«Eemslift Hendrika»-havariet:

Dette skjer nå: - For risikabelt

Det forlatte lasteskipet «Eemslift Hendrika» driver fortsatt i kraftig vind og opp mot 18 meter høye bølger. Slik arbeider mannskapet om bord på kystvaktskipet KV «Sortland» nå.

NYE BILDER: Kystverket har sendt ut bilder etter at de har kommet fram til lasteskipet i Norskehavet. Reporter: Marte Nyløkken Helseth / Dagbladet TV. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Bare 0,3 nautiske mil unna det havarerte og forlatte nederlandske lasteskipet «Eemslift Hendrika», ligger kystvaktskipet KV «Sortland».

Skipet er et av seks norske kystvaktfartøy som er særlig utrustet for å ivareta Norges nasjonale slepebåtberedskap. Men nå har mellom 15 og 18 meter høy sjø og vind på mellom 18 og 20 sekundmeter, bundet fartøyet og mannskapet på hender og føtter.

Kystverket beskriver fartøyet fra Kystvakta som deres «øyne og ører». Nå ligger KV «Sortland» og observerer og rapporterer om havaristen, som driver 40-50 nautiske mil utenfor Ålesund.

NØDMELDING: Mandag formiddag sendte lasteskipet «Eemslift Hendrika» ut en nødmelding etter at lasten under dekk forskjøv seg og skipet fikk slagside. Foto: Hovedredningssentralen
NØDMELDING: Mandag formiddag sendte lasteskipet «Eemslift Hendrika» ut en nødmelding etter at lasten under dekk forskjøv seg og skipet fikk slagside. Foto: Hovedredningssentralen Vis mer

- For risikabelt

KV «Sortland» har også klargjort seg for slep «dersom dette skulle bli aktuelt», heter det videre i uttalelsen fra Kystvakta, som er en del av Sjøforsvaret.

- For å sette slep, er det nødvendig å sette folk om bord på havaristen, men dette er for risikabelt akkurat nå, skriver kommunikasjonssjef i Sjøforsvaret, kommandørkaptein Torill Herland, i en uttalelse til Dagbladet.

I utgangspunktet skal KV «Sortland» bli liggende i området fram til onsdag formiddag. Da vil et nytt kystvaktskip, KV «Bergen», overta oppdraget.

- Oppdrag som dette oppleves som svært meningsfullt og spennende arbeid for besetningen ombord, sier skipssjef og kapteinløytnant Henning Solberg i en uttalelse til Dagbladet.

I løpet av natta er det også ventet at to slepebåter, fra Bergen og Kristiansand, vil nå fram til det nederlandske lasteskipet, ifølge Kystverket.

«Dersom vær og vind tillater det, vil det bli fraktet personell om bord på havaristen for å få festet sleper. Skipet skal så etter planen slepes inn til land», heter det i en oppdatering fra Kystverket tirsdag kveld.

- Risikoen mindre

I Kystverkets siste oppdatering skriver de at det fortsatt er risiko for at det forlatte lasteskipet kan kantre.

Denne risikoen er imidlertid mindre enn den var tidligere, fortalte Hans-Petter Laahne Mortensholm, beredskapsdirektør i Kystverket, til Dagbladet tidligere i kveld.

- For et halvt døgn siden var vi mer bekymret for at den skulle kantre. Den risikoen tror vi er blitt mindre, sier Mortensholm.

Siden da har en arbeidsbåt på 24 meter, som sto midt på dekket til lasteskipet, slitt seg og havnet i sjøen.

Det «antas å ha hatt en positiv effekt på stabiliteten til 'Eemslift Hendrika', og kan bidra til å unngå kantring», skriver Kystverket i uttalelsen.

REDNINGSAKSJONEN: Nye dramatiske bilder fra redningsaksjonen i Norskehavet 5. april 2021. Video: HRS Sør-Norge Vis mer

Kamp mot klokka

Det pågår likevel en kamp mot klokka. Det havarerte lasteskipet driver nå mot land, og selv om det er mellom 40 til 50 nautiske mil unna, regner man med at det bare tar et døgn før fartøyet kan grunnstøte.

Det kan gjøre redningsoppdraget om til en oljevernaksjon.

Om bord på skipet er det nemlig omtrent 350 tonn tungolje og 50 tonn diesel, i tillegg til annen last under og på dekk.

- Vi følger med på drivbaneberegninger hele tida, og vi er avhengig av å få satt folk om bord på skipet for å ta imot en sleper, sier beredskapsdirektør Mortensholm til Dagbladet.

Kystverket kartlegger nå hvilke ressurser de har tilgjengelig for å frakte personell med helikopter ut på havaristen, og skriver at de er i jevnlig kontakt med rederiet.

REDNINGSAKSJON: Her forsøker de å få kontroll på situasjonen på Eemslift Hendrika i Norskehavet. Foto: HRS Vis mer

Dette er saken

«Eemslift Hendrika» sendte mandag formiddag ut nødsignal etter at lasten forskjøv seg og skipet fikk slagside. Seint samme dag mistet skipet all motorkraft og har vært i drift siden.

Hele mannskapet om bord ble mandag kveld berget i land.

Lasteskipet eies av det nederlandske rederiet Amasus, og var blant annet lastet med flere servicebåter til bruk i oppdrettsnæringen. Skipet skulle til Trøndelag.

Båten som slet seg og havnet i sjøen, skulle til det norske serviceselskapet AQS.

- Vi har aldri hatt et totalhavari på et fartøy tidligere. Det er sørgelig. Det er både store krefter og verdier i sving her. Samtidig gleder vi oss over at liv ikke er gått tapt, sier daglig leder Ove Løfsnæs i AQS til nettavisa IntraFish.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer