Dette flyet skal ta SAS til nye høyder

Sterk konkurrent til Norwegians Dreamliner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

OSLO LUFTHAVN (Dagbladet): Fredag var det duket for storstilt fest på Oslo Lufthavn og hos flyselskapet Finnair.

Det finske selskapet er lanseringskunde i Europa på det nye Airbus A350 XWB, som skal ta opp kampen mot Boeings 787 Dreamliner.

- Det tok elleve måneder å bygge dette flyet, og endelig er denne dama på vingene, skryter en i kabinpersonalet under en omvisning Dagbladet er med på fredag ettermiddag.

Tar opp kampen Norwegian har fløyet konkurrent-flyet Boeing 787 Dreamliner i litt over to år og har hatt flere episoder hvor flaggskipet har sviktet. Forsinkelse i leveransene, feil med både batterier og andre viktige komponenter har gitt startfaseproblemer.

FØRST I EUROPA: SAS får levert sine åtte Airbus A350 fra 2018, som skal ta opp kampen mot Norwegians flaggskip, Boeing 787 Dreamliner. Bildet er fra flyets første dag i kommersiell drift, her fotografert parkert ved gate på Gardermoen fredag. Foto: Halvor Solhjem Njerve / Dagbladet
FØRST I EUROPA: SAS får levert sine åtte Airbus A350 fra 2018, som skal ta opp kampen mot Norwegians flaggskip, Boeing 787 Dreamliner. Bildet er fra flyets første dag i kommersiell drift, her fotografert parkert ved gate på Gardermoen fredag. Foto: Halvor Solhjem Njerve / Dagbladet Vis mer

Kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, forklarer at selskapets Dreamliner fortsatt er konkurransedyktig og et moderne fly. Han trekker frem at Norwegian har en av de nyeste og mest moderne langdistanseflåtene.

- Vi er godt fornøyd med våre nye fly og vi har bestilt flere nye og større Dreamlinere som vi får levert fra neste år, sier Sandaker-Nielsen.

Dere har hatt problemer med Dreamlineren, er A350 et bedre fly?

- Airbus har nok lært av oppstartsvanskene Boeing har hatt, men våre Dreamlinere er stabile i drift og det er et komfortabelt og moderne fly. Det stemmer at vi har hatt noen utfordringer med flyet i oppstarten men ikke like mye som det gis inntrykk av i media, svarer Sandaker-Nielsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal til Asia Finnair vil bruke sine nye fly fra den franske produsenten hovedsaklig på ruter østover.

- A350 er et flott fly, og det er en veldig viktig brikke i Finnairs fremtidige strategi. Flyet har en passasjerkomfort i verdensklasse, og det er ekstra gøy for oss at Oslo fikk besøk av flyet på den aller første dagen med ruteflygning, og det var mange som ville inn og ta en kikk, sier Kenneth Gillberg, sjef for Finnair i Skandinavia og Baltikum i en epost til Dagbladet.

Leveres i 2018 SAS har bestilt åtte eksemplarer av flytypen og informasjonssjef i selskapet, Knut Morten Johansen, forteller at de gleder seg til første leveranse som er om tre år.
- Vi utarbeider nå kabinen sammen med flere kunder som reiser ofte og har høye forhåpninger til dette flyet, sier Johansen til Dagbladet.

Flyet inngår i SAS' langsiktige planer om å både fornye og utvide flåten, og inngår i et program som har en verdi på over 25 milliarder kroner.

Kun slått av Amsterdam Flyet ble levert onsdag ettermiddag i forige uke, og hadde sin første kommersielle flight til Amsterdam før på dagen. Oslo ble dermed den tredje destinasjonen i Europa som har tatt imot flytypen, som rommer 297 passasjerer i Finnairs konfigurasjon.

Opplæring av kabinpersonell og piloter er grunnen til at flyet brukes på korte ruter først, og det er ikke før sent i november flyet får gjort sin første langdistansestrekning.