OLJESØL: Utenfor kysten av Old Head of Kinsale i Irland. Foto: ESA/ KSAT.
OLJESØL: Utenfor kysten av Old Head of Kinsale i Irland. Foto: ESA/ KSAT.Vis mer

Dette er et 522 tonn stort, russisk oljeutslipp

Norsk teknologi finner 1000 utslipp årlig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Et 522 tonn stort oljeutslipp fordelt på tre digre flak flyter akkurat nå mot strendene på sørøstkysten av Irland.

Utslippet skjedde trolig da det russisk hangarskipet "Admiral Kuznetsov " skulle ha påfyll av drivstoff, ifølge irske medier.

Irene frykter konsekvensene for fugler og vilt etter det alvorlige utslippet som ble kjent i media mandag.

Det var norske eksperter som så og varslet om utslippet lørdag. For dem er dette en dagligdags hendelse.

1000 utslipp i året

Oljesøl og dumping av oljeavfall skjer langt oftere enn vi vanligvis får høre om i media.

- Vi har rapportert i overkant av tusen utslipp i året for hele Europa, sier markedsansvarlig Nina Soleng ved Kongsberg Satellite Services (K-SAT) i Tromsø. K-SAT overvåker oljesøl i europeiske farvann for EU-organet EMSA.

På satelittbildene viser et oljeutslipp seg som en svart flekk, eller som en svart hale etter en hvit prikk, et skip. Det tar ikke mer enn noen minutter før EMSA får rapport og kan varsle det landet som er rammet, som så kan sende fly eller båt ut for å se på oljesølet.

- De store ulykkene får vi høre om, men det trenger ikke være de som er de verste. Det handler også om tid og sted. Dersom det skjer i hekketida på et sted der trekkfugl samles, kan det virkelig gjøre stor skade. Er man maks uheldig, skal det ikke all verdens utslipp til, sier Soleng.

Mest i Middelhavet og Østersjøen

Majoriteten av utslippene følger de viktigste skipsledene i Europa, men Østersjøen og Middelhavet er eksempler på områder som er sterkt belastet.

- I Middelhavet får vi opp flere søl på hvert bilde, hver dag. Det har vært ekstremt ille. Utenfor Finland var det registrert 18 søl på en måned i fjor, sier Soleng.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tekniske feil, kollisjoner, havari og uhell, slik som trolig er saken med det russiske hangarskipet utenfor Irland, kan føre til utslipp. Men ulovlig dumping er et større problem.

- Ulovlig dumping av avfall er et problem over store deler verden. Det er ulovlig skylling og tømming av tankene til havs i stedet for å betale i havn for å bli kvitt det. Det er gjerne en salig blanding av vann, kjemikalier og oljerester. Det skjer gjerne i mørket når man tror man ikke blir sett og risikoen for å bli tatt er liten. Dette er heldigvis i ferd med å endre seg med denne typen overvåkning. Man har erkjent at det er et stort miljøproblem, sier Nina Soleng.

Kobles mot skipsinformasjon

Nå skal det bli lettere å avdekke potensielle synderne, fordi såkalt AIS, automatisk identifikasjon av skip, blir lagt inn i EMSA-tjenesten. Hittil har det bare vært i bruk for noen land.

- AIS kan gi informasjon om skip opp til 40 nautiske mil fra oljesølet. Til høsten skal Norge skyte opp en AIS-satellitt og framtidshåpet er å få identifisert skip enda lengre fra , sier Nina Soleng ved K-SAT.

K-SAT jobber nå med å etablere overvåkingstjenesten i andre regioner i verden.

 SKULLE FYLLE DRIVSTOFF: Utslippet skjedde trolig da et russisk hangarskip (Øverst til venstre) skulle fylle drivstoff. Foto: Det irske samferdselsdepartementet/ AFP/ SCANPIX:
SKULLE FYLLE DRIVSTOFF: Utslippet skjedde trolig da et russisk hangarskip (Øverst til venstre) skulle fylle drivstoff. Foto: Det irske samferdselsdepartementet/ AFP/ SCANPIX: Vis mer