Dette flyet gikk tomt for drivstoff

Kappet 8 centimeter tjukt tre i dramatisk nødlanding. Havarikommisjonen uenig i pilotens valg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no:) Dette småflyet med tre personer om bord måtte nødlande i terrenget da drivstofftanken gikk tom, tilkjennegir Havarikommisjonen i en rapport som ble frigitt i dag.


Til alt hell kom alle fra ulykken med helsa i behold.

15. august 2007 ønsket piloten (36) og to bekjente å fly en sightseeingtur fra Karasjok, langs grensa til Finland og sørover til Ulvefossen nasjonalpark. 

Motoren stoppet

Etter pilotens vurdering var det igjen rundt 86 liter drivstoff før flygingen, men bare rundt 10 liter på venstre tank. Det var en nydelig sommerdag i Finnmark med gode flyforhold

Flyturen sørover forløp normalt og ved Ulvefossen snudde de for å returnere hjemover.

10 minutter senere ga instrumentene piloten beskjed om at det var lite drivstoff. Kort tid etter stoppet motoren.

Piloten forsøkte å koble inn høyre drivstofftank, uten hell.

HAVNET PÅ RYGGEN: Slik endte ferden da dette småflyet kjørte tanken tom for drivstoff. Foto: Statens Havarikommisjon for Transport
HAVNET PÅ RYGGEN: Slik endte ferden da dette småflyet kjørte tanken tom for drivstoff. Foto: Statens Havarikommisjon for Transport Vis mer

«Basert på tidligere erfaring forventet fartøysjefen at motoren tilnærmet umiddelbart ville starte av seg selv igjen. Motoren startet imidlertid ikke, og fartøysjefen innså at de ble nødt til å forberede en nødlanding ute i terrenget. Flyhøyden da motoren stoppet var ca. 1 300 - 1 400 ft over terrenget», heter det i Havarikommisjonens rapport.

Kappet furustamme

Rundt 30 meter før flyet nådde bakken, kappet den ene vingen en furustamme med diameter på om lag 8 centimeter. Dette medførte en større bulk i vingeforkanten.

«Flyet landet med hovedhjulene først. Da nesehjulet traff bakken ble neseleggen
umiddelbart revet av, og flyet fortsatte ca. 11 meter før nesen gravde seg ned i lyngen. Flyet tippet relativt rolig over og ble liggende på ryggen», heter det i rapporten.

De tre om bord fikk løsnet sikkerhetsbeltene, og kom seg ut ved å sparke opp den ene døra.

Piloten har forklart at han har lært at man skal fly den ene drivstofftanken tom, før man skifter tank. Dette benekter flyklubben som utdannet ham overfor Havarikommisjonen. 

«Ikke å anbefale»

Ulykken påførte flyet betydelige skader på begge vingene, i overgangen mellom skroget og halen, på horisontale og vertikale haleflater, venstre vingestag, nesehjulslegg, frontrute, motordeksel og noen instrumenter. Batteriet hadde falt ut av batterikassa og ledningen til den ene batteripolen var revet løs.

Dette flyet gikk tomt for drivstoff

«Teknikken med å fly en tank tom før skifte av drivstofftank er ikke å anbefale. SHT har heller ikke grunnlag for å mene at det undervises i en slik praksis i forbindelse med flygerutdanning i Norge, hvilket også NLF har bekreftet», kokluderer Havarikommisjonen.