BYUTVIKLING: Ordfører Alf Johan Svele i Holmestrand har store visjoner. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
BYUTVIKLING: Ordfører Alf Johan Svele i Holmestrand har store visjoner. Foto: Håkon Sæbø / FinansavisenVis mer

Dette kan bli den nye pendlerbyen til Oslo

Med ny jernbanestasjon, storstilt boligbygging og andre betydelige løft, skal Holmestrand bli Norges nye pendlerby.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Martin Heier / Finansavisen):  En massiv stor-offensiv fra private og offentlige aktører skal gjøre at byen som er mest kjent for kø skal bli en attraktiv boplass for Oslo-pendlere.Ordfører Alf Johan Svele (H) i Holmestrand vandrer langs kystlinjen i sentrum av byen som kaller seg for «den nordligste sørlandsbyen».

- Det var en lettelse å få på plass nye E 18 i 2001. Holmestrand er tidligere blitt hemmet av kø og alle de negative assosiasjonene ordet medfører, sier ordføreren til Finansavisen.

Til Oslo på tre kvarter Den nye jernbanen gjør at pendlere kun bruker 45 minutter inn til Oslo sentrum. Ordfører Svele vil gjøre alt i sin makt for å trekke folk og
næringsliv til byen.

- Vi sammenligner oss litt med Drammen for noen år tilbake. Byen har et mye bedre rykte enn tidligere, og vi håper på samme effekt fremover. Kommunen hadde 0,7 prosents tilflytningsvekst i første kvartal, noe som er størst i Vestfold.

Holmestrand har lenge vært delt i to. Rundt 90 prosent av beboerne er plassert på toppen av fjellet ved sentrum. Dette skal imidlertid bli gjort noe med nå som jernbanestasjonen bygges.

- At byen har vært delt i to har vært en barriere for aktiviteten i sentrum. Det nye jernbaneanlegget skal dermed også bestå av en fjellheis som knytter de to «bydelene» sammen.

Heis til 48 millioner Prosjektleder for strekningen er Morten Klokkersveen fra Jernbaneverket, og han kan fortelle om en banebrytende satsing.

- Vi tror det er den første togstasjonen i verden som kombinerer plattformer og tog som passerer i 250 kilometer i timen innendørs.

Stasjonen er påbegynt, men langt fra ferdig. Det summer av liv i den mørke stasjonshallen.

Betongarbeid, sveising og trafikk av overdimensjonerte kjøretøy dominerer lydbildet.

- Togene skal passere i 250 kilometer i timen uten at de ventende passasjerene skal føle ubehag, forteller Klokkersveen.Der fjellheisen i 2016 skal frakte passasjerer i en 30 sekunders heistur, er det i dag kun en lang, mørk sjakt.

- Fjellheisen skal være bindeleddet mellom bebyggelsen på fjellet og i sentrum. Fra topp til bunn blir heisen 70 meter lang, og totalprisen er på 48 millioner kroner, meddeler Klokkersveen.

Uante muligheter Både Klokkersveen og Svele er enige i at det nå kan bli større aktivitet i Holmestrand. Nye private aktører ønskes velkommen, men også kommunen selv skal ta tak. Svele er en mann med visjoner, og ser for seg mange nye spektakulære prosjekter i tiden som kommer.

- Den gamle tunnelen kan kanskje brukes til en skitunnel. Se for deg Nordens største skitunnel på 1,8 kilometer. Folk kan ta toget ned, spenne på seg skiene og holde formen året rundt.

Videre trekker ordføreren fram Hydro-anlegget som fortsatt ligger i byen.

- Varmen fra anlegget kan benyttes til å lage Nordens største oppvarmede saltvannsbasseng. Vi må få båtturister og andre til å stoppe opp i Holmestrand, og ikke bare farte forbi.

Flere nyheter Reitan tok selskapet av børs etter SMS
Hyttebunnen nådd: - Melder om storsalg av hytter i sommervarmen
Derfor lykkes de med bredt ansikt

BOLIG: Boligutviklingen i Holmestrand er i full gang. Foto: Rom Eiendom
BOLIG: Boligutviklingen i Holmestrand er i full gang. Foto: Rom Eiendom Vis mer