KRITISK: Assisterende direktør Elisabeth Aarsæther i Post- og teletilsynet er kritisk til nedetida. Foto: Post- og teletilsynet
KRITISK: Assisterende direktør Elisabeth Aarsæther i Post- og teletilsynet er kritisk til nedetida. Foto: Post- og teletilsynetVis mer

- Dette skal ikke skje

Viser hvor raskt samfunnet stresses, sier Post- og teletilsynet. Slik forklarer Telenor feilen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I to timer og 15 minutter var Telenors mobilnett nede over hele landet i kveld. I perioden fra klokka 19.20 til 21.35 var det ikke mulig å ringe eller sende SMSer eller motta disse for Telenor-kunder.

- Feilen skal nå være løst, og vi jobber med å ta opp kundene. Dette må gjøres kontrollert da pågangen er stor. Det kan ta noe tid før alle er tilbake igjen, opplyste Telenor på Facebook .

Post- og teletilsynet er umiddelbart kritiske til nedetida.

- Dette skal ikke skje, sier assisterende direktør Elisabeth Aarsæther til Dagbladet.

- Telenor og andre som får problemer plikter å varsle oss ved slike tilfeller. Det vil komme en rapport om saken fra Telenor, så vil vi snakke med dem, sier hun.

Telenor forklarer feilen med at det var under en oppdatering av Telenors nett feilen oppsto. 2G og 3G kollapset og 3,2 millioner telenor-abonnenter kunne verken ringe eller sende sms til andre Telenor-kunder. Man kunne ringe til personer som har valgt å betale telefonregningtil andre operatører.

- Vi beklager veldig feilen som oppsto og vil jobbe for å hindre at det skjer igjen, sier kommunikasjonsmedarbeider Kristin Vetleseter til Dagbladet.

Nedetida rammet ikke fasttelefoner eller nødnettet, men mange Telenor-kunder ble rammet av manglende dekning og det ville være vanskelig å ringe nødnummer med mindre man fjerner sim-kort eller slo av telefonen og ringte nødnummer før man tastet PIN-kode.

Aarsæther i Post- og teletilsynet sier det er spesielt ille når feil går utover tilgangen til nødetater eller andre samfunnsviktige funksjoner. Katastrofescenariet er når feilene sammenfaller med dårlig vær eller pågående katastrofer.

- Dette viser hvor raskt samfunnet stresses uten tilgjengelige kommunikasjonsmidler. Det skaper usikkerhet og trygghetsfølelsen svekkes, sier hun.

Hun sier Post- og teletilsynet først og fremst er opptatt av at nødvendige samfunnsoppgaver ikke hindres ved utfall. Om noen sliter med å sende en sms til en venn eller oppdatere Facebook i et par timer kommer i annen rekke.

- Det kan selvfølgelig føles kjipt, men det er ikke farlig, sier hun.

Telenor satte i kveld krisestab for å løse problemene.

- Det virker som de var raske med å sette stab på dette i kveld. Og det er viktig å huske på at de som ønsker nedetid minst, er teleoperatøren selv, sier Aarsæther.