(Dagbladet.no): Lærere på norske Steinerskoler er instruert i å vurdere elevenes fysiske framtoning og ganglag - og tolker ut fra dette «barnets egenart, temperament og karakter».
Det framgår av Steinerhøyskolens praksishåndbok for lærerne, avslører VG i dag. Den norske håndboka bruker formuleringen «barnas rent ytre trekk».
- Nøkkel for å forstå barna
Mangeårig lærer ved lærerutdanningen, Oddvar Granly, bekrefter bruken av den oppsiktsvekkende metoden, og mener vurderingen av barnas fysiske utseende og bevegelser er viktig.
- Det kan dreie seg om å iaktta hvordan barnet beveger seg, for eksempel om det setter foten fast ned i bakken når det går - eller om det har en lett og svingende gange. Går barnet på en lett måte er det gjerne styrt av innfall og spontanitet, sier han til VG.
Granly mener kroppsfokuset inngår i en helhet som ikke skiller seg fra vanlig pedagogikk. Også rektor Hugo Borgnes med Steinerskolen Hedemarken uttaler at bruken av «de fire temperamentene» er en nøkkel til å forstå barna.
- Læreren ønsker å formidle stoff på forskjellige måter, kraftfullt, lekende og humoristisk eller trist. På denne måten blir de forskjellige barnas legning møtt, sier Borgnes til VG.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger