STYRTER: Helikopteret styrtet i sjøen etter å ha fått et trekk i rotoren, skriver Havarikommisjonen i sin rapport. Video: Dagbladet / Tipser. Vis mer Vis mer

Styrtet på første forsøk:

Dette gikk galt da piloten skulle lande på luksusyahten

Havarikommisjonens rapport er klar etter helikopterulykken i Bergen i 2017.

Ingen personer omkom, men det var likevel svært dramatiske omstendigheter da et helikopter styrtet i sjøen 10. mai i 2017. Nå er Havarikommisjonens rapport etter ulykken klar.

- Et trekk over en drivstofftank på helidekket ble ikke sikret sikret tilstrekkelig. Helikopteret kom inn i hover over helidekket, og stod i lav hover over dekket i omkring 15 sekunder. I løpet av disse sekundene løsnet trekket på grunn av vindtrykket fra hovedrotoren, skriver kommisjonen i rapporten.

Der slås det også fast at helikopteret ble ført av en flyger som hadde minimal erfaring på helikoptertypen. Han hadde tatt såkalt oppflyging dagen før ulykken, og landingen var hans første forsøk med et helikopter av denne typen på helidekket.

- Da trekket løsnet prøvde fartøysjefen å manøvrere helikopteret vekk fra trekket, men hadde ikke mulighet til dette, da det skjedde meget raskt. Skadene som oppstod i hovedrotoren gjorde helikopteret ukontrollerbart, slår Havarikommisjonen fast.

Raskt på stedet: Like etter at et helikopter styrtet i vannet ved en yacht i Sandviken i Bergen kom flere båter til unnsetning. Videoen er tatt klokken 21.26 onsdag 10. mai. Video: Dagbladet / Tipser. Vis mer

Kritisk skadd

Helikopteret hadde kommet fra Shetland, fylt drivstoff på Flesland og fløy til Sandviken like utenfor Bergen sentrum. Tre personer var om bord da det styrtet. To av dem ble lettere skadd, mens én ble kritisk skadd. Samtlige ble fraktet til Haukeland etter ulykken.

Da helikopteret styrtet var det totalt 17 ansatte seg om bord på den nesten 200 fot lange luksusyachten, som ankom Bergen i slutten av april.

Havarikommisjonen slår fast at det ble brutt en rekke sikkerhetsbarrierer både om bord på yachten M/Y Bacarella og helikopteret. Det er ikke avdekket tekniske feil som kan ha forårsaket ulykken. Derimot ble flere prosedyrer i yahtens brukermanual ikke fulgt.

- Dette indikerer at dokumentet ikke ble benyttet. Yachtens mannskap forberedte ikke skipet for helikopteroperasjoner, konkluderer kommisjonen.

Avgjørende respons

Da helikopterstyrten skjedde var det ifølge Havarikommisjonen bare tilfeldigheter som gjorde at ikke liv gikk tapt. En av Redningsselskapets båter var i umiddelbar nærhet, og livreddende innsats på passasjeren som mistet bevisstheten ble igangsatt i løpet av få minutter.

- Denne innsatsen var avgjørende for å berge livet til vedkommende. Fartøysjefens innsats etter at havariet hadde skjedd var avgjørende for å hindre at helikopteret sank med en passasjer om bord og reddet vedkommende fra å drukne, heter det i rapporten.