NORDSJØENS SKRAPHAUG: BPs største felt i Nordsjøen, Valhall, sliter med en rekke problemer. Det er minimalt med vedlikehold, og feltet blir kalt Nordsjøens skraphaug. Foto: BP
NORDSJØENS SKRAPHAUG: BPs største felt i Nordsjøen, Valhall, sliter med en rekke problemer. Det er minimalt med vedlikehold, og feltet blir kalt Nordsjøens skraphaug. Foto: BPVis mer

- Dette er Nordsjøens versting

BP beskyldes for å ha den verste plattformen på norsk sokkel.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| På norsk sokkel får halvparten av oljeinstallasjonene fortsette å pumpe opp olje selv om de egentlig er utrangerte. Utskjelte BP blir
framstilt som versting også på norsk sokkel. Selskapets felt Valhall beskrives som en skraphaug.

— Det er et stort klasseskille i Nordsjøen. Valhall er kjent som Nordsjøens største skrothaug. Det er minimalt med vedlikehold der. BP tar snarveier for å holde kostnadene nede, sier en kilde til Dagbladet. Han hevder at feltet er «gjennomrustet».

— Vi har hatt problemer med at bakterier spiser opp rørene innenfra så det omtrent bare er malinga igjen. En arbeider skulle pigge bort maling på et rør, og plutselig sto oljespruten rett ut. Rørene er så rustne at de nesten ikke er mulig å få skrudd fra hverandre, sier kilden.

Flere kilder i oljebransjen beskriver sikkerhetskulturen i BP som kynisk i forhold til kostnader.

— At BP er i stand til å drøye vedlikeholdet lengst mulig, er jeg ikke i tvil om, sier en.

Dagbladets Valhall kilde forteller at han har opplevd flere «nære på»-hendelser både på sikkerhet og miljø. Flere ganger skal arbeidere ha sett oljeflak strømme ut under plattformen. Slike hendelser skal rapporteres til Petroleumstilsynet, men Dagbladet får opplyst at det ikke alltid blir gjort.

For fire år siden sa klubbleder i SAFE i BP, Magne Birkedal til NRK at de ansatte var livredde for å sove på boligplattformen. Han pekte på at plattformen hadde sunket seks meter siden den ble satt i drift og krevde at BP umiddelbart bygde en ny. Om vinteren slår bølgene opp over installasjonen. Birkedal har ikke svart på Dagbladets henvendelser. Ny boligplattform skulle på plass i år, men er det ikke. I stedet har den gamle fått forlenget levetid.

Petroleumstilsynet er klar over utfordringene på Valhall. I 2008 fikk BP en kraftig irettesettelse for en rekke avvik, blant annet for komplett fravær av vedlikeholdsprogram. Flere ganger har tilsynet rettet en pekefinger mot BP når det gjelder den tekniske tilstanden til de aldrende konstruksjonene. De overvåker også innsynkningen nøye.

Halvparten overskrider Dagbladet har innhentet en oversikt over de plattformene som har fått levetida forlenget. I tillegg er flere selskaper i dialog med Petroleumstilsynet for å få drive videre etter opprinnelig levetid.

— Rundt halvparten av alle installasjonene i Nordsjøen er eldre enn opprinnelig levetid. Innen ti år vil ytterligere 25 plattformer overskride levetida, sier pressetalskvinne Inger Anda til Dagbladet.

I mai i år fikk BP forlenget levetida på installasjonene med to år for andre gang, uten at myndigheten var ute og sjekket forholdene. Alt selskapene trenger å gjøre, er å sende inn en søknad.

— Selskapene må dokumentere at utstyret er i tråd med regelverket. Det skal utføres fortløpende vedlikehold, og det er ingen aksept for at gamle plattformer skal ha dårligere kvalitet. Hvis vi hadde ment at Valhall ikke var trygt, hadde vi stengt det ned, sier Anda.

— Hva gjør dere for å forsikre dere om at alt er tilfredsstillende?

— Det er operatørenes ansvar å sørge for at de opererer i tråd med kravene. Vi fører tilsyn, men er ikke noe politi.

Anda kan ikke huske at noen har fått avslag.

Kjenner seg ikke igjen Kommunikasjonsdirektør i BP, Olav Fjellså, kjenner seg ikke igjen i bildet som blir tegnet av Valhall.

FORELDET: — Rundt halvparten av alle installasjonene i Nordsjøen er eldre enn opprinnelig levetid, sier pressetalskvinne Inger Anda Foto: Petroleumstilsynet
FORELDET: — Rundt halvparten av alle installasjonene i Nordsjøen er eldre enn opprinnelig levetid, sier pressetalskvinne Inger Anda Foto: Petroleumstilsynet Vis mer

— Hvis det er så ille, hadde Petroleumstilsynet gjort noe. Vi driver Valhall etter norske regler, sier Fjellså.

— Hva har endret seg siden 2008?

— Det vil alltid være ting som kan forbedres, og vi gjør de tiltakene som er nødvendig, sier Fjellså.

Han sier at problemene blir løst ved at gammelt utstyr nå skiftes ut. Det bygges ny plattform nå.

— Mye vil være på plass i løpet av høsten, sier Fjellså.

Inntil videre evakueres de ansatte ved varsel om dårlig vær.

— Det er ikke noe annet enn slik vi driver i Mexico-gulfen, sier Fjellså.

— BP blir utpekt som versting på sikkerhet og vedlikehold. Hva synes du om det?

— Jeg tror det er helt feil, men jeg er part i saken. Ønsker dere en objektiv vurdering, bør dere høre med Petroleumstilsynet.

Tillitsvalgt i LO-forbundet Industri Energi, Christopher Birknes, avviser også dårlig sikkerhet.

KJENNER IKKE IGJEN: — Hvis det er så ille, hadde Petroleumstilsynet gjort noe. Vi driver Valhall etter norske regler, sier kommunikasjonsdirektør i BP, Olav Fjellså. Foto: BP
KJENNER IKKE IGJEN: — Hvis det er så ille, hadde Petroleumstilsynet gjort noe. Vi driver Valhall etter norske regler, sier kommunikasjonsdirektør i BP, Olav Fjellså. Foto: BP Vis mer