på dagens E18 er sprengt.

- 55 prosent av trafikkveksten kyttet til befolkningsveksten må beviselig tas av buss. Bussen står og stanger i køen i dag. 10 000 mennesker plages av støy og luftforurensning, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Politikerne er valgt for å løse samfunnets utfordringer, ikke stikke hodet i sanda.

- Skjørt kompromiss De tre rødgrønne partiene skriver i byrådserklæringen at de vil innføre miljøfelt og kollektivfelt blant annet på E18 Vestkorridoren.

Elvenes mener ikke det gis gode nok svar.

- Trafikkavviklingen er vanskelig i dag, og vil bli enda verre med det som står i dette dokumentet. Hvis jeg tar feil, komme de komme på banen snarest og avklare, sier han.

- Oslopakke 3 er et veldig skjørt politisk kompromiss mellom Oslo og Akershus. Rokker man ved det, vil det få en dominoeffekt. Da er det heller ikke realistisk å gjennomføre de kollektivsatsingene de har sagt de vil gjennomføre i dette dokumentet, sier Elvenes.

Hans partifelle Linda Hofstad Helleland mener Raymond Johansen nå må komme og forklare seg i Stortinget om hva han egentlig mener om utbyggingen av E18.

- Det er nå full forvirring om hva den nye byregjeringen i Oslo egentlig mener om E18-utbyggingen, sier Helleland, som er leder i Stortingets transportkomité, til NTB.

Hun sier byrådserklæringen fra Ap, SV og MDG i Oslo kan tolkes som en stopp i arbeidet ned E18, men at dette er uklart.

- Vi aksepterer ingen forsinkelser i arbeidet med E18 nå, sier Helleland.

Skal forhandle Arbeiderpartiet i Akershus ønsker også  en utbygging av E18 for å få bukt med køproblemene.

- Det er veldig mye kø inn mot Oslo, så noe må gjøres. Så skal vi reforhandle Oslopakke 3 i vinter, og da må vi se hva vi blir enige om, sier gruppeleder Tonje Brenna til Dagbladet.

Hun er også opptatt av at en innføring av rushtidsavgift, noe det nye byrådet vil innføre, er et viktig virkemiddel for å redusere trafikken inn mot byen.

- Ellers er det som står her i tråd med det Arbeiderpartiet har sagt alle steder hele tida, og det er at vi må planlegge veitrafikken i tråd med klima- og miljømålene for å bidra til at Stortingets klimaforlik kan overholdes, sier hun.

- Ikke aktuelt Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) stusser over at Raymond Johansen sier det nye byrådet står ved inngåtte avtaler, til tross for at de tre partiene sier de vil gå mot økt kapasitet vestover på E18.

- Når det gjelder E18, vet jeg ikke helt hvordan jeg skal lese dem. Vi får se hvor de står når virkeligheten treffer dem, sier Solvik-Olsen til NTB.

- Men for oss er det ikke aktuelt å skrinlegge E18. Dette er noe vi har holdt på i mange tiår, og i Akershus vil de ha det på plass. Da kan vi ikke la Oslo stoppe det. Mye av utbyggingen finner uansett sted i Akershus, så selv om Oslo setter seg på bakbeina, er det mye vi kan gjøre i nabofylket, der problemene også er størst, sier han.

Håper på støtte Påtroppende byregjeringsleder Raymond Johansen erkjenner at de er helt avhengige av et samarbeid med politikerne i Akershus for å få gjennomslag for sin E18-politikk.

- Det håper jeg at vi får til. Vi sier også i erklæringen at vi ser at både Asker og Sandvika har behov for å gjøre noe med sitt sentrum, så regner jeg med at de synes det er like rimelig at når vi nå skal fjerne parkeringsplasser og gjøre Oslo sentrum bilfritt, at de ikke skal bygge et veiprosjekt som kanaliserer all veitrafikken inn i Oslo sentrum, sier han til Dagbladet.