Dette supermarkedet selger frukten ingen andre vil ha

Årlig kaster vi 250 000 tonn spiselig mat.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): «Det groteske eplet, den latterlige poteten, den ekle appelsinen og den mislykkede sitronen.»

Slik reklamerer den franske supermarkedgiganten Intermarché for de «uperfekte» fruktene og grønnsakene de nå selger til kundene sine.

Kaster store mengder Kjeden innførte nylig kampanjen «Inglorious Fruit and Vegetables» for å redusere matavfall.

Se video øverst i saken.

Her til lands kaster vi årlig over 250 000 tonn mat som kunne vært spist, ifølge organisasjonen Matvett.

FNs organisasjon for ernæring og landbruk (FAO) rapporterer at en tredjedel av maten som produseres for menneskers konsum kastes årlig, noe som tilsvarer 1,3 milliarder tonn mat.

Kamp mot matavfall Supermarkedkjeden Intermarché begynte å ta inn deformerte frukter og grønnsaker som produsentene ellers ville ha kastet.

De reduserte prisene på frukt og grønt med 30 prosent, og lager egne supper og juicer av produktet.

Da gikk salget til himmels.

I løpet av kampanjens to første dager solgte kjeden i snitt 1,2 tonn frukt og grønt per butikk, og økte kundemassen sin med hele 24 prosent.

Nå møter de kun ett problem; produktene rives vekk fra butikkhyllene.

DEFORMERT: Slik ser frukten og grønnsakene den franske supermarkedgiganten Intermarché selger ut. Foto: Intermarché
DEFORMERT: Slik ser frukten og grønnsakene den franske supermarkedgiganten Intermarché selger ut. Foto: Intermarché Vis mer