JUKS: Bilprodusenten Volkswagen har innrømmet juks med bilenes utslipp, Det er foreløpig uklart hvorvidt norske biler er rammet av jukset, og hvor stort det eventuelle omfanget er. Foto: Torbjørn Grønning / Dagbladet
JUKS: Bilprodusenten Volkswagen har innrømmet juks med bilenes utslipp, Det er foreløpig uklart hvorvidt norske biler er rammet av jukset, og hvor stort det eventuelle omfanget er. Foto: Torbjørn Grønning / DagbladetVis mer

Dette kan Volkswagen-skandalen bety for norske forbrukere

- Alvorlig juks som villeder miljøbevisste kjøpere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Fredag kom det en melding fra den amerikanske miljøvernetaten (EPA) om at den tyske bilprodusenten Volkswagen er under etterforskning for juks med bilenes utslipp.

Tirsdag innrømmet bilprodusenten at de har installert det de omtaler som et «jukseprogram» som gjør at bilen leverer lavere utslipp under tester, men ikke under vanlig bruk.

Det er foreløpig uklart hvorvidt norske biler er rammet av jukset, og hvor stort det eventuelle omfanget er.

- Alvorlig juks Norges Automobil-Forbund (NAF) har nå bedt importøren Harald A. Møller AS om å undersøke om det kan ha blitt gjennomført tilsvarende juks med norske Volkswagen-biler.

Informasjonssjef Anita Svanes hos den norske importøren, forteller ifølge dinside.no at de nå jobber intenst med å kartlegge hvor mange biler det kan være snakk om i Norge, og hva som eventuelt skal gjøres med disse.
- Det er veldig alvorlig om en bilprodusent jukser på denne måten. Det gir et resultat som villeder miljøbevisste forbrukere, sier kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet.

Hun sier det er bra at den norske importøren undersøker saken, men understreker samtidig at det vil få konsekvenser dersom det blir påvist tilsvarende juks i Norge.

- Det vanligste er at de retter opp i feilen dersom det lar seg gjøre, eller så kan det gis et prisavslag. I de mest alvorlige tilfellene kan det være aktuelt å få hevet kjøpet, sier hun til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Klag på feil Skogly ber norske eiere av Volkswagen-biler med diesel-motor om å følge med på utviklingen i saken.

- Har det blitt jukset, så må man klage. Vi vet at importøren ser på saken, og vi forventer og tror at de i så fall rydder opp på eget initiativ. Men dersom det er en feil på et produkt man har kjøpt kan Forbrukerrådet hjelpe i saken.

Forbrukerrådet varsler at de vil følge den videre utviklingen med argusøyne.

Før helgen ble det kjent at Volkswagen har satt inn et program i flere av sine firesylindrede dieselmodeller i USA, som sørger for å redusere utslippet av NOx i de øyeblikk hvor bilene blir målt på utslipp.

Til å begynne med var det snakk om 482.000 biler, men tirsdag gikk VW ut og informerte om at så mange som 11 millioner biler verden over har denne programvaren installert.

- Vil bli overrasket Tirsdag kveld meldte tyske medier at Winterkorn sitter utrygt, etter at han skal ha mistet støtten fra flere viktige aksjonærer. Ifølge rapportene skal det avholdes et styremøte i løpet av kvelden.

Spørsmålet mange nå stiller seg er hvorvidt toppledelsen i Volkswagen visste om svindelen. Arndt Ellinghorst, en analytiker som jobber i Evercore ISI i London, har fulgt Volkswagen tett i mer enn ti år. Han tror kunnskapen strekker seg langt høyere enn fabrikkgulvet.

- Jeg vil bli veldig overrasket om det bare var en håndfull programmerere som visste om dette, sier han til Bloomberg.

Winterkorn, som er kjent for å være veldig opptatt av detaljer i produksjonen av selskapets biler, sa lørdag at selskapet «vil gjøre alt de kan for å gjenvinne tilliten til forbrukerne».

- Jeg er uendelig lei meg for at vi har sviktet den tilliten folk har hatt til oss. Jeg beklager på det dypeste at vi har vært uredelige overfor våre kunder, overfor myndighetene og overfor offentligheten som sådan, heter det i en kunngjøring fra 68-åringen.

Han sa derimot ikke noe om sin egen rolle i skandalen. Ellinghorst mener 68-åringen må ta sin hatt og gå dersom han kjente til dette.

- Det er klart at dersom Winterkorn visste om dette, er anklagene så alvorlige at han må ta konsekvensene og trekke seg, sier han.

Og Ellinghorst er ikke den eneste som mener det. Også innad i konsernet er det de som mener hoder må rulle.

- Om det kommer ut at Winterkorn var involvert, kommer han til å trekke seg. Vi tåler ikke en slik skade på vårt rykte, sier Bernd Osterloh som sitter i styret.

Tett lederstruktur Tradisjonelt har lederstrukturen i Volkswagen vært veldig sentralisert, og Winterkorn har sammen med et mindre antall sjefer stått for store deler av beslutningene. Det skriver Bloomberg.

FØLGER NØYE MED: Kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet mener Volkswagen-skandalen er alvorlig, og lover å følge med på om norske forbrukere er rammet. Foto: Forbrukerrådet
FØLGER NØYE MED: Kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet mener Volkswagen-skandalen er alvorlig, og lover å følge med på om norske forbrukere er rammet. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

Planen var at denne sentraliserte strukturen skulle løses opp på et styremøte på fredag. Der skulle også en kontraktforlengelse for Winterkorn diskuteres.

Nå kan det hende at det er hans oppsigelse som skal diskuteres i stedet.

SJEF: Martin Winterkorn sitter foreløpig fortsatt som toppsjef i Volkswagen, men det spekuleres nå i hvor mye han visste om jukseprogrammet som er installert i elleve millioner bilder. Foto: JULIAN STRATENSCHULTE/DPA/NTB SCANPIX
SJEF: Martin Winterkorn sitter foreløpig fortsatt som toppsjef i Volkswagen, men det spekuleres nå i hvor mye han visste om jukseprogrammet som er installert i elleve millioner bilder. Foto: JULIAN STRATENSCHULTE/DPA/NTB SCANPIX Vis mer