MÅ MULIGENS VITNE IGJEN: James Murdoch, en av toppsjefene i farens medieimperium, blir muligens bedt om å vitne for parlamentet på nytt, etter nye avsløringer i forbindelse med News of the World-hackingen i dag. Foto: AP Photo/Sang Tan
MÅ MULIGENS VITNE IGJEN: James Murdoch, en av toppsjefene i farens medieimperium, blir muligens bedt om å vitne for parlamentet på nytt, etter nye avsløringer i forbindelse med News of the World-hackingen i dag. Foto: AP Photo/Sang TanVis mer

- Dette ødelegger forsvaret til News International fullstendig

Nye avsløringer i News of the World-skandalen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Myndighetene i England offentliggjorde i dag et brev hvor toppsjefer i News of the World beskyldes for å kjenne til de ulovlige metodene brukt av den nå nedlagte avisa News of the World. Dette er gjentatte ganger blitt benektet av representanter fra selskapet.

Brevet er skrevet av tidligere hoffreporter Clive Goodman for fire år siden.

Goodman ble arrestert i 2006, etter å ha avlyttet telefonene til medlemmer av den britiske kongefamilien. I begynnelsen av 2007 fikk han sparken fra skandaleavisa.

Eierselskapet News International, som er eid av den kontroversielle mediemogulen Rupert Murdoch, sa den gang at Goodman hadde handlet alene, og at ingen andre journalister var involvert i hackingen.

«Hyppig diskutert» Goodman klaget på oppsigelsen, og i denne forbindelse skrev han brevet som ble offentliggjort i dag. Her skriver han at avlytting var et tema som ble «hyppig diskutert» i redaksjonsmøter i News of the World, fram til daværende redaktør Andy Coulson forbød sine ansatte å snakke om temaet.

Han skriver også at han utførte handlingene med full støtte fra navngitte journalister i redaksjonen, samt at han ikke var den eneste som drev med ulovlig avlytting.

Ifølge Goodman skal han ha blitt lovet at han ville få beholde jobben hvis han lot være å trekke redaksjonsledelsen inn i forklaringen sin i retten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ulike kopier Brevet ble sendt i kopi til Les Hinton, Rupert Murdochs nære venn og rådgiver, ifølge The Guardian. Han lot være å sende det videre til politiet.

I tillegg ble det i dag kjent at de britiske myndighetene har mottatt to kopier av brevet, det ene fra et advokatselskap som ble bedt om å undersøke Goodman-saken, det andre fra News International selv.

I den kopien myndighetene fikk av News International, er referansene til redaksjonsmøtene slettet.

Det samme er opplysningene om den angivelige avtalen mellom Goodman og redaksjonsledelsen om at han skulle få beholde jobben.

Betalte millionsummer Ny dokumentasjon viser også at Goodman fikk utbetalt en full årslønn etter oppsigelsen, på i overkant av 90 000 pund (ca. 720 000 kroner). I tillegg fikk han en kompensasjon på 140 000 pund (ca. 1,1 millioner kroner), samt dekket advokatutgifter tilsvarende 13 000 pund (ca. 104 000 kroner). Selskapet har tidligere forklart for parlamentet at den tidligere reporteren bare fikk 60 000 pund i kompensasjon.

NYE AVSLØRINGER: Ifølge et brev skrevet for fire år siden, kjente tidligere News of the World-redaktør, Andy Coulson, til de ulovlige metodene brukt av avisa. Han ble seinere ansatt som kommunikasjonssjef for statsminister David Cameron. Foto: AP Photo/ Dominic Lipinski / PA
NYE AVSLØRINGER: Ifølge et brev skrevet for fire år siden, kjente tidligere News of the World-redaktør, Andy Coulson, til de ulovlige metodene brukt av avisa. Han ble seinere ansatt som kommunikasjonssjef for statsminister David Cameron. Foto: AP Photo/ Dominic Lipinski / PA Vis mer

Et av komitémedlemmene, Labour-politiker Tom Watson, sier til The Guardian at brevet er det mest betydningsfulle beviset han har sett i saken så langt.

- Det ødelegger forsvaret til News International fullstendig. Dette er en av de verste villedningene jeg har sett i hele mitt liv, sier han til den britiske avisa.

Kan bli kalt inn på nytt Nå er fire tidligere toppsjefer i skandaleavisa blitt kalt inn på teppet. De må vitne for parlamentet i begynnelsen av september. I tillegg har høringskomiteen spurt Andy Coulson, Les Hinton og tidligere toppsjef i News International, Rebekah Brooks, om de ønsker å «klargjøre» forklaringene tidligere gitt til komiteen.

Rupert Murdochs sønn, James Murcoch er tidligere blitt beskyldt for å lyve for det britiske parlamentet. Han er toppsjef i farens medieimperium, og risikerer nå å måtte vitne på nytt, skriver flere britiske medier.

Komitéleder John Whittingdale sier til BBC at de muligens trenger å stille Murdoch flere spørsmål angående hva han visste om hackingen.

FIKK SPARKEN: Tidligere hoffreporter Clive Goodman ble arrestert etter å ha tilstått å ha hacket telefonene til medlemmer av det britiske kongehuset. Han fikk seinere sparken, og skrev et brev for å klage på oppsigelsen. Dette ble offentliggjort av britiske myndigheter i dag. Foto: AFP PHOTO/CARL DE SOUZA
FIKK SPARKEN: Tidligere hoffreporter Clive Goodman ble arrestert etter å ha tilstått å ha hacket telefonene til medlemmer av det britiske kongehuset. Han fikk seinere sparken, og skrev et brev for å klage på oppsigelsen. Dette ble offentliggjort av britiske myndigheter i dag. Foto: AFP PHOTO/CARL DE SOUZA Vis mer