- Dette må luftes ut

Ny parkeringsbetjent i Q-park står fram. Mattias Thollander forteller om juks og ukultur i p-firmaet.

NYE AVSLØRINGER:  Tidligere områdesjef i Q-park, Mattias Thollander, forteller om forholdene i bransjen. Foto: John T. Pedersen / Dagbladet
NYE AVSLØRINGER: Tidligere områdesjef i Q-park, Mattias Thollander, forteller om forholdene i bransjen. Foto: John T. Pedersen / DagbladetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet):- Selvsagt er det mulig å jukse som p-vakt, og selvsagt ble det jukset. Som nyansatt i Q-Park jukset jeg selv et par ganger, sier svenske Mattias Thollander (41) til Dagbladet.

Han jobbet som assisterende områdeleder i Center Park, i årene 2006 til 2009. I 2008 ble selskapet kjøpt opp av Q-Park, og Thollander kan dokumentere at han har vært ansatt av Q-Park i denne perioden.

I forrige uke fortalte Dagbladet om en tidligere parkeringsbetjent i Q-Park, Andreas Kirpalani, som avslørte at klokka kan stilles fram og tilbake på de bærbare terminalene selskapet utsteder bøter på. Forbrukerrådet reagerer kraftig på avsløringene.

- Jeg leste saken i Dagbladet. Metodebruken Kirpalani forteller om er en del av en ukultur som har pågått i flere år. Da jeg jobbet i Center Park var forholdene fine og kulturen god. Det var da selskapet ble oppkjøpt og endret navn til Q-Park i 2008, at problemene oppstod, sier Thollander.

I Q-Park jobbet han både som betjent og assisterende områdeleder i Akershus.

- Jeg jukset om vinteren da folk hadde matta over ruta, og parkeringsbeviset var skjult, men det er et grensetilfelle. Og så jukset jeg i begynnelsen, men når samvittigheten tar deg igjen, slutter du med det der, sier han.

- Presset av ledelsen Han reagerer på at Q-Park i medieuttalelser bagatelliserte problemet. Det irriterer ham også at myndighetene bruker mange år på å rydde opp i bransjens problemer.

- Derfor velger også jeg å stå fram med mine erfaringer fra dette selskapet. Vi som vet hvordan ukulturen er, må stå fram for at dette skal bli luftet ut, sier Mattias Thollander.

Han jobber ikke lenger i parkeringsbransjen.

TIDLIGERE ANSATT:  Mattias Thollander var assisterende områdesjef i Q-park og forteller Dagbladet om forholdene i bransjen. Foto: John T. Pedersen / Dagbladet
TIDLIGERE ANSATT: Mattias Thollander var assisterende områdesjef i Q-park og forteller Dagbladet om forholdene i bransjen. Foto: John T. Pedersen / Dagbladet Vis mer

- Det var presset fra Q-Park-ledelsen for å skrive ut nok bøter som la grunnlaget for ukulturen. Vi måtte levere tolv bøter om dagen. Hadde man ikke nok bøter, så kunne man bli innkalt til områdeleder og bedt om å kontrollere hardere, sier Thollander til Dagbladet.

Han forteller at bøter som var utstedt mot slutten av betjentenes vakter, ofte var juksebøtene.

- Jeg sa til mine betjenter at det var bedre om de kom inn med ti riktige bøter, enn at de kom inn med 15 bøter hvorav noen var juksebøter. Gjør det riktig, var det jeg sa til dem, men det likte ikke mine overordnede, sier han.

Han presiserer at disse forholdene ikke gjelder hele bransjen og at det finnes seriøse aktører og betjenter.

- De ansatte blir presset. Det er ikke onde mennesker, eller folk som ønsker å gjøre en dårlig jobb, sier Thollander.

Samferdselsdepartementet varsler nå en ny og uavhengig klagenemd for parkeringssaker.

- Avviser botkrav Lars Monsen, kontroll og HR-direktør i Q-Park vil ikke kommentere forhold som ligger tilbake i 2006 og 2007. Selv startet Monsen i 2009.

- Q-Parks nåværende ledelse har ikke grunnlag for å kommentere påstander eller opplysninger helt tilbake til 2006. Dagens organisasjon og bemanning har en annen struktur og består i all hovedsak av andre mennesker enn det som var tilfelle i 2006.

Han avviser at det finnes krav til de ansatte til å levere et visst antall bøter hver dag.

JA, DET GÅR AN:  HR- og kontrolldirektør i Q-Park, Lars Monsen, bekrefter overfor Dagbladet at terminalene selskapet benytter, har en innstilling som gjør det mulig å endre klokkeslettet. Foto: Q-Park AS
JA, DET GÅR AN: HR- og kontrolldirektør i Q-Park, Lars Monsen, bekrefter overfor Dagbladet at terminalene selskapet benytter, har en innstilling som gjør det mulig å endre klokkeslettet. Foto: Q-Park AS Vis mer

- Nei, det er umulig å forutse hvor mange bilførere som feilparkerer hver dag. Imidlertid forventer vi at våre kontrollører utfører sine arbeidsoppgaver på en korrekt måte. Noe som betyr at de skal drive parkeringskontroll på de anleggene som ligger på tildelt kjørerute, sier Monsen.

Q-Park-vakten Thollander mener at det var etter at selskapet ble fusjonert med Q-Park at presset til å skrive ut bøter oppstod.

- Dette kjenner vi oss ikke igjen i. I forbindelse med oppkjøp og fusjonering av selskaper vil rutiner og arbeidsoppgaver endres.

- Hvordan stiller du deg til påstanden om en ukultur i Q-Park som har pågått i mange år?

- Jeg stiller meg helt uforstående til dette. Q-Parks kontrollører jobber i henhold til de juridiske regler som gjelder for vår bransje. Vi kan med andre ord ikke presse noen til å skrive kontrollavgifter på biler som ikke er hensatt i strid med parkeringsregler.