FLYVRAK: BEA offentliggjorde flere bilder av vraket de fant på nærmere 4000 meters dyp. Man skal ha funnet mesteparten av flykroppen. Foto: Reuters/BEA/SCANPIX
FLYVRAK: BEA offentliggjorde flere bilder av vraket de fant på nærmere 4000 meters dyp. Man skal ha funnet mesteparten av flykroppen. Foto: Reuters/BEA/SCANPIXVis mer

Dette fant de på 4000 meters dyp

De fant vrakdeler og omkomne etter Air France-ulykka, men ingen svart boks som kan løse katastrofegåten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I går ble det gjort det som kan være avgjørende funn for å finne ut hva som egentlig gikk galt da Air France flight 447 på fra Rio de Janeiro i Brasil til Paris i Frankrike plutselig forsvant midt ute i Atlanterhavet 1. juni 2009.

Alle de 228 personene om bord antas omkomne.

I går ble det gjort nye funn på nesten 4000 meters dyp. Mange av passasjerene, mesteparten av flyskroget, motorer og landingshjul var blant funnene i dypet.

Ingen bokser Etterforskningsbyrået BEA har offentliggjort flere bilder fra funnene.

Men den berømte «svarte boksen» er ikke funnet ennå. Boksen, som egentlig er oransje, kan inneholde svar på hva som gikk galt da flyet styrtet i havet.

FLYMOTOR: Foto: Reuters/BEA/SCANPIX
FLYMOTOR: Foto: Reuters/BEA/SCANPIX Vis mer

Ifølge Teknisk Ukeblad er de fleste fly pålagt å ha to bokser. En FDR - Flight Data Recorder, som lagrer alle tekniske parametre om flyet, og en CVR - Cockpit Voice Recorder, som lagrer lyden i cockpit og radiosambandet.

Boksene er konstruert for å tåle svært hard medfart, men etterforskerne i BEA som gransker Air France-ulykka er usikre på om boksene har tålt å ligge i sandbunnen på 4000 meters dyp i snart to år og at de noen gang kan rekonstrueres, melder nyhetsbyrået AP.

Dersom dette er tilfellet frykter etterforskerne at katastrofegåten aldri vil bli løst.

Boksene skal ligge i de bakre delene av flykroppen. Man har funnet deler av dette, men ifølge BEA-sjef Jean-Paul Troadec kan boksene ha blitt skutt vekk fra flyet da det traff havet

Sonar Ifølge byrået vil arbeidet med å heve lik og flydeler opp fra bunnen stare innen en måned. Det var bruk av ubåtroboter som gjorde det mulig å ta seg ned til dypet. Bunnen beskrives som røff med høye undersjøiske fjell og dype daler i området. Ubåtene kan operere i opptil 20 timer av gangen og bruker sonar til å skanne fjellområdene.

LANDINGSHJUL: AP/BEA/SCANPIX
LANDINGSHJUL: AP/BEA/SCANPIX Vis mer

Da søkene startet etter ulykka for snart to år siden fant man cirka 50 omkomne og rundt 600 flydeler som lå i havoverflaten. Siden den gang er det ikke gjort funn siden i går.

Det er ofrenes familier som har ivret etter å fortsette søkene, tross de høye kostnadene.

Jean-Baptiste Audosset mistet sin samboer i ulykka.

- Dette gir i det minste et lite håp. Noen familier ønsker å heve sine kjære som de har mistet, mens andre ønsker at de skal få hvile der, sier han.

 SLIK GJØR DE DET: Tre slike robotubåter søker med sonar på havbunnen. Foto: Reuters/SCANPIX
SLIK GJØR DE DET: Tre slike robotubåter søker med sonar på havbunnen. Foto: Reuters/SCANPIX Vis mer

Å finne årsaken til ulykka er viktig for Air France og flyfabrikken Airbus også. I forrige måned ble selskapene siktet for drap.

INGEN «SVARTE BOKS»: Ingen av de såkalte svarte boksene som kan gi svar på årsaken til ulykka er ennå funnet. Foto: Reuters/SCANPIX
INGEN «SVARTE BOKS»: Ingen av de såkalte svarte boksene som kan gi svar på årsaken til ulykka er ennå funnet. Foto: Reuters/SCANPIX Vis mer