SKAL NED: De borgerlige partiene går inn har vedtatt at de vil ha færre høyutslippsbiler på veiene. Utgangspunktet er vedtatte klimamål og anvisningene fra fagetatene, som går ut på at nye personbiler, bybusser og lette varebiler skal gi nullutslipp fra og med 2025. Innen 2030 er det også som mål at nye tyngre varebiler, 75 prosent av nye langdistansebusser og 50 prosent av av nye lastebiler skal være nullutslippskjøretøy. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet.
SKAL NED: De borgerlige partiene går inn har vedtatt at de vil ha færre høyutslippsbiler på veiene. Utgangspunktet er vedtatte klimamål og anvisningene fra fagetatene, som går ut på at nye personbiler, bybusser og lette varebiler skal gi nullutslipp fra og med 2025. Innen 2030 er det også som mål at nye tyngre varebiler, 75 prosent av nye langdistansebusser og 50 prosent av av nye lastebiler skal være nullutslippskjøretøy. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet.Vis mer

- Dette er ikke et forslag om å forby eller stoppe salg av bensin- og dieselbiler

De borgerlige partiene vil bare selge klimavennlige biler innen 2025.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Mange har nok sperret opp øynene etter at det i dag ble kjent at de borgerlige partiene på Stortinget går inn for at det ikke skal selges nye bensin- eller dieselbiler i 2025.

Høyre, Frp, Venstre og KrF er enige om at regjeringen i forslaget til Nasjonal Transportplan for 2018-2029 fastsetter måltall for antall lav- og nullutslippskjøretøy i 2025. Måltallet skal følge vedtatte klimamål og råd fra fagetatene, og transportetatene sier følgende:

«Etter 2025 skal nye privatbiler, bybusser og lette varebiler være nullutslippskjøretøy», skriver Dagens Næringsliv.

På forsida av dagens papirutgave av avisa heter det følgende: «Frp, Høyre, KrF og Venstre enige om energimelding. Stopper salg av diesel og bensinbiler i 2025».

- Ikke forbud Akkurat denne framstillingen mener Høyres talsperson i saken og nestleder i energi- og miljøkomiteen, Tina Bru, er misvisende.

- Her framstilles det som at vi har et forslag om å forby eller slutte å selge alle bensin- og dieselbiler i 2025. Poenget er at vi i Nasjonal Transportplan vil ha måltall for null- og lavutslippsbiler som er i tråe med klimamålene. I hovedsak vil trolig alle biler være lav- og nullutslipp, sier Bru til Dagbladet.

Høyre la i natt ut en pressemelding der de mener at Dagens Næringslivs oppslag er misvisende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette er ikke et forslag om å forby eller stoppe salg av bensin- og dieselbiler. Det er ikke sikkert vi noensinne trenger et forbud fordi teknologien går så fort fram, sier Bru til Dagbladet.

- Du vil ikke kjøpe bil Leder i energi- og miljøkomiteen på Stortinget, Ola Elvestuen (V), har følgende å si:

- Dette handler om at vi skal følge målene til fagetatene i Nasjonal Transportplan. Det betyr at vi må innrette politikken etter det, sier Elvestuen til Dagbladet.

Elvestuen er sitert i Dagens Næringsliv på følgende: «Det blir bare salg av nullutslippsbiler i 2025».

- Kan jeg gå på Bilia på Økern og kjøpe meg en BMW med treliters bensinmotor om ti år?

- Ja, men jeg tror ikke du vil det. Det kommer verken til å være økonomisk gunstig i tillegg til at nullutslippsalternativene er så tilrettelagt at det vil være helt unntaksvis at noen skulle finne på å gjøre det. Når vi lykkes, ønsker du ikke å kjøpe den bilen i 2025, sier Elvestuen.

- Kan ikke forskuttere utviklingen De borgerlige partiene vil også pålegge forbrukerne en ny klimaavgift på strøm. De nye forslagene  kommer i forlengelsen av  Energimeldingen i april.  Både Bru og Elvenes sier de er opptatt av å styrke de positive virkemidlene for at flere skal velge miljøvennlige biler. I det ligger også virkemidler som skatter, avgifter og utbygging av infrastrukturen.

I Norges Bilbransjeforbund (NBF), en interesseorganisasjon for nybilforhandlere og bilverksteder, hopper ikke nødvendigvis i taket av målet om at de borgerlige partiene ikke vil ha salg av diesel- og bensinbiler i 2025.

- Vi kan ikke vedta oss til et spesielt salgsmønster. Det er kombinasjonen som avgjør. El-bilen hadde kjempefordeler i lang tid før markedet eksploderte. Poenget er at man ikke kan forskuttere teknologiutviklingen, sier kommunikasjonssjef Egil Steinsland i NBF til Dagbladet.

Han sier forbundet er glade hvis det føres en forutsigbar og langsiktig politikk som vil føre til mindre utslipp.

Stor markedsandel Ifølge tall fra NBF har såkalte null- og lavutslippsbiler per 15. mai i år en markedsandel på snaue 40 prosent i Norge. El-biler har en andel på 16,1 prosent, ladbare hybrider 13,4 prosent og hybridbiler 9,8 prosent.

- Ambisjonen om å ha så lave utslipp som mulig er selvsagt. Men politikken må også være teknologinøytral, slik at man ikke havner i et blindspor, sier han.

- Elvestuen sier at jeg ikke kommer til å ville kjøpe en BMW med bensin om ti år. Hva tror du om det?

- Det er mulig han har rett i det, men det vet ikke Elvestuen. Industrien har levert veldig mange produkter med null- og lavutslipp. Det kan hende bensinbilen er nullutslipp om ti år, sier han.

Arbeiderpartiet er på sin side forundret over tiltaket.

- Det er komplett klimakaos på borgerlig side, fastslår Arbeiderpartiets klimapolitiske talsmann Terje Lien Aasland overfor NTB.

Han har problemer med å forstå hva Høyre, Fremskrittspartiet, KrF og Venstre egentlig er enige om.

- Enigheten er utydelig og lite konkret. Partiene er jo ikke en gang enige om hva de er enige om, sier Aasland til NTB.

Oslo 20150908 : Valg 2015 . DBTV valgsending 
Ola Elvestuen  (V). Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
Oslo 20150908 : Valg 2015 . DBTV valgsending Ola Elvestuen (V). Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer