STORBRUKERE AV SOSIALE MEDIER: Hele 84,3 prosent av alle nordmenn sier at de bruker 30 minutter eller mer på sosiale medier i uken.  Illustrasjonsfoto: SCANPIX
STORBRUKERE AV SOSIALE MEDIER: Hele 84,3 prosent av alle nordmenn sier at de bruker 30 minutter eller mer på sosiale medier i uken. Illustrasjonsfoto: SCANPIXVis mer

Dette gjør nordmenn på nett

Nyheter og Twitter banker nettpoker og kjendiser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet.no): Nesten halvparten av den norske befolkningen bruker 30 minutter til to timer på nettsurfing hver dag, skal man tro en ny undersøkelse, utført av Microsoft i forkant av lanseringen av selskapets nye nettleser Internet Explorer 8.

Studien tar for seg nettbrukere i syv europeiske land, der i blant Norge.

Nyhetshungrige
Store nyhetssteder og sosiale medier slik som Facebook og Twitter topper kategorien over nettsider vi besøker oftest på nettet.

Sammenliknet med de andre europeiske landene i undersøkelsen, er nordmenn de ivrigste leserne av nettnyheter.

24,1 prosent av de spurte oppga at nyhetssteder som BBC og CNN ble hyppigst besøkt, etterfulgt av nettsamfunn (21,2 prosent) og underholdningssider som inkluderer både informasjon- og nedlastningssteder (11,8 prosent).

Gamblingnettsteder med for eksempel nettpoker, kjendis-sider og motenettsteder kommer derimot i bunnen av besøksstatistikken.

Ulike nettvaner
Det er tydelig to grupper som utmerker seg når det kommer til daglig nettbruk.

36,4 prosent av de spurte oppgir at de er på nett så og si hele tiden, mens én av fire sier at de sjekker nettet minst to ganger om dagen.

Bare en liten brøkdel holder seg mest mulig unna nettet.

0,1 prosent sier at de er på nett mindre enn én gang i måneden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Besøker faste nettsider
En vanlig surferunde varer fra en halv til to timer for nesten halvparten av de norske deltakerne i undersøkelsen.

Drøye fem prosent oppgir at de bruker fire timer eller mer på nettet hver gang de logger seg på maskinen, mens nesten to av ti oppgir av de trenger 20 minutter eller mindre for å holde seg oppdatert.

Den gjennomsnittlige surfetiden strekker til å sjekke 3-6 nettsider hver eneste surferunde.

De fleste av disse nettstedene er godt kjente for deres brukere fra før.

Det viser seg nemlig at bare et fåtall nettsider,1-2 av 10, de norske brukerne stikker innom, besøkes for første gang.

Snevert
Microsoft tolker det dit hen at de norske og europeiske brukerne, som har et liknende surfemønster, har et noe snevert tilgang til nettet.

- Det finnes utrolig mange spennende sider innenfor eksempel nyheter, shopping, sport og underholdning som ligger uoppdaget der ute, kommenterer Isabella Alveberg, direktør for Windows i Microsoft Norge i en pressemelding.

- Undersøkelsen viser at de fleste europeere bare er inne på seks ulike websider når de surfer, dette betyr at hele 99,9 prosent av nettets 231 510 169 websider står ubesøkt, utdyper hun.

Det spørs om brukerne er enige i Microsofts konklusjon. Nesten halvparten (44,9 prosent) oppgir at de er mer enn fornøyde nok med sitt gjeldende surfemønster.

Kjedsomhet
Venneanbefaling er den viktigste årsaken til at de norske brukerne velger å besøke nye nettsteder.

Kjedsomhet hjemme eller på jobben er en annen viktig årsak til at vi oppdager nye nettsider.

Det samme er en anbefaling fra et blad eller et nettsted og lenker fra store nettportaler.

Og siden undersøkelsen er knyttet til lanseringen av et ny nettleser, har Microsoft selvsagt sneket med et par spørsmål om det foretrukne surfeverktøyet.

Vil ha bedre hastighet
55,5 prosent oppgir at de bruker den nettleserne de gjør fordi den allerede var installert på maskinen.

To av ti har derimot lastet ned og installert en nettleser etter å ha fått en anbefaling i et blad eller nettsted eller blitt rådet til dette av en venn.

26,9 prosent oppgir at bedre hastighet er den viktigste motivasjonsfaktoren for å skifte nettleser.

Andre avgjørende drivkrefter er økt brukervennlighet (20,4 prosent), stabilitet (19,7 prosent) og bedre sikkerhet (18,4 prosent).