Lavangsdalen  20110107.
Fem personer omkom i en kollisjon mellom en buss og to personbiler i Lavangsdalen i Troms fredag ettermiddag. Redningsmannskaper i arbeid ved bussen.
Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / SCANPIX
Lavangsdalen 20110107. Fem personer omkom i en kollisjon mellom en buss og to personbiler i Lavangsdalen i Troms fredag ettermiddag. Redningsmannskaper i arbeid ved bussen. Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / SCANPIXVis mer

- Dette kunne blitt historiens verste veikatastrofe i Norge

Fem mennesker omkom i dødskrasjen i Lavangsdalen nord for Tromsø. Det kunne gått enda verre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

TROMSØ (Dagbladet): Det var en sterkt preget ledelse ved akuttmottaket ved UNN som innkalte til pressekonferanse i dag. Ikke bare ble fem drept i nok en forferdelig ulykke i Lavangsdalen, sykehuset mistet tre gode kolleger.

Mads Gilbert, klikinnoverlege ved akuttmedisinsk klinikk, har rykket ut på en rekke dødsulykker i dødsdalen, som har krevd 22 liv siden 2000. Han er klar på at gårsdagens ulykke som krevde fem liv, kunne gått langt verre.

- Historiens verste katastrofe Mellom den første bilen som krasjet inn i bussen med håndballjentene, der en far og en sønn omkom, og minibussen, der tre personer omkom, var det flere biler som klarte å passere før bussen fikk sleng og stengte veien.

Hadde bilene som klarte å passere ulykkesbussen med et nødskrik blitt truffet, ville man fått en kjedekollisjon. I tillegg holdt bussen seg på hjulene.

- Dette kunne blitt historiens verste katastrofe på veiene i Norge, sier Mads Gilbert til Dagbladet.

Prisen på død Videre er han opprørt over sikkerheten på dødsveien gjennom Lavangsdalen. Det er 80- og 90-sone på strekningen, som er hovedvei nordover fra Tromsø. Det er to felt og ingen belysning. Gilbert refererte oppgitt til kostnadene ved alvorlige ulykker:

• For hver drepte i trafikken er samfunnskostnadene 23,3 millioner kroner (alle tall i 2004-«priser»)

Artikkelen fortsetter under annonsen

• For hver hardt skadd: 6,3 millioner

• For hver personskade: 2,0 millioner

- Den samlede samfunnskostnaden for gårsdagens ulykke er 168 millioner kroner, med fem drepte og tre hardt skadde. Man trenger ikke å være Einstein for å forstå at det lønner seg å investere i bedre veisikkerhet.

- Handler om barnas sikkerhet - Vi har hatt 22 drepte siden 2000. Bare prisen for de drepte er 512 millioner kroner, i tillegg har du all den smerte og sorg ulykkene har medført. Nå må politikerne komme seg opp av sofaen. Vi må slutte å tørke opp på gulvet, og heller skru igjen krana, sier en meget engasjert overlege.

- Er det ikke spekulativt å gå ut med en slik prisliste rett etter en ulykke som har kostet fem menneskeliv?

- Dette er en del av samfunnsoppdraget vårt. Det handler om barnas sikkerhet, sier Gilbert.

- Produksjon av død I september døde fire ungdommer, to på 18 og to på 20, i en møteulykke i Søgne. Den gang gikk Bård Hoksrud, nestleder av samferdselskomiteen på Stortinget for Frp, ut i Dagbladet (ikke på nett) og krevde midtdelere på alle de mest ulykkesutsatte strekningene i Norge. Prisen for et slikt tiltak er omlag fem milliarder kroner.

- Det er klart at en slik investerting betaler seg samfunnsøkonomisk. Veien i Lavangsdalen er en jevn produksjon av død og smerte, sier en oppgitt Gilbert.

NRK oppsummerte i går alvorlige bussulykker i Norge. I 1988 omkom 15 personer i Måbødalen da en svensk turistbuss kjørte inn i en fjellvegg. Passasjerene var fra en barneskole i Kista. Den største dødsulykken før det var bussulykken i Dunderlandsdalen i Nordland som krevde 16 liv i 1948, skriver NRK.

RYSTET: - Dette kunne blitt historiens verste katastrofe på veiene i Norge, sier Mads Gilbert til Dagbladet. Her med f.v. kommunikasjonsdirektør Tor Øydvin, avdelingsoverlege Mads Glibert og akuttansvarlig Eivind Bjerkaas ved Universitetssykehuset Nord-Norge. Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / SCANPIX
RYSTET: - Dette kunne blitt historiens verste katastrofe på veiene i Norge, sier Mads Gilbert til Dagbladet. Her med f.v. kommunikasjonsdirektør Tor Øydvin, avdelingsoverlege Mads Glibert og akuttansvarlig Eivind Bjerkaas ved Universitetssykehuset Nord-Norge. Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / SCANPIX Vis mer