-  Dette var på høy tid

Fokuset på eldre kjøpegrupper kommer seinere i Norge enn i andre land.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

-  Senior-markedet er i voldsom vekst, og en grunn er at de ofte har mer penger enn yngre aldersgrupper. Det er de som reiser og kjøper dyrt. Reklamebransjen har lenge hatt et sterkt fokus på aldersgruppa 15-30, men har skjønt at pengene finnes et annet sted, sier trendforsker i analysebyrået opinion, Kristin Undheim.

Hun har lenge vært frustrert over reklamebransjens ensidige fokus på unge.

-  Kjære reklamebransje. Mange av dem dere ønsker å nå er over 50 år. Folk i 30-40-åra er gjerne neddynga i lån, sier Undheim.

Reklamebransjen har sovet

-  De over 40 er en gruppe som har blitt oversett lenge i norsk reklame. Folk i 40-60-åra har tjent mer enn 20-30 åringene siden 80-tallet. I USA har babyboomerne hatt fokus som attraktiv kjøpegruppe veldig lenge, og i Danmark har man snakket om «grått gull», så her er det norske reklamefolk som ikke har fulgt med i timen, sier professor i sosiologi ved UiO, Ivar Frønes.

-  Det skyldes kanskje at reklamefolk på 31 synes det er kjipt å lage reklame for 40-50-åringer.

-  Vi vil velge sjøl

Frønes mener vi er i ferd med å få en ny forståelse av livsfasene.

-  Det er minst like betydningsfullt for 40-åringer, som for folk i 20-åra å markere moden ungdommelighet og sosial posisjon gjennom konsum. Livsstilsforskere har sett og påpekt dette i lang tid, sier Frønes.

-  Reklamebransjen tror at folk over 50 har tenkt ferdig, og at det ikke er mulig å friste oss til endret kjøpemønster. Men det er feil. Den generasjonen som er født etter krigen lar seg ikke styre av de typiske valgene som eldre tidligere har tatt. Vi vil velge sjøl, sier direktør ved Senter for seniorpolitikk, Åsmund Lunde.


Signy Fardal, sjefredaktør i Elle

- Vår målgruppe er først og fremst kvinner under 30. Vi er derfor ikke bevisst på jakt etter modeller på 40, men modeller over 25 har lengre levetid enn for bare få år siden.

Ellen Arnstad, sjefredaktør i Henne og forlagsdirektør i Aller-gruppen

Aller-gruppen, som blant annet gir ut Henne, KK og Allers, lanserte i fjor magasinet Eva for kvinner over 40.

- Vi fanget opp en trend og gjorde research før vi begynte å gi ut Eva. Bladet har vært en suksess.

- Aldersgruppa 40+ blir større og større, og voksne kvinner er moderne kvinner. Aldersbegrepet er i endring. 50-åringer er ikke som de var før. De lever et aktivt liv, realiserer seg selv, reiser, skifter karriere og er meget kjøpesterke. Det smitter over på motebransjen.

- Flere store motedesignere har med arroganse uttalt at de ikke vil se modeller over 25 i deres klær, men nå er det på tide at også de innser at vi nå står overfor en ny og voksende eldregruppe. Det må de ta på alvor.

Kirsten Offerdal, sjefredaktør i Eva

- Vi bruker bare modeller over 40 fordi vi vil at leserne skal identifisere seg med modellene. Men vi bruker i stor grad vanlige kvinner, ikke så mange profesjonelle modeller. Foreløpig er det vanskelig å finne modeller over 40.

Offerdal vet imidlertid at trenden er i ferd med å snu. I sin forrige utgave hadde Eva en reportasje om modne modeller. Velaug Skandsem (42) har sagt opp jobben sin for å være modell på heltid, og hun er ikke alene. Flere av 80- og 90-tallets toppmodeller er tilbake på catwalken.