Nå kan du få oppfylt gutte- eventuelt jentedrømmen og kjøre en stormpanservogn. Det er bare å by på Hærens Rødnese-auksjon. Vinneren får en drømmedag både bak "rattet" og i tårnet på beltemonsteret. Foto: Adrian Lombardo, Forsvaret
Nå kan du få oppfylt gutte- eventuelt jentedrømmen og kjøre en stormpanservogn. Det er bare å by på Hærens Rødnese-auksjon. Vinneren får en drømmedag både bak "rattet" og i tårnet på beltemonsteret. Foto: Adrian Lombardo, ForsvaretVis mer

Dette kan være deg

Om du vinner Hærens Rødnese-auksjon og blir panservognfører for en dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi ville støtte Redd Barna og bestemte oss for å auksjonere bort en helt spesiell opplevelse. Stormpanservognen er en av de morsomste dingsene våre, og det er ikke mange som får lov til å kjøre den, forteller Fredrik Tandberg, presseoffiser i hæren.

 Byr du nok og vinner auksjonen, får du kjøre det som må være alle offroad-kjøretøys mor, nemlig hærens stormpanservogn CV 90. Det er en opplevelse utenom det vanlige, skal vi tro Jan Erik Larsen, program leder for bilprogrammet Brooom på TV2 og godt over gjennomsnittet bilinteressert. Han har kjørt vognen flere ganger.

- Ultimat offroadopplevelse
- Jeg er veldig glad i offroadkjøring og har eid mange ekstreme offroadbiler. Akkurat nå har jeg en 37 tommers Arctic Truck som er bygd for å være ekstrem i terrenget. Du kan kjøre på isbreer med den. Men selv så godt vant jeg er med offroadkjøring - ingenting kommer i nærheten av forsvarets beltevogner.  De setter en ny standard for fremkommelighet som ingen bil kan matche. Uansett hva slags erfaringer du har med ting på hjul, vil denne vognen toppe det mange ganger.

Larsen forteller at det ikke bare er fremkommeligheten som appellerer.

- Tross tyngden og størrelsen har den skikkelig motorkraft og forserer de mest utrolige hindringer. Sånn må det jo være når den skal brukes til å for eksempel frakte mennesker unna en farlig situasjon i krig. Da kan du ikke stoppe og titte på kartet hele tiden, men må bare gasse på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- En panservogn får de fleste aldri muligheten til å kjøre ellers. Uansett hvor rik du er, denne har du ikke tilgang på uten invitasjon fra Forsvaret, slår bilentusiasten fast.

Visst er den stor og tung, men den har rå motorkraft også. Stormpanservognen CV90 har en toppfart på 66 km/t. Det oppleves som ganske så kjapt i tett og kupert terreng. Foto: Forsvaret
Visst er den stor og tung, men den har rå motorkraft også. Stormpanservognen CV90 har en toppfart på 66 km/t. Det oppleves som ganske så kjapt i tett og kupert terreng. Foto: Forsvaret Vis mer

Vinner du auksjonen, får du en drømmedag du sent vil glemme.  Hæren tar imot deg på Rena og gir deg opplæring av de beste de har på dette fagfeltet. Dagen starter med simulatortrening. Deretter får du kjøre skolevogna, som ganske sikkert byr på en noe annerledes kjøreopplevelse enn en vanlig kjøreskolebil. Det siste punktet på programmet er en tur i stormpanservognen gjennom Renas dype skoger hvor vinneren får prøve seg som vognkommandør.

- Vognkommandøren er sjefen på vogna. Vognkommandøren står i tårnet og har det beste overblikket over terrenget og gir vognføreren beskjed om hvordan han skal manøvrere vogna. Det krever at godt samspill. Det er en skikkelig prøve på lagspill. Du skal vite hva som må til av brems eller full brems, høyre, venstre og gass for å komme over hindringene som står i veien, forteller Brooom-Larsen, som har prøvd seg i begge rollene.

Anne Brude, prosjektleder fra Redd Barna synes at de grønnkledtes innsats for Rødnesedagen er positiv.

- Redd Barna er veldig glade for at så mange forskjellige mennesker, bedrifter, institusjoner og barn og voksne i alle aldre er med på Rødnesedagen. Vi synes det er artig å se at folk finner på ting som passer for akkurat dem.

-Høyre! — Venstre!
Jan Erik Larsen forteller at panservognkjøring  krever en viss tilpasning for en som er vant til å styre skuta selv.

- For en som definerer seg selv som en veldig god sjåfør, er det ikke lett å skulle stole på vognkommandøren, som står og roper høyre! venstre! gass! og så videre. Som sjåfør her er du avhengig av å operere på kommando, og du er ikke din egen herre. For å få det enorme beistet av et kjøretøy til å forsere terrenget og kaste seg utfor en skrent skal du stole på et annet menneske og ikke deg selv, for du har begrenset sikt som vognfører. Det er ekte lagarbeid, sier Larsen.

En smørblid bilmann med sitt livs offroadopplevelse bak seg: Jan Erik Larsen, kjent fra bilprogrammer som Autofil og Brooom, har som en av få sivile i Norge fått kjøre stormpanservogn. - En fantasiopplevelse! sier han. Foto: Turid Lindbo Reite, Forsvaret
En smørblid bilmann med sitt livs offroadopplevelse bak seg: Jan Erik Larsen, kjent fra bilprogrammer som Autofil og Brooom, har som en av få sivile i Norge fått kjøre stormpanservogn. - En fantasiopplevelse! sier han. Foto: Turid Lindbo Reite, Forsvaret Vis mer

Bilkjenneren har et tips til den som tilslutt stikker av med premien:

- Sett deg i en bil på et lukket og trygt område og sett opp hindringer som ikke skader bilden din. Ta på et skjerf eller noe som dekker en del, men ikke alt av øynene og begrenser sikten din. En burka fungerer fint til dette formålet! Så ber du en kamerat eller kona om å sette seg inn på passasjersetet og fortelle deg hvordan du skal føre bilen rundt på banen. Sånn omtrent føles det å kjøre en stormpanservogn, ler han.

Et skikkelig beltebeist. Byr du nok, får du prøve deg i tårnet som vognkommandør (da sitter du der hvor mannen på bildet sitter) og som vognfører. Foto: Forsvaret.
Et skikkelig beltebeist. Byr du nok, får du prøve deg i tårnet som vognkommandør (da sitter du der hvor mannen på bildet sitter) og som vognfører. Foto: Forsvaret. Vis mer