Dette er lovlig

Karin Yrvin (Ap) vil at avkledde menn skal behandles likt med avkledde kvinner i reklame, og synes menn ikke bør finne seg i å bli framstilt som idioter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Hvorfor er det greit med en avkledd mann som reklamerer for pizza, men ikke en avkledd kvinne? spør Karin Yrvin i Ap's kvinnebevegelse.

I Sverige er det nå en økende trend at menn reagerer på måten de blir framstilt på i reklamen. Nylig ble en møbelannonse felt i Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande Reklam (ERK). Den viste en dorsk, popcornspisende, øldrikkende mann i sofaen, mens kona og venninner koser seg ved middagsbordet. Rådet mente at annonsen nedvurderte menn og framstilte mannen som uinteressert i sosialt samvær og bare opptatt av tv, snacks og øl.

- Er det ikke på tide at lovverket behandler kvinner og menn likt her hjemme også? spør Karin Yrvin.

Hun trekker fram to pizzareklamer som eksempel. Forbrukerombudet kom til at en pizzareklame med avkledde Vålerenga-spillere ikke var lovstridig. Men en annen annonse der kvinnen så vidt dekket brystene med en pizza, ble felt.

Tolkes forskjellig

Den norske markedsføringsloven gir i utgangspunktet menn og kvinner samme beskyttelse. Men i praksis tolkes den forskjellig. Derfor skal det mer til for å felle en reklame med menn enn med kvinner. Årsak: Det er kvinner som opp gjennom tidene er blitt utnyttet mest i reklame.

Reklame

Markedsføringsloven gir tre grunnlag for å felle kjønnsdiskriminerende reklame:

1) Utnyttelse av det ene kjønns kropp.

2) Å gi inntrykk av en støtende eller nedsettende vurdering av menn eller kvinner. Eksempel: å si at kvinner er upraktiske eller menn erhensynsløse.

3) Eller at reklamen på annen måte er i strid med likeverdet mellom kjønnene. En slår for eksempel ned på reklamer der kvinner er underdanige.

- Historisk sett hadde de nok rett i at loven kunne tolkes forskjellig for menn og kvinner. Men vi er vel kommet så langt nå at en bør likebehandle. Jeg synes markedsføringsloven tolkes feil, sier Karin Yrvin. I tillegg etterlyser hun et organ som det næringslivet i Sverige har etablert. Det har blant annet slått ned på en reklame for en vaskemaskin, som sa «Kjøp vasken du vil ha. Gjør selv mannen glad». Klageren mente at annonseteksten forutsatte at det var kvinnen i et forhold som tok seg av klesvasken, mens mannen var mest opptatt av dvd-en. Det etiske rådet var enig, og mente reklamen forsterket gamle kjønnsroller.

Idioter

- Vi tar ikke stilling til hvor trusekanten skal gå. Men vi synes det er merkelig at man kan framstille kvinner og menn så forskjellig. Menn blir jo framstilt som idioter i mange reklamer for husholdningsprodukter, sier Yrvin. Nestleder i AUF, Eirik Øwre Thorshaug, er enig.

- Reklamer som spiller på mannen som feit, lat eller potetgullspisende, er ikke nødvendigvis slik moderne menn oppfatter seg, sier Thorshaug, som leder mannsrolleutvalget i AUF.

- Men har menn det samme behovet for beskyttelse som kvinner?

- Vi er iallfall kommet så langt at vi kan spørre om det er på tide å gi samme beskyttelse, sier Yrvin.

- Likestillingen er ikke kommet langt nok. Men på akkurat dette punktet bør vi se på mulighetene for å beskytte begge kjønn. Jeg mener at vi må kunne klage dersom reklamen undervurderer oss menn, sier Thorshaug.

OK: Vålerenga-spilleren Stian Ohr stilte avkledde i en reklame for Pizzaekspressen.
IKKE OK: Faksimile av en annen pizzareklame - for kjeden Dolly Dimple - som ble felt i Markedsrådet i 1998.