KAN SITTE PÅ LØSNINGEN: Finansminister og Frp-leder Siv Jensen jobber med konkrete løsninger for å komme til enighet med Venstre og KrF om det grønne skiftet. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
KAN SITTE PÅ LØSNINGEN: Finansminister og Frp-leder Siv Jensen jobber med konkrete løsninger for å komme til enighet med Venstre og KrF om det grønne skiftet. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

Dette er Sivs tøffe krav i forhandlingene med Trine

Siv Jensen kommer ikke til å ofre interessene til bilister og næringsliv, og krever et netto skatte- og avgiftslette. Men Jensen avslører samtidig at hun jobber med konkrete tiltak som kan løse konflikten om det grønne skiftet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Jeg jobber nå med flere konkrete tiltak for det varslete skiftet i statsbudsjettet, og så skal vi fire partier sette oss sammen for å se hva vi kan bli enige om, avslører Siv Jensen overfor Dagbladet.

Som Dagbladet skriver i dag, har regjeringen og samarbeidspartiene kniven på strupen for å få på plass et grønt skifte. Men partiene er ikke enige om hva de egentlig har forpliktet seg til, og ingen vil gå like langt som forskningen anbefaler.

Dette kan fort bety bråk i innspurten av arbeidet med statsbudsjettet som skal legges fram om halvannen måned, og overfor Dagbladet har Venstre-kilder beskrevet arbeidet med det grønne skiftet som «en syretest på samarbeidet med regjeringen».

I sommer var Jensen og Venstre-leder Trine Skei Grande på studietur til Canada, for å lære mer om hvordan et grønt skifte fungerer. Jensen vedgår at det ikke kom så veldig mye håndfast ut av Grandes initiativ, men forteller at hun nå altså personlig jobber med konkrete saker som hun ønsker å presentere for samarbeidspartiene.

Tre tøffe krav

Siv Jensen vil foreløpig ikke gå i detalj på akkurat hva slags tiltak det er snakk om, men trekker fram tre tøffe krav som må ivaretas dersom Frp skal kunne bli med på et avgiftskompromiss med samarbeidspartiene.

BILISTER: - Bilistenes interesser må ivaretas. Norge er et langstrakt land, og det er mange steder det ikke finnes alternative framkomstmidler, sier Jensen, og fortsetter:

NÆRINGSLIVET: - Det er et stort transportbehov for næringslivet, og deres interesser må ivaretas.

NETTO REDUKSJON: - Netto må vi ende opp med en skatte- og avgiftsreduksjon i det kommende statsbudsjettet.

- Det er ingen tvil om at noen av disse problemstillingene er vanskelige for Frp, og jeg understreker derfor at det grønne skiftet ikke er vårt initiativ, og ikke noe vi ønsker. Men vi tar det på alvor. Utgangspunktet er et tydelig ønske fra Venstre og KrF om et grønt skifte, det må en mindretallsregjering forholde seg til, og vi har et reelt ønske om å komme til enighet, sier Jensen.

- Vanskelig for partiet

Jensen kommer til å stå knallhardt på sine tre krav når hun torsdag kveld møter de andre tre partilederne for å forsøke å komme videre i forhandlingene.

Hun forteller også at hun har tett dialog med partiorganisasjonen for å sikre at hun har partiet i ryggen før hun inngår eventuelle kompromisser.

- Fordi dette er saker som potensielt kan være vanskelig for partiet, har det vært viktig for meg personlig å snakke med folk i organisasjonen. De har kommet med flere nyttige innspill og forslag til gode løsninger.

Siden forrige statsbudsjett, har Venstre vist til «forpliktelsen» i budsjettavtalen Venstre og KrF inngikk med regjeringspartiene for 2016:

«Et slikt skift skal innebære en økning av avgifter på utslipp av CO2 motsvart av en sektorvis reduksjon av andre skatter og avgifter. Avgifts- og skatteomleggingen skal være av en størrelse som forsterker klimaforliket og gir betydelige reduksjoner i klimautslippene».

Stum om bensinpris

Som Dagbladet skriver i dag, er en av utfordringene at partiene ikke er enige om hva en «betydelig reduksjon» faktisk innebærer.

For Venstre og KrF innebærer det i utgangspunktet en økning i CO2- eller drivstoffavgifter, noe det i utgangspunktet vil være svært vanskelig for Frp å gå med på.

- Jensen, betyr «betydelig reduksjon» i dine øyne en økning i CO2- eller drivsoffavgiftene?

- For meg handler dette om å finne konkrete løsninger som alle fire partier syns er akseptable, men de nevnte tre prinsippene er avgjørende for oss.

- Så døren er verken åpnet eller lukket for økning i CO2- og drivstoffavgifter?

- Et langt liv i politikken har lært meg at jeg ikke skal forhandle om statsbudsjettet gjennom media. Men som partileder er det viktig for meg å ivareta Frps interesser.

I samtaler med Siv

Leder for den såkalte «bilgruppa» i Frp, stortingsrepresentant Kenneth Svendsen, bekrefter at Siv Jensen holder tett dialog med partiet.

- Det stemmer at vi har snakket om ulike løsninger og diskutert hvordan vi kan komme i mål.

- Kan det bli aktuelt å øke drivstoffavgiftene?

- Jeg vil ikke gå i detalj på hva vi har snakket om, men som parti er vi av prinispp skeptisk til å øke noen slags avgifter, sier Svendsen.