Bomkrisa i regjeringen

Dette krangler de om

Hvordan tilfredsstille Frps krav om mindre bompenger uten at biltrafikken inn mot byene øker? Det er kjernen i konflikten som rir Erna Solbergs regjering akkurat nå.

STREKK I LAGET: Statsminister Erna Solberg (H) har ikke klart å forene sine regjeringspartnere i bomsaken. Konflikten handler om både penger og prinsipper. Foto: Nina Hansen / DAGBLADET
STREKK I LAGET: Statsminister Erna Solberg (H) har ikke klart å forene sine regjeringspartnere i bomsaken. Konflikten handler om både penger og prinsipper. Foto: Nina Hansen / DAGBLADETVis mer

«I kampen mot bompenger har vi fått større gjennomslag enn i noen annen plattform.»

Ordene tilhører finansminister og Frp-leder Siv Jensen. De falt 17. januar i år, da de fire regjeringspartiene stolt kunne presentere sin nye plattform - Granavolden-erklæringen.

Noen vinteruker senere skylte bomopprøret for alvor over landet, fra episenteret i Bergen og Stavanger. Utover våren og sommeren stiger misnøyen innad i Fremskrittspartiet, men også i Høyre kjenner man på presset.

Så slår bomsaken ut i full indre konflikt, og de seneste dagene har striden kulminert.

Men hva krangler de om? Mer om dette senere. Først skrur vi klokka tilbake til 5. mai.

Hagens plan

På Gardermoen er Frp samlet til landsmøte. Analysen til partistrategene er urovekkende. Bompengelistene spiser seg stadig større på Frps bekostning.

Så går parthøvding Carl I. Hagen på talerstolen. Han har en plan: Bruk oljefondet til å slette bompengegjelda på anslagsvis 100 milliarder kroner. Forslaget blir enstemmig vedtatt og salen reiser seg i applaus - men Siv Jensen og nestlederne Sylvi Listhaug og Terje Søviknes blir sittende.

BOMPENGER: Carl I. Hagens forslag fikk stående applaus fra nesten hele landsmøtesalen. Men Siv Jensen ble sittende sammen med nestlederne Sylvi Listhaug og Terje Søviknes. Video: Jørgen Gilbrant Vis mer

I landsmøtesalen aner delegatene at forslaget i sin reneste form aldri vil bli regjeringens offisielle politikk. Men forventningene om tidenes bompenge-seier var lagt.

Og målingene fortsatte å tale sitt tydelige språk. Etter at Folkeaksjonen nei til mer bompenger bikket 25 prosent i Bergen, gikk Hagen ut i Dagbladet 23. mai:

- Vi har all grunn til å skjelve i buksene. Vi har ikke stått hardt nok på for å få ned bompenger. Inkludert meg selv, har Frp ikke forstått hvor kraftige reaksjonene er blitt.

Heftige krav

I slutten av mai og begynnelsen av juni går alarmen for alvor i Frp. Fra flere fylkes- og lokallag renner bekymringsmeldingene inn. Partiet som ble stiftet til sterk nedsettelse av skatter og avgifter, er i ferd med å miste grepet om bompengesaken.

Opprøret fra grasrota i Frp kulminerte under det ekstraordinære landsstyremøtet 6. juni. En etter en tok fylkeslederne ordet og beskrev for Siv Jensen hvor tøft det er å se velgerne i øynene.

Etter fire timer møtte en mørbanket Frp-leder pressen. Med seg hadde hun en heftig bestilling fra sine egne:

* Si nei til nye bypakker, kutt kostnader i de som allerede eksisterer og krev inn økt egenandel fra kommunene.

* Gjør om på nullvekstmålet for trafikk til byene, slett bompengegjeld og si nei til veiprising.

Kravene ble raskt skutt ned av Venstre og KrF. Grunnlaget for sommerens bomfeide i regjeringen var ettertrykkelig lagt.

Forhandlinger

Ikke nok med at Siv Jensen fikk med seg tøffe krav tilbake til regjeringen. Forventningen om snarlig gjennomslag ble også tydelig uttrykt.

Enkelte slo fast at forhandlingene burde være sluttført før Stortinget senere i juni skulle votere over nye bompengeprosjekter, men det endte med at partiet ga henne sommeren på å komme i mål.

- Min ambisjon er å ha dette klart så raskt som mulig i august, sa Jensen selv til NRK.

Slik gikk det ikke. Faktisk var det ikke engang enighet i regjeringen om hva man skulle kalle overlegningene. Der Siv Jensen konsekvent snakket om forhandlinger, brukte Venstre-leder Trine Skei Grande orde samtaler.

