PÅ BUNN IGJEN: Administrerende direktør i Rema 1000, Ole Robert Reitan, feiret i fjor at dagligvarekjeden hans gikk forbi Coop og ble nest største aktør på det norske dagligvaremarkedet. Nå tar Coop et jafs på ti prosent etter å ha kjøpt alle ICAs butikker. Foto: AGNETE BRUN/MAGASINET.
PÅ BUNN IGJEN: Administrerende direktør i Rema 1000, Ole Robert Reitan, feiret i fjor at dagligvarekjeden hans gikk forbi Coop og ble nest største aktør på det norske dagligvaremarkedet. Nå tar Coop et jafs på ti prosent etter å ha kjøpt alle ICAs butikker. Foto: AGNETE BRUN/MAGASINET.Vis mer

- Dette er mest dramatisk for Reitan

Fornuftsekteskapet mellom Coop og ICA gjør at Rema 1000 går fra nest størst til minst i det norske dagligvaremarkedet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det norske dagligvaremarkedet vil framover bestå av tre stopre aktører. Det ble klart i morges, da det ble annonsert at Coop overtar ICAs 550 butikker i Norge.

På landsbasis hadde Coop og ICA Norge ved årsskiftet en markedsandel på henholdsvis 22,7 og 11,1 prosent. Til sammen tar de ganske nøyaktig en tredjedel av det norske dagligvaremarkedet.

NorgesGruppen 39,3 prosents markedsandel i det norske dagligvaremarkedet i fjor, mens Rema 1000 hadde en markedsandel på 23,1 prosent.

Rema går dermed fra å være nest største aktør, til å bli minst.

- Den dette er mest dramatisk for er Reitan, sier Fagsjef for varehandel på BI, Odd Gisholt til Dagbladet.

- Reitans drøm har vært å bli større enn Norgesgruppen. Men nå er Rema 1000 plutselig minst igjen, sier Gisholt.

- Betyr lite Men Rema-sjefen vil ikke gå med på at dagens oppkjøp innebærer noen form for dramatikk.

- At det blir færre aktører i Norge, er en konsekvens av lave marginer og sterk konkurranse i det norske dagligvaremarkedet. Jeg regner med at Konkurransetilsynet stiller strenge krav til fortsatt hard konkurranse i lokale markeder til beste for forbrukerne, sier Ole Robert Reitan, administrerende direktør i Rema 1000 til Dagbladet.

- For REMA 1000 betyr dette lite. Vi har alltid vært de små som har kjempet mot de store, og det har gjort oss stadig større. Det skal vi fortsette med. Coop ønsker å kjøpe ICA, og gjør dette fordi de tror dette kan styrke deres konkurransekraft som har minsket de siste årene. Det blir ikke store forskjeller i markedsandeler mellom oss og Coop, så det skal vi klare å ta igjen, sier Reitan.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Fortsatt sterk konkurranse Konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norgesgruppen, Per Roskifte, sier til Dagbladet at Norgesgruppen ikke har noen innvendinger mot at ICA innlemmes i Coop.  

- Vi har ingen spesielle kommentarer. Dette var ingen uventet mulighet, ICA har selv påpekt dette som en mulig løsning for å stoppe tapene i Norge. Norgesgruppen har selv jobbet med et samarbeid om distribusjonsavtale med ICA, som kunne bidra til fortsatt drift.   - Det ser ikke ut til at det blir realisert nå, sier Roskifte. 

Han tror ikke konkurransen i det norske dagligvaremarkedet vil svekkes av sammenslåingen.  

- Vi tror Coop kommer styrket ut av dette. Det blir tre sterke aktører i det norske dagligvaremarkedet. Det vil bidra til fortsatt sterk konkurranse, sier Roskifte.

Konkurransetilsynet kan bruke inntil 130 virkedager for å vurdere oppkjøpet, men må i utgangspunktet legge frem begrunnet forslag til inngrepsvedtak innen 70 virkedager.

Den svake og den blinde Odd Gisholt tror ikke at Konkurransetilsynet vil stikke kjepper i hjulene for sammenslåingen.

- Det er grunn til å tro at konkurransetilsynet vil akseptere dette. I noen lokale områder vil de kanskje sette noen begrensninger, sier han.

Han tror imidlertid ikke at fornuftsekteskapet blir noen dans på roser.

- Jeg tror både ICA og Coop er svært fornøyde med dette. Svenske ICA er jo kvitt et tapssluk. Men dette er den svake som skal lede den blinde, Ingen av dem tjener penger. Og Coop har ingen erfaring med å drive franchise, som mange av ICA-butikkene er, sier Gisholt.

Gisholt tror ikke at forbrukerne vil merke stor forskjell etter sammenslåingen.

- Det vil fortsatt være sterk konkurranse. De minst fornøyde er nok leverandørene, som nå får tre grupperinger å forholde seg til i stedet for fire, sier Gisholt.