KUNNE IKKE RINGE 113: Folk kunne heller ikke ringe nødtelefoner mens nettet var nede eller delvis nede i minst seks fylker i flere timer.
Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / SCANPIX .
KUNNE IKKE RINGE 113: Folk kunne heller ikke ringe nødtelefoner mens nettet var nede eller delvis nede i minst seks fylker i flere timer. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / SCANPIX .Vis mer

- Dette skal ikke skje

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap mener uflaks ikke skal være nok til å lamme Telenor-nettet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

• Vet du om alvorlige episoder forårsaket av Telenor-problemene i dag? Send sms til 2400, epost til 2400@db.no eller ring 24 00 00 00.

(Dagbladet): Et fallende tre og en uheldig gravemaskinfører var alt som skulle til for å lamme bredbånd, mobilsambandet og fasttelefoner i seks fylker i mange timer i  dag. Feilen forplantet seg, og abonnenter i hele landet hadde problemer.

I Bodø forsvant sambandet til Avinors kontrollsentral, noe som slo ut flytrafikken i hele Nord-Norge i halvannen time.

De mange tusen rammede abonnentene kunne heller ikke ringe nødnumrene i ettermiddag. I Sogn og Fjordane ba Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK) folk om å sende SMS hvis de trengte øyeblikkelig hjelp.

- Det var svært vanskelig, eller ikke mulig i det hele tatt, å nå AMK med mobiltelefon, sier beredskapssjef Bjørn Morten Øen i Helse Førde i en pressemelding.

- Når nettet faller ut slik det skjedde i dag, mister folk summetoen. Da får man ikke ringt nødtelefonen heller, bekrefter informasjonssjef Per A. Meling i Telenor.

Først etter rundt fire timer var Telenor i ferd med å reparere nettet, som nå skal være i ferd med å bli stabilt for de fleste abonnenter.

- Skal ikke skje Post- og teletilsynet hadde i kveld kontakt med Telenor og avventer rapportering om hendelsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) fulgte Telenor-kollapsen med stor interesse, og spør seg om om telenettet er for sårbart.

- Dette skyldtes ifølge Telenor en betydelig grad av uflaks. Men dette skal ikke skje, sier avdelingsdirektør Per-Kristen Brekke i DSB til Dagbladet.

Han understreker at han ikke kjenner de tekniske detaljene bak feilen, men mener dagens hendelser viser betydningen av å ha robuste nettverk med alternative løsninger som automatisk slår inn når noe går galt.

- Vi ser med undring på at to slike uhell, en gravemaskin og ett tre såvidt jeg forstår, kan få de konsekvensene vi har sett i kveld. Det setter spørsmålstegn ved den infrastrukturen som ligger der, sier Brekke.

- Vil alltid være usikkerhet Telenor mener det ikke er grunn til å kritisere telegiganten etter sammenbruddet i dag.

- Vi har jobbet i mange år med å redusere sårbarheten, og har tatt dette området svært alvorlig. Det er ikke mange steder i dag det går én enkelt linje. Men uansett hvor mye man bygger ut, vil det være usikkerhet rundt hvor mange doble funksjoner man kan ha, sier regional informasjonssjef Per A. Meling i Telenor til Dagbladet.

Ifølge ham har antallet feil blitt betraktelig færre de siste åra.

- Vi har bortimot 99,9 prosent oppetid i telenettet. Det er heldigvis veldig, veldig, veldig sjelden det skjer slike feil som i dag, sier Meling, som understreker at Telenor ser alvorlig på saken.

Generelt mener DSB at både leverandørene av strøm, telefon eller datanettverk og institusjoner som er helt avhengige av bestemte løsninger bør være mer opptatt av å ha god nok beredskap.

- Det er klart at ekstra robusthet koster. Noen ønsker nok å spare penger på dette området, men det kan i stedet vise seg å bli veldig dyrt. Dagens hendelse er et godt bevis på at vi lever i et veldig sårbart samfunn, der avhengigheten av tele- og datatrafikk er betydelig, sier avdelingsdirektør Brekke i direktoratet.