Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Dette vet vi om flygåten

Flyet er sporløst forsvunnet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): 00.18 i natt forsvant fly nummer QZ8501 fra radaren i Javasjøen på vei mellom Surabaya i Indonesia til Singapore.

Siden har det ikke vært noe spor etter passasjerflyet fra AirAsia med 162 mennesker om bord.

Det har i løpet av dagen blitt satt i gang enorme leteaksjoner, hvor både indonesiske og malaysiske myndigheter har søkt med både båter og fly. Søk- og redningsaksjonen ble imidlertid avsluttet 12.30 i dag norsk tid (18.30) lokal tida. Da begynte det å bli mørkt og tåkete,og letingen var resultatløs.

Dette vet vi imidlertid om flyforsvinningen:

Endret kurs Ignatius Bamban Tjahjono i det statlige eiede AirNav Indonesia, som tilbyr navigering for fly, sa til Wall Street Journal at flyet tok av 5.32 på morgenen lokal tid.

Flyet fløy på 32 000 fots høyde og ba om å fly opp til 38000 fot for å unngå skyer, de sa også fra til flygeledelsen at de skuille dreie mot venste. Det var da det forsvant fra radaren.

Ifølge AirAsias Facebook-side forsvant flyer fra radaren 07.24 lokal tid (01.24 norsk tid). Flyet skulle landet i Singapore 08.30 (02.30) norsk tid.

Flere internetttjenester som Flighradar24 og AirNav Indonesia mistet imidlertid flyet fra sine radarer 06.18. Tjahjono sier til avisa at flyet var på radaren to minutter før.

Kraftig tordenvær Satelittbilder fra området viser kraftig tordenceller i området. Tordenvær som flyet kunne vært utsatt for:

MISTET KONTAKT: Her, i Javasjøen, klokka 23.18 i går kveld mistet radartjenester på internett kontakt med flyet. Skjermdump: Flightradar24
MISTET KONTAKT: Her, i Javasjøen, klokka 23.18 i går kveld mistet radartjenester på internett kontakt med flyet. Skjermdump: Flightradar24 Vis mer

- Det vil si at de går høyt opp i atmosfæren og inneholder mye vær som vindkast, hagl, lyn og torden, sier Espen Biseth Granan, vakthavende meteorolog ved Meteorologisk institiutt til Dagbladet.

Han legger også til at dette ikke er uvanlige værforhold i dette området.

Ingen nødanrop Det ble ikke mottatt noe nødanrop hos flykontrollen fra flyet.

Kapteinen hadde totalt 6100 flytimer og styrmannen hadde 2275 flytimer.

Flyet, av typen Airbus 320-200 hadde planlagt vedlikehold 16. november i år.

Nasjonaliteten på passasjerne om bord er som følger:

Én fra Singapore, én fra Malaysia, én fra Storbritannia, tre fra Sør-Korea og 149 fra Indonesia.

Av de kabinansatte var det seks fra Indonesia og én fra Frankrike.

Redningsarbeid Iføle Wall Street Journal er Indonesia ett av landene i Asia med aller mest erfaring, og best utgangspunkt for å håndtere ulykker og katastrofer. Avisa har også snakket med eksperter som mener landet har den beste kapasiteten for å finne flyet.

INGEN SVAR: Indonesias visepresident Jusuf Kalla og letemannskapene har ingen nyheter å komme med ennå.REUTERS/Darren Whiteside/NTB Scanpix
INGEN SVAR: Indonesias visepresident Jusuf Kalla og letemannskapene har ingen nyheter å komme med ennå.REUTERS/Darren Whiteside/NTB Scanpix Vis mer

Singapore har sendt ut ett C130 leteskip og Malaysia har sendt ut skip. I tillegg har Australia tilbudt å sende ut det høyteknologiske søkeflyet P-3 Orion, som også har forsøkt å finne flyet MH370 da det forsvant i mars.

I tillegg til de andre landene, har også Indonesia letefartøy.

Det er ennå ikke funnet noen vrakrester i leteområdet, og flyet er fortsatt sporløst forsvunnet. Myndighetene vil ta opp igjen leitearbeidet så tidlig som mulig i morgen tidlig.

FORTVILDEDE: Pårørende vet ingenting om hvordan det går med sine kjære, og har strømmet til Juanda internasjonale flyplass i Surabaya i Indonesia. Foto: REUTERS/Beawiharta/NTB Scanpix
FORTVILDEDE: Pårørende vet ingenting om hvordan det går med sine kjære, og har strømmet til Juanda internasjonale flyplass i Surabaya i Indonesia. Foto: REUTERS/Beawiharta/NTB Scanpix Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media