Heller ikke det som flere oppfattet som statsminister Erna Solbergs interne deadline ble overholdt. Regjeringspartiene kom ikke i mål i tide til Arendalsuka. Ambisjonene om å få til en løsning i løpet av forrige uke sprakk også.

Så møttes Frps landsstyre til et nytt ekstraordinært møte på søndag. Der avslørte Siv Jensen at hun skulle legge fram en skisse til løsning. På pressemøtet i etterkant satte hun hardt mot hardt: Forhandlingene er avsluttet, fastslo hun.

«Bomtur» til Island

Ikke nok med at hun sa at forhandlingene var over og at det nå var opp til statsministeren å avklare veien videre, Siv Jensen kunngjorde også at det var Venstre som i realiteten satte bom for en bomløsning.

Situasjonen var høyst uvanlig: En partileder i en flertallsregjering kunngjør hva regjeringspartneren mener om en sak som ennå ikke er avgitt, om en avtale ingen på utsiden har sett.

Reaksjonene lot da heller ikke vente på seg. I Venstre var mange sentrale profiler overrasket og kraftig provosert på samme tid. Partileder Trine Skei Grande fastholdt at det ikke var enighet om noen skisse og ville nå forhandle videre, trass i at Venstre inntil nylig ikke hadde brukt dette begrepet.

Svaret fra Jensen kom kontant og ble gjentatt de neste dagene: Forhandlingene er over. Og da KrFs parlamentariske leder Hans Fredrik Grøvan overfor Dagbladet slo fast at heller ikke hans parti hadde godtatt noen skisse, var forvirringen total.

Erna Solberg droppet middagen under det nordiske statsministerbesøket med Angela Merkel i Reykjavik og vendte hjem for å rydde opp. Men til de sene forhandlingene i regjeringens representasjonsbolig onsdag møtte bare to av regjeringspartnene opp - nemlig KrFs leder Kjell Ingolf Ropstad og Venstres Trine Skei Grande. Frp-leder Siv Jensen holdt seg unna.

Nå er det store spørsmålet om løsningsforslaget som Venstre samlet seg om på sitt ekstraordinære gruppemøte tidligere onsdag, kan danne grunnlag for en enighet likevel. I så fall må flere hindere overkommes.

Dette krangler de om

I sin essens er det følgende motsetning de krangler om i regjeringen: Hvordan kan man på samme tid kutte bompenger inn til byene og forhindre trafikkvekst?

Kjernepunktet i uenigheten er følgende formulering i Granavolden-erklæringen: «Regjeringen har som mål at all vekst i persontrafikken i byene skal tas av kollektivtransport, sykkel og gange.»

Slik Venstre ser det, er dette uforenlig med Frp's primære ønske om å gjøre det billigere å kjøre bil inn til de store byene.

Enkeltelementer fra skissen som Frp's landsstyre tok stilling til på søndag, er lekket til mediene. At rundt 5 milliarder kroner av totalt 10 milliarder til økt kollektivsatsing i byene skal gå til å redusere bompengene de neste åra, faller Venstre tungt for brystet.

Hvis bompengebelastningen inn til de store byene blir redusert, kan det igjen øke trafikkveksten, i strid med det såkalte nullvekstmålet, mener Venstre.

Pengebruk

Venstre er villige til å redusere bompengeandelen i distriktene, men det er bypakkene som er stridens kjerne og som langt på vei har skapt grobunn for det såkalte bomopprøret.

Skissen omfatter løfter om å øke det statlige bidraget til kollektivsatsing i byene fra 50 prosent til 70 prosent, noe Venstre har ønsket seg. Men Venstre har også problemer med det som beskrives som «totaliteten», i tillegg til den samlede pengebruken.

For skissen skal ha en ramme på mer enn 20 milliarder kroner de neste ti åra, på toppen av den mest ambisiøse nasjonale transportplan som noensinne er levert.

BOMPENGER: Venstre-politiker Abid Raja etter Venstres krisemøte om bompenger. Video: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

På spørsmål fra Dagbladet ga Venstres finanspolitiske talsperson Abid Raja regjeringens skisse - som langt på vei er utarbeidet av statsministerens parti Høyre - terningkast 1.

- Den er ikke bra hvis man er opptatt av at klimagassutslipp skal ned, opptatt av nullvekstmålet for bilene, opptatt av renere luft og å stake kursen videre for framtidige generasjoner. Da må den sterkt forbedres, sa Raja etter onsdagens gruppemøte i Venstre. Han fortsatte:

- Vi har gått gjennom med rød penn og gule streker og laget en ny skisse som Trine har med seg tilbake og skal diskutere med de andre partilederne. Så håper jeg at det kan gi fortgang i samtalene.