Dette er ubåtsjefens våte drøm

Oliver Marr er kaptein på den tyske ubåten U-33, som har alt Norge trenger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

De norske ubåtene av Ula-klassen er gamle og slitne. Forsvarets prosjekt 6346 evalurerer i disse dager ubåtkapasiteten etter 2020, og dermed Undervannsbåtvåpenets fremtid. De tre alternativene er:

• Legge ned Undervannsbåtvåpenet. • Levetidsforlenge Ula-klassen, dagens ubåter, ved hjelp av oppgraderinger. • Anskaffe nye ubåter.  Trenger ny teknologi Sjef for Undervannsbåtvåpenet, kommandør Erik Bøe, er overbevist om at vi trenger nye båter.

Han gir et tidlig estimat på 15-27 milliarder kroner for seks nye ubåter.

- Ubåter er ekstremt effektive i trange, norske fjorder. Militærstrateger regner at én ubåt kan binde 100 til 1000 overflateskip. De brukes også til informasjonsinnsamling, og til ilandsetting av spesialstyrker, sier kommandør Bøe.

- Vi trenger ny teknologi. Det er til en viss grad mulig å tilpasse dagens ubåter med nytt utstyr, men jeg anslår at det vil bli minst like dyrt som å bygge nye, sier Bøe.

Das Boot til Norge Ved kai i Oslo ligger U-33, en tysk ubåt av 212a-klassen. Mannskapet har landlov for helgen, og Dagbladet får en omvisning ombord av kaptein Oliver Marr. Den unge kapteinen er sjef for en av verdens mest avanserte, diesel-elektriske ubåter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer