ROTORBLADET:
Rotorbladet på styrtede helikopteret ligger her på bakken. Video og vitner forteller at rotorbladet levde sitt eget liv uten helikopterhuset etter styrten. Flere vitner ble svært redde da de oppdaget at det kom flyvende mot dem.
Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix
ROTORBLADET: Rotorbladet på styrtede helikopteret ligger her på bakken. Video og vitner forteller at rotorbladet levde sitt eget liv uten helikopterhuset etter styrten. Flere vitner ble svært redde da de oppdaget at det kom flyvende mot dem. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpixVis mer

Dette vet vi om helikopterulykken

11 av de 13 er funnet, men alle antas å være døde.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Alle 13 antas å være omkommet etter at et helikopter krasjet i sjøen ved Turøy i Fjell kommune i Hordaland. 11 personer er så langt funnet døde. Foreløpig er det usikkert hva som forårsaket ulykken, men Statens Havarikommisjon og politiet etterforsker saken.

Dette vet vi så langt om saken:

Hendelsesforløpet
• Helikopteret var på vei fra Gullfaks-feltet i Nordsjøen til Flesland da ulykken skjedde. Data fra Flight Radar viser at helikopteret kjapt mistet både høyde og fart, før det forsvinner fra radaren. Det hele skjer på omtrent tre minutter. Helikopteret krasjlander delvis på holmen Litleskori og delvis i vannet.

• Hovedredningssentralen ble varslet om saken klokken 12.01 fredag. Det er tre minutter før helikopteret egentlig skulle ha ankommet Bergen lufthavn Flesland.

• Umiddelbart etter styrten ble det satt i gang et omfattende redningsarbeid i regi av Hovedredningssentralen. Både privatpersoner, mannskap fra politiet, Forsvaret og Røde Kors deltok. Kystverket har også søkt etter overlevende med varmesøkende kamera. Redningsaksjonen ble formelt avsluttet kl. 17 fredag, men letingen fortsetter etter de to som ikke er funnet, i regi av politidistrikt Vest.

Artikkelen fortsetter under annonsen

• Fredag kveld ble noen av vrakrestene i helikopteret brakt på land. Der ble det funnet to svarte bokser som forhåpentligvis kan gi flere svar på hva som har skjedd i forkant av ulykken.

• De omkomne etter ulykken ble kjørt til Bergen seint fredag kveld.

Hvem er de involverte?
• Helikopteret som styrtet eies av selskapet CHC Helikoterservice, som spesialiserer seg innen blant annet offshore helikoptertrafikk. To piloter fra selskapet fraktet elleve passasjerer fra plattformen og til land. Alle elleve jobbet for Statoil, men er ansatt i totalt fem andre selskaper, i tillegg til helikopterselskapet. 

• Fire av dem jobber i selskapet Halliburton, mens tre andre jobber for Aker Solutions. De øvrige var ansatt i CHC Helikopterservice, Schlumberger, Welltec og Karsten Moholt.

• Elleve av personene skal være nordmenn, mens to andre er henholdsvis britisk og italiensk, men det er uklart hvem som er hvem. 

Hva sier vitnene?
Flere personer bosatt på Turøy var vitne til hendelsen, og enkelte var selv i faresonen for å bli skadet i ulykken. Statsminister Erna Solberg er ikke den ene som er preget etter ulykken.

• Felles for øyenvitnene Dagbladet har snakket med, er at de alle forteller at flyet gikk i oppløsning i lufta. Enkelte forteller også at de har sett rotoren løsne fra helikopteret i lufta, og ett av vitnene Dagbladet snakket med måtte løpe for å unngå å bli truffet av den. En video fra TV2 bekrefter at rotoren løsnet. 

• Enkelte forteller at helikopteret skal ha eksplodert i lufta, mens andre forteller at det eksploderte i det det traff bakken. Alle skal ha hørt smell og brak fra helikopteret før det styrtet.

Hva var årsaken til ulykken?
• Offiselt har man ikke fått noe skikkelig svar så langt. Politi eller de involverte selskapene har ikke kommentert direkte påstander fra vitner, utover at rotoren er blitt bekreftet funnet 200-300 meter unna helikopterskroget.

DETTE HELIKOPTERET STYRTET: Firmaet CHC, eieren av ulykkeshelikopteret, har nylig to ganger fått innvilget utsatt service på helikopteret som styrtet fredag formiddag. Foto: Kristoffer Rivedal / NTB scanpix
DETTE HELIKOPTERET STYRTET: Firmaet CHC, eieren av ulykkeshelikopteret, har nylig to ganger fått innvilget utsatt service på helikopteret som styrtet fredag formiddag. Foto: Kristoffer Rivedal / NTB scanpix Vis mer

• Helikopterets kombinerte «Flight Data Recorder» og «Cockpit Voice Recorder» ble hentet opp seint fredag kveld, etter å først ha blitt lokalisert av dykkere tidligere på dagen. Havarikommisjonen planlegger å bringe recorderen til England for avlesning lørdag formiddag. Recorderen må deretter tørkes før uthenting av data kan finne sted, skriver Statens Havarikommisjon på sine sider.

