KJEMPER MOT FORBUD: På fredag la Unge Høyre ut dette bildet på sine Facebook-sider, som en del av oppkjøringen til valgkampen. Foto: Unge Høyre
KJEMPER MOT FORBUD: På fredag la Unge Høyre ut dette bildet på sine Facebook-sider, som en del av oppkjøringen til valgkampen. Foto: Unge HøyreVis mer

Dette valgkampstuntet fra Unge Høyre provoserer

Klages inn for brudd på alkoholloven.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): På fredag la Unge Høyre ut valgkampplakaten over på sine Facebook-sider, med tilhørende tekst:

«I dag gjøres vanlige mennesker som nyter en pils i parken til lovbrytere. Unge Høyre vil fjerne forbudet mot å nyte alkohol på offentlige steder og heller bruke politiets ressurser på viktigere oppgaver.»

Bruken av bildet av en Tuborg-boks har ført til spørsmål om valgkampstuntet kan være innenfor loven.

Klages inn I morgen vil rusfeltets samarbeidsorgan Actis klage Unge Høyre inn til Helsedirektoratet for brudd på alkoholloven og forbudet mot alkoholreklame.

- Regelverket er veldig enkelt og greit. Alkoholreklame er forbudt. Det er underlig at et såpass profesjonelt parti tabber seg ut her, sier generalsekretær Mina Gerhardsen i Actis til Dagbladet.

Hun sier det vil overraske henne om bildebruken er innenfor loven, og påpeker at Tuborg-logoen er svært synlig på bildet.

Helsedirektoratet kan ikke kommentere denne konkrete saken før den eventuelt er behandlet, men det er punkt tre i loven som er aktuelt, nemlig forbud mot «bruk av alkoholholdig drikk for å reklamere for andre produkter og tjenester».

Favner vidt Reklame er i alkoholforskriften definert som enhver form for «massekommunikasjon» i «markedsføringsøyemed».

- Ved fortolkningen av de to begrepene må det sees hen til at reklameforbudet er tiltenkt å favne vidt, skriver direktoratet på sine hjemmesider.

- Utgangspunktet vårt er at vi har en kampanje på sosiale medier hvor vi legger ut en politisk sak vi er for hver dag, og dette er en sak Unge Høyre har kjempet for i mange år, sier Unge Høyre-leder Kristian Tonning Riise til Dagbladet.
 
- Vi mener det er helt unødvendig å ha regler for å nyte en pils eller et glass vin i parken. Hvis man tar seg en tur til parken en varm sommerdag, kan man i så fall se mange kriminelle, sier han.
 
- Politisk standpunkt Riise mener dette bare er snakk om et bilde som illustrerer en politisk mening.
 
- Etter vår forståelse kan ikke dette tolkes som alkoholreklame på noen måte, det er helt tydelig markedsføring av et politisk standpunkt. Vi reklamerer ikke for Tuborg på noen måte, vi fremmer heller ikke salg av alkohol.
 
Dagbladet viser til punkt tre i alkoholloven, men Unge Høyre-lederen er uansett rimelig sikker på at valgkamptstuntet er innenfor det juridiske regelverket.
 
- Det publiseres jo hele tida bilder av alkoholholdige drikker i forbindelse med redaksjonelle saker og politiske standpunkter. Jeg er ikke jurist, men det ville overraske meg veldig hvis dette er forbudt. Skulle det derimot vise seg at noen regler er brutt, er det ikke noe problem for oss å fjerne bildet, sier han.

- Dårlig alkoholpolitikk Mina Gerhardsen mener Unge Høyre har valgt en spesiell valgkampsak.

- Det er vel kanskje ikke her folk føler at det butter mest i hverdagslivet, sier hun, og legger til at det samtidig er dårlig alkoholpolitikk.

- Helseministeren ber om å bli trodd på at partiet mener alvor med at de ønsker å få ned alkoholforbruket blant folk. Det henger dårlig sammen med saker som økt taxfreekvote og valgkamp for drikking i parkene våre.

- Dessverre er det sånn at ikke alle klarer å begrense seg, derfor er det greit med noen felles regler. Parkene våre skal være hyggelige å være i for alle, også for familier som har med seg barn. Da bør det være greit at fellesområder som parker og strender, er alkoholfrie soner.