- Dette kan være en del av Amelia Earharts fly

Flypioneren forsvant sporløst under jorda-rundt-forsøk i 1937. - Riktig størrelse, form og sted, sier ekspedisjonsleder til Dagbladet.

KAN VÆRE FRA FLYKROPPEN: Sonarbildet, tatt under fjorårets ekspedisjon «Niku VII», viser en «uregelmessighet» på havbunnen som samsvarer godt med formen på deler av Amelia Earharts Lockheed Electra-maskin, ifølge stiftelsen Tighar. Foto: TIGHAR
KAN VÆRE FRA FLYKROPPEN: Sonarbildet, tatt under fjorårets ekspedisjon «Niku VII», viser en «uregelmessighet» på havbunnen som samsvarer godt med formen på deler av Amelia Earharts Lockheed Electra-maskin, ifølge stiftelsen Tighar. Foto: TIGHAR Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Stiftelsen The International Group for Historical Aircraft Recovery (Tighar) mener nå de kan ha funnet rester av flyet Amelia Earhart (f. 1897) fløy på sitt mislykkede jorda-rundt-forsøk i 1937, opplyser de i en nyhetsmelding.

- Det har riktig størrelse, riktig form og ligger på riktig sted til å være vraket av Earharts fly, sier Tighar-ekspedisjonens leder Ric Gillespie til Dagbladet.

Store ressurser Earhart var sin tids store kvinnelige flystjerne; bl.a. fløy hun alene over Atlanteren i 1932. I 1937 forsvant hun og navigatøren Fred Noonan sporløst over Stillehavet, under et forsøk på å fly jorda rundt, en av moderne histories mest omtalte savnet-saker.

Tighar har i en årrekke brukt store ressurser på å finne ut hva som faktisk skjedde med Earhart og Noonan, og har konsentrert seg om den lille øya Nikumaroro i det vestlige Stillehavet; de har bl.a. funnet beinrester og sminkespeil på atollen som muligens kan knyttes til Earhart.

Nå har Tighar gått gjennom sonardataene fra et søk de gjennomførte ved Nikumaroro i fjor, og det er denne gjennomgangen som har avdekket det de kaller en «uregelmessighet» på havbunnen, på 183 meters dyp.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer