Bompenger

- Dette er feig bensinpopulisme fra regjeringa

Oslo-byråd Lan Marie Nguyen Berg raser mot skattelette på bompenger.

RASER: Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg, går hardt ut mot regjeringas planer om å innføre skattefradrag for bompenger. Foto: Jørn H. Moen
RASER: Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg, går hardt ut mot regjeringas planer om å innføre skattefradrag for bompenger. Foto: Jørn H. MoenVis mer

Torsdag skrev Dagbladet om de nye tallene fra Statens vegvesen, som viser at summen vi betaler i bompenger kommer til å gjøre et kraftig byks i år. Statens inntekter ventes å øke med 2,3 milliarder kroner fra i fjor.

Men dette anslaget tar ikke høyde for lovnadene i den nye regjeringsplattformen, som ble lagt fram for to uker siden. I denne hevder den nye firepartiregjeringa at de skal fortsette arbeidet med å effektivisere bompengesektoren for å redusere den økonomiske belastningen for bilistene - blant annet gjennom å innføre fradrag for bompengeutgifter.

Det mener byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, Lan Marie Nguyen Berg, er bakstreversk og feig politikk.

- Ved å øke skattelette til bompenger gjør de det stadig vanskeligere å ta miljøvennlige valg for alle som ikke har råd til elbil. Det er feig bensinpopulisme fra regjeringa, sier hun til Dagbladet.

- Rammer dem med dårligst råd

Berg viser til at kollektivprisene her til lands øker mer enn bensinprisene, og mest i hele Europa. Det viser de nyeste tallene fra EUs statistikkorgan Eurostat og SSB.

Hun mener et skattefradrag legger til rette for fortsatt høy bruk av biler med fossilt brennstoff, og at regjeringa heller burde gjøre det enklere å velge miljøvennlig.

- Det Norge trenger er en samferdselsminister for alle, ikke en forurensingsminister bare for bilistene. Dette er synd for mennesker og miljø, og rammer spesielt de eldre, unge og de med dårligst råd, som ikke eier egen bil og er avhengig av et velfungerende og billig kollektivtilbud, sier Berg.

Hun påpeker at regjeringa i forrige periode økte merverdiavgiften på kollektivtrafikk i to omganger, og mener de som et minimum burde gjøre det gratis for barn og billigere for ungdom å reise kollektivt i hele landet, slik MDG nå har fått gjennomslag for i Oslo.

- Viser at vi er på rett vei

Samferdselsminister Jon Georg Dale mener Bergs utspill er fullstendig meningsløst, og at MDG systematisk undergraver folk faktiske behov for bil mange steder i landet.

- At MDG reagerer på dette, mener jeg er et tydelig signal om at vi er på rett vei. Bilen er ikke et luksusgode, slik Berg stadig prøver å framstille den som. For veldig mange er den helt nødvendig for å få livet til å gå opp. Og for mange av disse er bomutgiftene uforholdsmessig store. Fradraget skal utjevne forskjellene og sørge for en mer rettferdig fordeling, sier han.

PÅ RETT VEI: Samferdselsminister Jon Georg Dale mener kritikken fra MGD viser at regjeringa er på rett vei. Foto: Christian Roth Christensen
PÅ RETT VEI: Samferdselsminister Jon Georg Dale mener kritikken fra MGD viser at regjeringa er på rett vei. Foto: Christian Roth Christensen Vis mer

Han forklarer at fradraget i hovedsak skal rettes mot dem som bærer den høyeste bompengebelastningen, der kollektivtrafikk ikke er et reelt alternativ.

Hvis regjeringa vil senke bompengebelastningen, hvorfor foreslår dere å innføre skattefradrag, framfor å senke prisene og antall bommer?

- Vi skal gjøre begge deler. Men nå har det seg sånn at det er noen som passerer bommer en sjelden gang, og noen som passerer ofte. Da er det viktig å balansere belastningen, spesielt for dem som betaler urimelig mye med dagens system, sier Dale.

Det synes Berg er en dårlig bortforklaring.

- De neste ti åra skal vi kutte 50 prosent av utslippene. Vi står overfor ei tid der vi virkelig er nødt til å sette inn kreftene. I stedet går regjeringa inn for å gjøre det lettere å forurense, sier hun.

- Dale synes å være mer bekymret for bilistene enn for klimaendringene. Men han glemmer at det er mange som ikke engang har råd til bil, og at folk i storbyene sliter med bilkø og helsefarlig byluft, som koster samfunnet og skattebetalerne masse penger. Om Dale er bekymret for bompengene bør han skrinlegge regjeringens E18-planer, som vil gi pendlere en ekstraregning på 27 000 kroner i året.

- Satser mer enn noen gang

Samferdselsministeren slår også ned på Berg påstand om at det ikke satses på kollektivtrafikk.

- Vi satser mer på kollektivtransport enn noen annen regjering. I dag bidrar vi med nesten halvannen milliard årlig til å løse utfordringene i de store byområdene. Den satsingen ser vi ikke fra Oslo selv, der Berg selv har ansvaret. Men vi ser også at det er mange i dette landet som bor og skaper verdier utenfor ring tre. Jeg tror mange mener det er dyrt nok å ha bil, og jeg ser ingen grunn til å skjemmes over å gi bilistene en håndsrekning.

Det er bare tull, mener Berg.

- Byrådet er i gang med den største kollektivutbyggingen siden T-banen ble bygget etter krigen. Vi har økt bevilgningene til kollektiv åtte ganger mer enn da FrP var med på å styre byen.

- Et godt kollektivtilbud kommer alle til gode, men når FrP vil gi skattefradrag for bompenger, er det en håndsrekning først og fram til dem med bil og høye inntekter. Det er ikke bare dårlig miljøpolitikk, men også usosialt.

- Feil vei å gå

Hun mener regjeringa, heller enn å oppfordre til økt bruk av fossilbiler, bør legge til rette for mer miljøvennlige alternativer.

- Jeg har full forståelse for at det ser annerledes ut for dem som bor i distriktet og ikke har et fullverdig kollektivtilbud. Men da er regjeringa nødt til å legge til rette for gode alternativer der. Det er fortsatt altfor langt mellom ladestasjonene i distriktene til at dette blir et attraktivt alternativ for flere. Dette er helt feil vei å gå.

Igjen mener Dale at kritikken er helt bak mål. Han påpeker at bevilgningene til jernbanen øker med ni prosent i år, og at regjeringa har bidratt til at det nå er langt flere avganger og passasjerer siden de tok over regjeringsmakta.

Han nevner også at det satses på ladestasjoner mange plasser i byene og langs de store veiene, men at utbyggingen bør være et samarbeidsprosjekt mellom det offentlige og det private.

- Vi beveger oss inn i et stadig større teknologiskift. Det er ikke sånn at vi ofrer miljøet for en aktiv bilpolitikk. Vi bidrar til en omlegging av bilparken, og får til begge deler. Svaret på problemet er ikke å plage folk unødvendig med mest mulig belastning, det har ikke MDG skjønt.

Berg mener Dales ja-takk-begge-deler holdning synes å vitne om at han ikke forstår klimakrisens fulle betydning.

- Vi har gått tomme for unnskyldninger, og nå er vi er i ferd med å gå tom for tid. FN gir oss 11 år på å halvere verdens utslipp. For byene handler dette dessuten om en mer rettferdig fordeling av plass i gatene, og om helsefarlig byluft som forkorter liv. Det disse problemene De Grønne prøver å løse, og som Dale også burde vært mer opptatt av.