- Dette er et fly, ikke en buss

Busselskap med luftige tanker om seg selv.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Hjemreisen fra førjulsferien til Gran Canaria ble både lang og uhyggelig for Arne Eriksen fra Arendal og familien hans 20. desember. Han og kona hadde tatt med seg barnebarna på sju og åtte år til varmere strøk. Da de skulle fly hjem begynte ubehagelighetene.

Flyet måtte ta en røff mellomlanding på fastlandet i Spania for å sette av en syk passasjer og da de skulle lande på Kjevik, var det så sterk vind at det var umulig å lande der. I stedet gikk turen til Torp utenfor Sandefjord og videre med buss til Kjevik.

- Denne bussen er et fly
Eriksen ville gjerne at kona skulle få gå av i Arendal med to slitne og skremte barnebarn, men det kunne han bare glemme.
- Jeg fikk beskjed om at denne bussen var å anse som et fly og siden det ikke er noen flyplass i Arendal kunne vi ikke stoppe der, forteller han til Dagbladet.no.

Hele familien måtte derfor kjøre forbi Arendal og hjemstedet Hisøy, til Kjevik og tilbake igjen før de var vel hjemme. Eriksen er ikke spesielt fornøyd med busselskapets tolkning.
- Det var som å kjøre på verdens lengste flystripe. Det ble to og en halv time ekstra. Dette ble litt for dumt. Langs motorveien ved Arendal er det åtte muligheter for å parkere, det er fem busslommer og en bensinstasjon. Men jeg fikk høre at så lenge vi kjørte fly var det uaktuelt å stoppe.

- Alt han trengte å gjøre var å trykke på den midterste pedalen, blinke inn til høyre og stoppe.

Dårlige fasiliteter på «bussflyet»
Eriksen var heller ikke spesielt fornøyd med fasilitetene om bord i «bussflyet».
- Det var ikke toalett om bord. Vi ble bedt om å knipe igjen så godt vi kunne. Vi fikk beskjed om at toalettet kun var til bruk i nødstilfeller, og at det var tett. Bussen måtte stoppe noen ganger og folk satt i grøfta. Det var heller ingen servering der, forteller han.

Den misfornøyde bussflypassasjeren har skrevet et brev til turoperatøren Star Tour, men han forklarer at det er Widerøe som er ansvarlige for bussingen.
- Å ikke kunne stoppe en buss i Arendal er for dumt. Du trenger ikke å stoppe 30 ganger. Vi snakker om service her, om takhøyde.

Flyselskapet har brukt Tønsberg Bussreiser AS og Martin Kjølner sier til Agderposten.no at han har fått kjeft av sinte arendalitter.

— Jeg forstår frustrasjonen. Men vi kan ikke gjøre noe annet enn å kjøre i henhold til kontrakten med Widerøe, og der står det at det skal være en ren transfer. Hvis vi får beskjed av Widerøe, kan vi stanse underveis. Noen ganger har vi gjort det. Men det tar tid hvis vi skal slippe av passasjerer veldig mange steder, sier Kjølner i Tønsberg Bussreiser til Agderposten.

Nekter ingen å gå av
Kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe sier at flyselskapet overhodet ikke vil nekte passasjerer å gå av der de vil.
- Det fins ingen retningslinjer fra oss på dette her. Det skjer rett som det er at vi må busse passasjerer fra for eksempel Torp til Gardermoen og da stopper vi jo i Drammen og Oslo hvis det er behov for det. Dette må være en gedigen misforståelse. Det viktige er å folk hjem og i dette tilfellet var det helt åpenbart at de kunne stoppet i Arendal.

Han sier at flyselskapet vil se nærmere på rutinene.
- I praksis har dette gått greit, men vi får nok ta en liten runde med busselskapet.

Dagbladet.no lyktes ikke i å få kontakt med Tønsberg Bussreiser i kveld.