FINKJEMMER FORTID:Etterforskerne finkjemmer nå fortiden til Andreas Lubitz, som tirsdag manipulerte instrumentene og med overlegg styrte flyet inn i fjellveggen. REUTERS/Foto-Team-Mueller
FINKJEMMER FORTID:Etterforskerne finkjemmer nå fortiden til Andreas Lubitz, som tirsdag manipulerte instrumentene og med overlegg styrte flyet inn i fjellveggen. REUTERS/Foto-Team-MuellerVis mer

Dette er psykologtestene dødspiloten (28) slapp gjennom

Lufthansa skal være blant verdens beste på pilottester.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Han hadde bestått alle medisinske tester og var 100 prosent «flydyktig» - uten noen form for begrensninger, opplyste Lufthansa-direktør Carsten Spohr på torsdagens pressekonferanse.

Etter at det i går ble kjent at andrepilot Andreas Lubitz (28) tok 149 andre med seg da han med overlegg styrte flyet inn i fjellveggen, har det blitt reist en rekke spørsmål rundt sikkerhetsrutinene i flybransjen.

Men et annet spørsmål mange stiller, er hvorfor Lubitz i utgangspunktet hadde blitt vurdert som skikket til å være pilot?

I går innrømmet Lufthansa-direktøren at Lubitz hadde sluppet gjennom selskapets sikkerhetsnett. Det til tross for at Lufthansas sikkerhetsnett av eksperter blir vurdert som ett av de beste i verden, i følge The Wall Street Journal.

Omfattende tester Før en kandidat i det hele tatt kan begynne på Lufthansas toårige utdanning, må personen gjennom følgende punkter i det omfattende testprogrammet:

• Dybdeintervjuer med kandidaten.

• Omfattende anleggstester. En anleggstest vurderer «hvor egnet en person er til en framtidig virksomhet eller utdanning».

• Ytterligere undersøkelser gjennomført av psykolog.

• I følge Lufthansa består kun sju prosent av søkerne dette testprogrammet.

• For søkerne som består, så er det relativt få som avslutter utdanninga på et seinere tidspunkt.

Dette er altså de omfattende testene som Lubitz i sin tid slapp gjennom, og som gjorde at han kunne fly som andrepilot den skjebnesvangre tirsdagen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Alvorlig depressiv periode» Men de siste dagene har det også kommet fram informasjon om at Lubitz måtte avbryte pilotutdaningen for seks år siden, grunnet en «alvorlig depressiv periode» i 2009, og han skal ha fått psykiatrisk behandling i ett og et halvt år som følge av episoden.

Fram til tirsdag var Lubitz likevel sertifisert som andrepilot, og var av Lufthansa vurdert som 100 prosent «flydyktig» - uten noen form for begrensninger.

I følge Manual of Civil Aviation Medicine, utarbeidet av Den internasjonale organisasjonen for sivil luftfarts (ICAO), skal de årlige medisinske testene også inkludere spørsmål knyttet til psykiske lidelser og upassende bruk av psykiatriske legemidler.

Mye tyder på at Lubitz aldri ble utsatt for de sistnevnte psykiatriske undersøkelsene under de årlige medisinske testene.

- Hvert år må pilotene gjennom en medisinsk og fysisk sjekk. De gjennomfører ikke psykologiske tester. Det gjelder alle i Lufthansa, sa Spohr på gårsdagens pressekonferanse.

«Viktig» oppdagelse Det er fortsatt en rekke ubesvarte spørsmål knyttet til Lubitz' psykiske helse, og hva som førte til at han valgte å ta 149 personer med seg i døden.

Men tysk politi sier at de nå har gjort en «viktig» oppdagelse i leiligheten til Lubitz, ifølge britiske The Telegraph.

Torsdag kveld og natt gikk politiet gjennom Lubitz' leilighet utenfor Düsseldorf i Tyskland og ifølge den britiske avisa skal de ha gjort oppdagelser som forhåpentligvis kan gi dem svar på hvorfor den tyske 28-årige piloten skal ha valgt å krasje flyet.