Dette helikopteret skulle jage reinflokk

Halerotoren traff toppen av en klippe. Unngikk stup med et nødskrik.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no:) Helikopteret ble totalskadd, men den svenske piloten kom til alt hell fra det med mindre sårskader og et bitt i tunga etter at helikopteret styrtet i fjellsida på Hardangsfjellet i Bindal kommune i Nordland 18. april 2007 klokka 16.15.

Fikk rotasjon

Ifølge en fersk rapport fra Statens Havarikommisjon for Transport, var formålet med flygingen reindriving. Reindriving med helikopter brukes mye i vanskelig og kupert terreng.

Den aktuelle ettermiddagen var været fint, med god sikt og svak vind. Det hadde kommet litt nysnø oppå isen i fjellet, og reinflokken som bestod av 30-40 dyr var treg til å forflytte seg ned fra fjellet, skriver Havarikommisjonen.

Reineieren gikk til fots etter reinen, og piloten var alene om bord i helikopteret. Da reinflokken var kommet rundt to tredjedeler ned den bratte fjellsiden, kom de til en avsats og en tverrkant hvor reinen snudde og begynte å gå oppover igjen.

Det var da dramatikken inntraff. Piloten snudde helikopteret og posisjonerte seg for å få flokken til å fortsette videre nedover.

Plutselig traff halerotoren toppen av en klippe, og helikopteret begynte å rotere. Flygeren skjønte umiddelbart hva som hadde skjedd. Han var fullt klar over terrengets konturer, og har forklart til Havarikommisjonen at han feilbedømte avstanden og ikke holdt tilstrekkelig høyde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ettersom jeg befant meg utenfor et stup, forsøkte jeg under rotasjonen å styre tilbake til den avsatsen reinsdyrene befant seg på. Etter to roteringer trykket jeg ned helikopteret på avsatsen. Det gled mot venstre og brakk venstre landingsunderstell, skriver piloten i sin rapport om hendelsesforløpet.

FLAKS: Helikopteret som havarerte på Hardangsfjellet i april 2007 var nær ved å styrte utfor et stup. Foto: STATENS HAVARIKOMMISJON FOR TRANSPORT
FLAKS: Helikopteret som havarerte på Hardangsfjellet i april 2007 var nær ved å styrte utfor et stup. Foto: STATENS HAVARIKOMMISJON FOR TRANSPORT Vis mer

Hadde flaks

Flygeren brukte hjelm og setebelte med skulderseler, og fikk kun lettere skader i havariet. Han hadde bitt seg i tunga og fått noen småsår på en hånd da han krøp ut av vraket. Helikopteret fikk omfattende skader.

Havarikommisjonens rapport levner liten tvil om at piloten slapp heldig fra ulykken.

«Første rotasjonsrunden hadde han en viss kontroll og fikk styrt mot det eneste noenlunde sikre stedet i nærheten, avsatsen der reinen hadde snudd. Deretter roterte helikopteret så fort at han mistet retningssansen. Han karakteriserte nedslaget akkurat på kanten av avsatsen som «stang inn», siden han så vidt unngikk å fortsette ukontrollert utfor kanten av stupet», heter det i den ferske rapporten.

Flygeren og reineieren var godt utstyrt og hadde mat med seg. De avslo tilbudet om å bli hentet av redningshelikopter og ventet på stedet til de ble hentet med et annet av selskapets helikoptre.

Siste dødsulykke i forbindelse med reindriving i Norge var i 1996.

«Reindriving med helikopter innebærer lavflyging og krever god opplæring, gode prosedyrer, trening og stor årvåkenhet fra flygerens side (...) Dersom fartøysjefen ikke hadde lyktes med å sette helikopteret ned på avsatsen, kunne utfallet blitt langt mer alvorlig», konkluderer Havarikommisjonen.

Dette helikopteret skulle jage reinflokk
BERGET: Piloten kom seg vekk fra vraket på egne bein etter havariet.