• Det vi vet er at helikopteret som i dag styrtet, et EC255, tidligere har fått flyforbud på grunn av en feil i girboksen, og at helikoptertypen har vært under lupen til Luftfartstilsynet av samme grunn tidligere. Dessuten skal helikopteret ha fått utsatt service to ganger, opplyser Luftfartstilsynet. Samtidig påpeker de at helikopteret fikk byttet girkassa i januar og rotor i mars i år, og at de ikke hadde noen grunn til å mistenke at helikopteret var i dårlig stand.

Hva kan de svarte boksene fortelle?
• Ferdskriveren registrerer en rekke tekniske parametere, som kurs, høyde, fart og turtall på rotor. Taleregistratoren, eller lydopptakeren, registrerer lyd i cockpit, lyd mellom cockpit og lyd mellom cockpit og kabin.

•   Det er usikkert hvilken stand boksene er i etter den kraftige styrten. Fungerer de som de skal kan det være mulig å belyse grunnene for hvorfor helikopteret krasjet ved å analyse dataen fra boksen. Forutsetningen er at de har tålt oppholdet i vannet og støtene fra ulykken.

- Vi vet ikke om dataen som ligger på dem er komplett før vi har fått lest dem av i et laboratorium under kontrollerte former så vi ikke ødelegger informasjon i prosessen, sier Kåre Halvorsen, avdelingsdirektør i sjøfartsavdelingen ved Statens havarikommisjon til Dagbladet 

Hva gjøres videre?
• Politiet og Statens Havarikommisjon jobber på stedet framover sammen med Kripos. I tillegg har har helikopterselskapet nedsatt en egen intern gruppe som skal prøve å finne ut hva som har skjedd. I den forbindelser sender de to personer til Sola, og
helikopterprodusenten Airbus sender mannskaper fra Frankrike for å bistå i etterforskningen.

•Havarikommisjonen vil dessuten  få bistand fra den franske og engelske havarikommisjonen til videre undersøkelser på ulykkesstedet.
Juridisk seniorrådgiver Hege Aalstad ved Luftfartstilsynet sier til Dagbladet at hun ikke på nåværende tidspunkt kan gå ut med hvordan tilsynet konkret skal arbeide videre.
- Hva som skjer videre tar vi løpende vurderinger på, sier Aalstad.

• I tillegg til søk etter personer, har politiet fredag også samlet rester fra helikoptervraket for å finne ut mer om hva som kan ha skjedd. Mange store deler - deriblant rotoren - er funnet, men masse smådeler mangler ennå. Politiet anslår at de vil jobbe på stedet i mange dager framover.

• ID-gruppa fra KRIPOS skal også bidra med identifisering av de omkomne som er funnet. Samtidig fortsetter søket etter de to personene som fortsatt ikke er funnet.  Politiet arrangerer felles pressebrifing i Bergen lørdag morgen i forbindelse med helikopterulykken. Operasjonssentralen i Vest politidistrikt vil derfor ikke sende ut mer informasjon om ulykkesarbeidet natt til lørdag.

Annet: • Statoil har stanset produksjonen på Gullfaks B for å ivareta personellet som er igjen på plattformen. Det sa Arne Sigve Nylund, konsernsjef for norsk oljeproduksjon på en pressekonferanse fredag kveld.

• Det er innført flyforbud for den aktuelle helikoptertypen både i Norge og i Storbritannia i kjølvannet av ulykken.

• Politiet i Hordaland melder på Twitter at det i forbindelse med helikopterulykken er innført begrensninger i luftrommet vest for Sotra. Begrensningene gjelder også bruk av droner.

• Statoil har opprettet et pårørendesenter i Bergen, hvor politi, helsepersonell og prester har møtt opp for å følge opp pårørende utover fredag. I tillegg til pårørendesenteret, er det blitt organisert en ekstra flygning til Gullfaks-plattformen i Nordsjøen, der de omkomne jobbet. To nordsjøprester, i tillegg til psykologer og krisepersonell, er fløyet ut til plattformen, og produksjonen er midlertidig stanset. Rinde opplyser at de også følger opp de omkomnes kolleger.

• Det er også opprettet flere forskjellige pårørendenummer.  HRS sitt pårørendenummer er 51 94 18 33. Statoils pårørendenummer er 800 500 20.
LES OGSÅ: - Britene skryter av norsk sikkerhet. Dette skulle jo ikke skje
LES OGSÅ:  Her fraktes ofrene til Bergen.Skal ha jobbet i sju forskjellige selskaper
LES OGSÅ:  Rotoren kom flyvende mot vitne: - Vi løp for livet
LES OGSÅ:  Politimesteren: - Veldig spesiell stemning blant mannskapene
LES OGSÅ:  Alle 13 antas omkommet. Rotoren funnet 200-300 meter fra helikopter­kroppen
LES OGSÅ: Håper de «svarte boksene» kan gi svar. Sendes til England for analyse 
LES OGSÅ: Pårørende etter helikopter-ulykka samlet: - En forferdelig tragisk ulykke LES OGSÅ: Erna Solberg: - Alle som føler utrygghet, savn og smerte skal vite at dere ikke er alene i sorgen

Grafikk: Kjell Erik Berg / Dagbladet
Grafikk: Kjell Erik Berg / Dagbladet Vis mer