Dette helikopteret rister pilotene syke

Unge piloter har fått hjerteproblemer og flere har falt ut av jobb med hørselskader etter at helikoptertypen Sikorsky S-92 ble tatt i bruk i Nordsjøen i 2004.

RISTER OG LARMER: Sikorsky S-92 er nå det vanligste helikopteret i passasjertrafikken ut i Nordsjøen. Det er ønsket av oljeselskapene fordi kabinen er så romslig. Helikopteret, som har plass til 19 oljearbeidere, støyer og vibrerer så mye i cockpit at mange piloter blir syke. Her er et S-92 fra tidligere Norsk Helikopter, nå Bristow Norway, i ferd med å lande på Oseberg-plattformen. Foto: Privat
RISTER OG LARMER: Sikorsky S-92 er nå det vanligste helikopteret i passasjertrafikken ut i Nordsjøen. Det er ønsket av oljeselskapene fordi kabinen er så romslig. Helikopteret, som har plass til 19 oljearbeidere, støyer og vibrerer så mye i cockpit at mange piloter blir syke. Her er et S-92 fra tidligere Norsk Helikopter, nå Bristow Norway, i ferd med å lande på Oseberg-plattformen. Foto: Privat Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Dagbladet har snakket med en rekke S-92-piloter som sliter med helsa etter relativt kort tid bak spakene i helikopteret som påfører dem store doser lavfrekvent støy og helkroppsvibrasjoner.

Piloter i 30-åra har fått hjerteflimmer, folk er blitt sykemeldt med betennelse på balansenerven og voldsom kvalme har satt flygere på bakken for godt.

Dagbladet ble først kjent med problemene knyttet til Sikorsky S-92 under konferansen «Farlig frekvens» i mai i fjor - et samarbeidsprosjekt mellom fagforeningene Safe og Norsk flygerforbund.

Trond Rasmussen (43) var helikopterpilot i Nordsjøen som ansatt i Norsk Helikopter AS, nå Bristow Norway fra mars 1996 til han ble syk i februar 2008. Han er i dag en av to piloter i selskapet som av Nav har fått godkjent invalidiserende øresus som yrkessykdom.

Unge blir syke Selskapet var det første i verden som tok i bruk helikopteret Sikorsky S-92 i offshoretrafikk i 2004 - helikoptertypen som i dag frakter flest oljearbeidere ut i Nordsjøen.

Som leder vi flygerforeningen i selskapet i 2006 alarmerte han selskapet og de ansatte. Bare i løpet av to år opplevde S-92-pilotene store problemer med støy og vibrasjoner i cockpit. Mindre enn to år senere var Rasmussen selv ferdig som flyger på grunn av tinnitus og støyallergi, etter å ha flydd S-92 i bare halvannet år. Han er i dag hundre prosent arbeidsufør.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer