KAN TA ET ÅR FØR SVARENE ER KLARE: Hovedvraket og ulike andre komponenter fra helikopterstyrten ved Turøy på Sotra er samlet på Haakonsvern Orlogsstasjon. Jobben med å finne ut hva som gikk så galt fredag, er i full gang. Foto: Statens Havarikommisjon / NTB scanpix
KAN TA ET ÅR FØR SVARENE ER KLARE: Hovedvraket og ulike andre komponenter fra helikopterstyrten ved Turøy på Sotra er samlet på Haakonsvern Orlogsstasjon. Jobben med å finne ut hva som gikk så galt fredag, er i full gang. Foto: Statens Havarikommisjon / NTB scanpixVis mer

Dette er spørsmålene som må besvares

Kan ta et år før familiene får svar.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det kan ta et år før familiene får endelige svar på hva som skjedde i ulykkeshelikopteret klokka 11.54 på fredag.

Helikopterets «svarte boks» er i realiteten oransje og ble hentet opp av vannet på fredag.

- Vi har lastet ned lyd- og tekniske data fra de svarte boksene. Vi har også foretatt en hurtigsjekk og så vidt utforsket informasjonen, men hva vi har oppdaget ønsker jeg ikke å kommentere, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonens luftfartsavdeling til Dagbladet.

Taleregistratoren tar opp lyd i cockpiten, mens ferdsskriveren registrerer helikopterets tilstand og alle tekniske data som høyde, fart, kurs og akselerasjon. Det ble ikke sendt ut et nødsignal fra cockpit før helikopteret styrtet.

Mandag ettermiddag ble det kjent at dataene fra «den svarte boksen» er av god kvalitet. Forhåpentligvis kan denne informasjonen besvare spørsmålene alle stiller seg.

• Hvorfor løsnet rotoren?
• Var det trøbbel med girkassa? Hva var årsaken til det?
• Hvorfor sendte ikke pilotene noen nødmelding?

• Les alt om ulykken i Dagbladets spesial.

Løsnet? Hovedrotoren ble funnet mellom 200 og 300 meter unna selve helikoptervraket, og flere vitner mener den løsnet i lufta. Det understøttes av en video TV2 har fått tilgang til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvorfor den løsnet, er imidlertid ikke slått fast.

Helikopteret fikk nytt rotorhode for en måned siden, mens en ny girboks ble montert 17. januar i år. Ingen av reservedelene som ble erstattet var koblet til rotoren eller girkassa, opplyser visepresident i CHC Helicopter, Duncan Trapp, til bransjenettsiden Energy Voice.

Super Puma-helikopteret som styrtet i havet utenfor Peterhead i Skottland i 2009, krevde 16 menneskeliv. Også den gang løsnet rotoren fra maskinen. Dette var en eldre modell av typen Super Puma AS332.

- Dramatisk Ifølge helikopterekspert Henrik Solvorn Fjeldsbø tyder dette på at styrten skjedde brått og kan forklare hvorfor pilotene ikke rakk å sende ut noen nødmelding.

- Det at hovedrotoren løsna er helt klart dramatisk. Da har ting skjedd veldig fort. Det tar ikke mange sekunder før det treffer bakken. I en slik situasjon må pilotene ha vært i sjokk, sier Fjeldsbø til Dagbladet.

Han forteller at det at en rotor faller av er utenkelig og at det ikke skal skje.

- Det må ha skjedd dramatiske ting i girkassa hvis rotoren falt av. Det blir spennende å finne årsaken, sier han.

Nettstedet Flight Radar har data som viser hvor høyt og raskt helikopteret fløy før det styrtet. Grafen viser hvordan helikopteret mister fart og høyde over ulykkesstedet, før det forsvinner fra radaren. Det hele skjer på omtrent tre minutter.

De siste ti sekundene faller helikopteret hele 640 høydemeter.