FILIPINENE: Landets mest tragiske ulykke var i 2000 da et fly fra Air Phillippine, en Boeing 737, krasjet og drepte 131 mennesker. Året før krasjet en Cebu Pacific DC 9 og drepte 104 mennesker. Her ser man ansatte i Cebu Pacific som viser sikkerhetsrutinene januar i år. Foto: AFP/NOEL CELIS/SCANPIX
FILIPINENE: Landets mest tragiske ulykke var i 2000 da et fly fra Air Phillippine, en Boeing 737, krasjet og drepte 131 mennesker. Året før krasjet en Cebu Pacific DC 9 og drepte 104 mennesker. Her ser man ansatte i Cebu Pacific som viser sikkerhetsrutinene januar i år. Foto: AFP/NOEL CELIS/SCANPIXVis mer

Dette er verdens farligste flyselskaper

Er du redd for å fly? Ikke fly her.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Etter en rekke flyulykker i USA har utenriksmagasinet Foreign Policy laget en oversikt over verdens farligste flyselskap. Alle de fem flyselskapene er på EUs «svarteliste» over de 23 flyselskapene som har forbud mot å fly i Europa.

Ikke overraskende kommer de afghanske flyselskapene på topp over de farligste. November 2010 forbød EU alle afghanske fly fra å komme til Europa siden landet «mangler infrastruktur til å sikre flysikkerhet ... og ikke har noe nasjonalt flyregister, sertifisering eller inspeksjoner».

Afghanistan Flyforbudet kom samme år som et Pamir Airways-fly krasjet i Hindus Kush-fjellkjeden utenfor Kabul og drepte 44 mennesker. Flyet var en sovjetisk Antonov-24 Turboprop, som gikk ut av produksjon i 1978. En 38 år gammel norsk småbarnsfar var blant de omkomne. Men enda verre er forholdene på bakken, ifølge Foreign Policy.

AFGHANISTAN: I 2010 krasjet et Pamir Airways-fly i Hindus Kush-fjellkjeden utenfor Kabul og drepte 44 mennesker. Flyet var en sovjetisk Antonov-24 Turboprop, som gikk ut av produksjon i 1978.  Foto: EPA/S. SABAWOON/SCANPIX
AFGHANISTAN: I 2010 krasjet et Pamir Airways-fly i Hindus Kush-fjellkjeden utenfor Kabul og drepte 44 mennesker. Flyet var en sovjetisk Antonov-24 Turboprop, som gikk ut av produksjon i 1978. Foto: EPA/S. SABAWOON/SCANPIX Vis mer

En pilot har fortalt den britiske avisa The Guardian at flyplassen Bost i Helmand-provinsen mangler «grunnleggende sikkerhetsutstyr, radarsystem og de to som jobber i kontrollrommet har bare fått "en dag" med orientering i hvordan sambandsystemet fungerer».

Afghanistans største flyselskap Ariana, bedre kjent som «Scariana» (som undertegnede har flydd med red.anm.), er i ferd med å gå konkurs.

SCARIANA: Afghanistans største flyselskap Ariana, bedre kjent som «Scariana» (som undertegnede har flydd med red.anm.), er i ferd med å gå konkurs. Her ser man Arianas flykirkegård utenfor Kabul i 2002. Foto: SCANPIX
SCARIANA: Afghanistans største flyselskap Ariana, bedre kjent som «Scariana» (som undertegnede har flydd med red.anm.), er i ferd med å gå konkurs. Her ser man Arianas flykirkegård utenfor Kabul i 2002. Foto: SCANPIX Vis mer

Ifølge Foreign Policy kan man kjøpe sertifisering som pilot eller mekaniker av Ariana for mellom 200 og 400 dollar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kongo Med bare 48 mil med asfaltert vei i et land på størrelse med Vest-Europa er Kongo avhengig av å basere seg på et nettverk av små flyplasser og for det meste utenlandske piloter.

«Dessverre fører dårlige vedlikeholdte flyplasser og en flåte med gamle sovjetiske fly til at tragiske ulykker er normen», skriver Foreign Policys journalist Joshua E. Keating.

KONGO: Med bare 48 mil med asfaltert vei i et land på størrelse med Vest-Europa er Kongo avhengig av å basere seg på et nettverk av små flyplasser og for det meste utenlandske piloter. Her ser man et russisk fly som har styrtet i Kongo i 2007. Foto: EPA/PIERO POMPONI/SCANPIX
KONGO: Med bare 48 mil med asfaltert vei i et land på størrelse med Vest-Europa er Kongo avhengig av å basere seg på et nettverk av små flyplasser og for det meste utenlandske piloter. Her ser man et russisk fly som har styrtet i Kongo i 2007. Foto: EPA/PIERO POMPONI/SCANPIX Vis mer

Ifølge BBC har over halvparten av alle flyulykker i Afrika skjedd i Kongo i løpet av det siste tiåret. Etter at et russisk transportfly krasjet inn i et marked i Kinshasa og drepte mer enn 300 mennesker i 1997 sa den kongolesiske transportministeren at man skulle forby alle russiske piloter og fly da de ikke snakket fransk eller engelsk og at «man ikke visste om deres kvalifikasjoner».

Krokodille i lasten Men russerforbudet varte åpenbart ikke lenge. Februar i år ble en russisk pilot og hans kongolesiske annenpilot drept da en tsjekkisk Let-410 som fraktet nødhjelp, styrtet i den kongolesiske byen Bukavu.

Den mest bisarre flyulykken i Kongo i senere tid var da et fly krasjet og drepte 20 mennesker etter at man hadde smuglet en krokodille om bord. Krokodillen brøyt seg ut av en gymbag og skapte panikk om bord i flyet. Utrolig nok overlevde krokodillen krasjet. Bare ét menneske overlevde den samme ulykken.

Filipinene Filippinske fly kom på EUs «svarteliste» i 2010 og har også den senere tid blitt kritiserte av amerikanske flymyndigheter på grunn av «alvorlige bekymringer» over sikkerhetsnivået blant filippinske flyselskaper.
 
Den siste alvorlige flyulykken i landet skjedde for bare åtte dager siden da et fly krasjet i Manilabukten og drepte 14 mennesker.

Landets mest tragiske ulykke var i 2000 da et fly fra Air Phillippine, en Boeing 737, krasjet og drepte 131 mennesker. Året før krasjet en Cebu Pacific DC 9 og drepte 104 mennesker.   

Kasakhstan og Sudan Samtlige kasakhstanske flyselskaper, bortsett fra ett, er forbudt fra å reise inn til Europa. Ett kasakhstansk fly var involvert i ett av historiens største flyulykke da den i 1996 krasjet med en saudiarbaisk jumbojet nær New Dehli. 351 passasjer ble drept i ulykken. Det ble senere oppdaget at det kasakhstanske flyet, en Ilyushin-76, var ute av kurs og var mer enn 1000 fot høyere enn den angitte kursen.
 
I Sudan er det ikke gamle sovjetiske fly som er problemet, men krig og dårlig økonomi. Landets to verste flyulykker var begge med vestlige fly: i 2008 eksploderte et Airbus-fly og drepte 28 mennesker og i 2003 krasjet et Boeing-fly og drepte 116 mennesker.

MITT FLY ER LASTET MED: Den mest bisarre flyulykken i Kongo i senere tid var da et fly krasjet og drepte 20 mennesker etter at man hadde smuglet en krokodille om bord. Krokodillen brøyt seg ut av en gymbag og skapte panikk om bord i flyet. Utrolig nok overlevde krokodillen krasjet. Bare ét menneske overlevde den samme ulykken.  Foto: EPA/MARIUS BECKER/SCANPIX
MITT FLY ER LASTET MED: Den mest bisarre flyulykken i Kongo i senere tid var da et fly krasjet og drepte 20 mennesker etter at man hadde smuglet en krokodille om bord. Krokodillen brøyt seg ut av en gymbag og skapte panikk om bord i flyet. Utrolig nok overlevde krokodillen krasjet. Bare ét menneske overlevde den samme ulykken. Foto: EPA/MARIUS BECKER/SCANPIX Vis mer
KASAKHSTAN: Ett kasakhstansk fly var involvert i historiens største flyulykke da den i 1996 krasjet med en saudiarbaisk jumbojet nær New Dehli. 351 passasjer ble drept i ulykken. Det ble senere oppdaget at det kasakhstanske flyet, en Ilyushin-76, var ute av kurs og var mer enn 1000 fot høyere enn den angitte kursen. Foto: SCANPIX/REUTERS
KASAKHSTAN: Ett kasakhstansk fly var involvert i historiens største flyulykke da den i 1996 krasjet med en saudiarbaisk jumbojet nær New Dehli. 351 passasjer ble drept i ulykken. Det ble senere oppdaget at det kasakhstanske flyet, en Ilyushin-76, var ute av kurs og var mer enn 1000 fot høyere enn den angitte kursen. Foto: SCANPIX/REUTERS Vis mer
131 DREPT: Landets mest tragiske ulykke var i 2000 da et fly fra Air Phillippine, en Boeing 737, krasjet og drepte 131 mennesker. Foto: AP/SCANPIX
131 DREPT: Landets mest tragiske ulykke var i 2000 da et fly fra Air Phillippine, en Boeing 737, krasjet og drepte 131 mennesker. Foto: AP/SCANPIX Vis mer
SVARTELISTE: Filippinske fly kom på EUs «svarteliste» i 2010 og har også den senere tid blitt kritiserte av amerikanske flymyndigheter på grunn av «alvorlige bekymringer» over sikkerhetsnivået blant filippinske flyselskaper.  Her ser man et bilde fra landets verste flyulykke i 2000, hvor 131 passasjerer døde. Foto: EPA/SCANPIX
SVARTELISTE: Filippinske fly kom på EUs «svarteliste» i 2010 og har også den senere tid blitt kritiserte av amerikanske flymyndigheter på grunn av «alvorlige bekymringer» over sikkerhetsnivået blant filippinske flyselskaper. Her ser man et bilde fra landets verste flyulykke i 2000, hvor 131 passasjerer døde. Foto: EPA/SCANPIX Vis mer