HANDEL: Per Jacobsen i Jula kan fortelle om kraftig vekst før jul. Foto: Pia Camilla Skjøthaug / Finansavisen
HANDEL: Per Jacobsen i Jula kan fortelle om kraftig vekst før jul. Foto: Pia Camilla Skjøthaug / FinansavisenVis mer

Dette er vinnerne i julehandelen

Veksten i handelen i Norge er ikke mye å skryte av, men dette vil vi nordmenn ha.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Selv om detaljhandelsveksten i Norge ser ut til å gå mot nok et dårlig år, er det fremdeles deler av handelen som opplever gode tider, skriver Finansavisen i dag.

Duppeditter selger bra, og nye kjeder og butikker popper opp som paddehatter. For få år siden hadde ikke mange hørt om Enklere Liv, Søstrene Grene, Jula og TGR.

Sterk Jula-vekst Søstrene Grene har i løpet av kort tid åpnet 27 butikker i Norge. TGR Norge har åpnet 22 butikker, mens Enklere Liv har 36 butikker pr. i dag. Dette er små, men aggressive kjeder som vokser med god fart, skriver avisen.
- Det er jo egentlig fantastisk at vi har vokst med over 1 milliard kroner, og like fullt har konkurrentene våre greid seg bra, sier Per Jacobsen i Jula til Finansavisen og ramser opp TGR, Nille og Clas Ohlson som mulige konkurrenter.

Bare i november er veksten i Jula på 13 prosent, skriver Finansavisen.

Nille vokser raskere Etablerte kjeder som Clas Ohlson og Nille vokser også raskere enn resten av detaljhandelen.

Nille selger varer for over 1,5 milliarder kroner gjennom sine 353 butikker i Norge. Hittil i år har de åpnet 19 nye butikker, og etableringsdirektør Ole Morten Lunde tror det er plass til flere.

De fleste konseptene er importerte kjeder fra Sverige og Danmark, bortsett fra Nille, Europris og Enklere Liv, som er norske konsepter.

Flere nyheter Dette er årets lønnsvinnere
- Folk tror jeg tjener helt vilt mye
Derfor går Thon med fargerike luer