FLERE SPØRSMÅL: Etter at New York Times i natt hevdet å vite hva taleregistratoren fortalte etterforskerne, har mysteriet rundt Germanwings Flight 4U9525 bare blitt større. Foto: EPA/GUILLAUME HORCAJUELO/NTB Scanpix
FLERE SPØRSMÅL: Etter at New York Times i natt hevdet å vite hva taleregistratoren fortalte etterforskerne, har mysteriet rundt Germanwings Flight 4U9525 bare blitt større. Foto: EPA/GUILLAUME HORCAJUELO/NTB ScanpixVis mer

Dette vet vi om ulykkes­pilotene: - Han er en debutant. En nybegynner

Treningsvideo avslører cockpit-mysteriet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I dag ble det kjent at andrepiloten på Germanwings-flyet som styrtet over de franske alpene, styrtet flyet med vilje.

- Lydopptakene tyder på at andrepiloten bevisst endret flyets høyde, og at han ønsket å ødelegge maskinen, sier Brice Robin, som leder den franske etterforskningen.

Andrepiloten er identifisert som den 28 år gamle tyskeren Andreas Lubitz.

- Ikke terror Pilotens navn er ikke kjent for etterforskerne i tilknytning til terrorvirksomhet, og det er heller ingenting som tilsier at flystyrten var en terrorhandling, sier Robin.

- Jeg vil ikke kalle dette selvmord. Selvmord er noe man gjør alene. I dette tilfellet har vedkommende tatt med seg 150 personer, sier etterforskningslederen.

Han bekrefter at flyets kaptein forlot cockpiten, mest sannsynlig av «naturlige årsaker», men at han ikke slapp tilbake inn i cockpiten til tross for gjentatte forsøk.

- Flytårnet mottok aldri noen nødsignal fra flyet. Det var også pustesignaler fra cockpit som indikerer at andrepiloten var i live helt fram til styrten, sier Robin.

På taleopptaket høres det skrik fra cockpiten like før flyet styrtet. Flyet skal ha skrenset inntil en fjellside før det krasjet.

Den 28 år gamle piloten og hans familie kommer fra den lille byen Montabour med 13.000 innbyggere - i Rhinen-området sørvest i Tyskland, om lag 20 kilometer fra Koblenz.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En veteran og en nybegynner Lufthansa har kommet med noe informasjon om pilotene, men ikke mye.

Flyselskapet kan fortelle at co-piloten ble ansatt i Germanwings, underselskapet til Lufthansa, i september 2013, rett etter opplæring. De forteller også at han har flydd 630 timer. Det skriver blant annet AFP.

- Det vil si at han er en debutant. En nybegynner, sier Sørensen.

Kapteinen var derimot langt mer rutinert. Han hadde mer enn 6000 timer bak spakene i en Airbus A320, og ble ansatt i Germanwings i mai 2014. Han har tidligere flydd for både Lufthansa og Condor.

Video avslører En introduksjonsvideo viser hvordan døra inn til en Airbus A320-cockpit fungerer. Dagbladet har sett den samme videoen, og dersom vedkommende inne i cockpit ønsker er det ikke vanskelig å ta seg inn.

I første omgang vil piloten som er igjen i cockpit ha muligheten til å kikke ut gjennom et kikkhull, eller på en skjerm, på vedkommende som ønsker inngang.

Dersom vedkommende som vil inn ikke får svar, kan noen fra kabinpersonalet taste inn en kode på et panel utenfor døra for å be om adgang.

Forblir denne forespørselen ubesvart vil døra automatisk gå opp. Dersom vedkommende på innsiden avslår forespørselen forblir døra låst i ytterligere fem minutter.

Det har fortsatt ikke kommet noen offisielle uttalelse om nøyaktig hva som foregikk i de dramatiske minuttene over alpene.

Låst ute Det var New York Times som først kom med rapporter om at lydklipp fra taleregistratoren kunne fortelle om en dramatisk episode i cockpit. At den ene piloten skulle vært låst ute, uten at vedkommende som satt i cockpit ga noen form for respons.

Det ble rapportert om banking som økte i intensitet, før flyet gikk i bakken rundt 10:50 tirsdag formiddag.

- Det ser ut som, sier alle, at det ikke er en teknisk feil som har forårsaket denne tragedien, og da er det bare en ting som gjenstår - det er en menneskelig svikt. Det kan være et illebefinnende hos den ene piloten som satt i cockpit, kanskje som følge av brann, røyk eller trykkfall. Ellers kan det ha vært en bevisst styrt av flyet, sier Sørensen.

De samme rapportene blir i formiddag gjengitt av nyhetsbyråene AP og AFP som begge siterer en anonym kilde som kjenner til etterforskningen av lydopptaket. Det har derimot ikke kommet noen bekreftelser fra offisielt hold.

New York Times skriver også at en kilde tett på etterforskningen sier de ikke kan utelukke at stillheten fra pilotene var med overlegg.

- Jeg liker det ikke. For meg virker det hele veldig merkelig. Den lange relativt slake nedstigningen uten noen form for kommunikasjon selv om været var helt klart. Vi har så langt ingen bevis på at dette var en teknisk feil, så vi må vurdere muligheten for at dette var en menneskelig feil eller en menneskelig intensjon, sier vedkommende.