Dette skjer underflyturen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Du lurer kanskje på hva som skjer under flyturen og hva de forskjellige lydene underveis betyr. Lydens styrke er avhengig av hvor du sitter i flyet. Lavest lydnivå er lengst framme i flyet.   Oppstart av motorene: Flyet har to eller flere motorer som starter en og en.   Et dunk i flyet: Det er flapsen bak på vingen og slatsen foran på vingene som går ut. Dette fører til en pipende lyd fra hydraulikken.  Motorlyd: Motorduren øker idet flyet setter seg i bevegelse. Den varierer i styrke under utkjøring til rullebanen.  Ett minutt før avgang: To «pling» kan høres. Det er bare beskjed fra kapteinen om at kabinbesetningene må sette seg for avgang.   Avgangen: Motorstøyen øker kraftig. Det høres spesielt godt bak i flyet.Midt i flyet kan man høre kraftige dunk når hjulene tas inn. Samtidig høres et nytt «pling» og «No smoking»-skiltet går av. Et par minutter etter avgang: Et nytt svakt dunk og en pipende lyd. Flapsen og slatsen går inn igjen. Etter dette kommer et nytt «pling» og «Fasten seatbelt»-skiltet slokner.  15- 20 minutter etter avgang: En markert reduksjon av motorduren kan høres. Flyet har nådd marsjhøyde og flygerne kan redusere motorkraften.  Ca. 20 minutter før landing: Motorkraften og reduseres og lydstyrken minsker. Det er ikke motorstopp. Motorene går nå på tomgang, lik en bil i nedoverbakke.  Ca. 10 minutter før landing: «Fasten seatbelt»-skiltet kommer på. Under nedstigning kan det ofte føles en vibrasjon i flyet. Det er flygeren som bruker luftbremsen - klaffene oppå vingen.  Ca. 5 minutter før landing: Flaps og slats kommer ut med en eventuell «hysj»-lyd eller pipende lyd. Flapsen kommer nå ut trinnvis.Så høres et markert dunk i flyet. Det er hjulene som kommer ut, og «No smoking»-skiltet tennes - samtidig høres et «pling». Motorstyrken kan nå variere ganske mye og det er helt normalt.  Et par minutter før landing: Flapsen settes helt ut. Den bremser ganske mye og det kan kjennes i kroppen.  Flyet tar bakken: Motorene blir satt i revers og det bråker nokså mye, spesielt bak i flyet.Man kjenner også at hjulbremsene blir tatt i bruk.Når flyet kjører inn mot parkeringsplassen tas flaps/slats inn igjen. Motorduren varierer igjen noe.  Parkering: Når flyet har parkert vil «Fasten seatbelt»-skiltet bli slått av. Du kan nå forlate flyet.