KRITISK: Jarle Aabø har lite til overs for PR-stuntet fra Norsk Tipping. Foto: Skjermdump/Johnny Syversen
KRITISK: Jarle Aabø har lite til overs for PR-stuntet fra Norsk Tipping. Foto: Skjermdump/Johnny SyversenVis mer

- Dette vil bli en klassiker på mine foredrag om hvordan man ikke skal drive PR

PR-rådgiver reagerer kraftig på Norsk Tipping-stunt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Flere Finn-annonser skapte blest forrige uke, etter at en mann ved navn Fredrik tilsynelatende ga bort alt han eide.

Grunnen skulle være at han hadde blitt Lotto-millionær.

Det hele viste seg derimot å være et PR-stunt fra Norsk Tipping i regi av Try reklamebyrå.

Det får PR-rådgiver og daglig leder i Aabø & Co, Jarle Aabø, til å reagere.

- For PR-bransjen er dette fryktelig pinlig. Ironi og lureri er to krevende idretter, og bommer du på dette er det veldig synlig. Her har Norsk Tipping og Try bommet grenseløst, sier Aabø til Dagbladet.

- Uforståelig Blant annet mener han at tidspunktet er helt bak mål.

- Norsk Tipping er nettopp blitt virvlet inn i kommisjonærlureri og grasrotsurr. Som et tredje grep velger et statlig selskap planlagt og bevisst å holde norsk presse og sine kunder for narr. Det er all grunn til å spørre, hva i all verden driver de med på Hamar? Statseide selskaper skal vel ikke drive med lurerier, mener Aabø.

PR-rådgiveren mener at ingen liker å bli lurt, spesielt ikke når det er snakk om penger.

- At Try kan anbefale noe så dumt forstår jeg rett og slett ikke. Dette er et stunt som ikke hadde egnet seg for 1. april engang, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- PR-bransjen gremmes Han mener også at nettstedet Finn.no har tråkka i salaten.

- Det usedvanlig spesielle er at den tredje aktøren i saken, Finn.no, gikk ut forrige uke på Facebook og sa at Fredrik var en ekte person. I kveld sier de at han ikke er ekte, og at de har visst om bløffen hele tiden, sier Aabø.

- Er ikke all PR god PR?

- Nei, langt ifra. PR kan være omdømmets største fiende når idioter driver med det. Norsk Tipping, Try og Finn ødelegger her sin egen troverdighet, svarer Aabø.

- Men alle tingene som skulle gis bort ble jo gitt bort gratis?

- Ja, det skulle bare mangle. Men Fredrik var et falsum, han finnes ikke. Over 32 000 mennesker sendte e-post i håp om å få gratis varer fra en person som ikke finnes, sier Aabø og legger til:

- Den seriøse delen av PR-bransjen gremmes, sier han.

- Vellykket Roar Jødahl, kommunikasjonsrådgiver hos Norsk Tipping stiller seg uforstående til kritikken fra Aabø.

- Jeg skjønner nesten ikke hva han mener. Vi opplever denne kampanjen som vellykket. Vi har fått god respons på den og omtalen den har fått med seg, ikke bare i mediene, men også i sosiale medier og mellom mennesker, sier Jødahl til Dagbladet.

- Vi er så langt fornøyd med kampanjen. Det er en frittstående kampanje fra Lotto, tilføyer han.

- Aabø hevder at Norsk Tipping bevisst har valgt å holde norsk presse og sine kunder for narr. Hva er din kommentar til det?

- Poenget var ikke å holde pressen for narr, poenget var å skape en interesse rundt noe som så mystisk ut på Finn.no, og vekke oppmerksomhet rundt det. Jeg tror ikke folk føler seg lurt. Ingen har betalt fem øre for noe, og ingen har lidd noen nød her. Jeg tror de fleste ser det morsomme i dette, sier Jødahl og fortsetter:

- Jeg velger å trekke på skuldrene av det synspunktet hans, men konstaterer at noen er uenige i at dette er en bra kampanje. Det er alltid noen som er uenige i nye og overraskende måter å gjøre ting på. Alle de som ble lovet det som skulle gis bort, har fått de tingene de ble lovet. Det var mange blide fjes der, sier Jødahl.

- Er dette en type kampanje dere vil gjenta?

- Dette er nok en kampanje vi bare kan gjennomføre én gang. Men at vi finner på overraskende og uventede ting senere, skal du ikke se bort fra.

- Ingen ble holdt for narr Janne Brenda Lysø i Try Reklamebyrå er også uenig i at Norsk Tippings kunder er blitt lurt.

- Det er vel ingen som er holdt til narr her. Det eneste som ikke er sant er at Fredrik er en lottomillionær. Alt som er lagt ut på Finn.no er reelt, og mange mennesker fikk masse fine ting. Hele stuntet er i lottomillionærens ånd, og tilbakemeldinger vi har fått er at dette er morsomt, sier Brenda Lysø til Dagbladet.

Hun sier hun hadde følt mer på det Aabø sier om det hadde vært ekstrem pressedekning rundt kampanjen fra starten av.

- Det er ikke sant at dette er flaut for PR-folk, for det er ingen som har svelget agnet. Jeg synes han overreagerer, og ser for seg hvordan det kunne vært, ikke hvordan det faktisk ble. Tekstene på Finn.no viser at dette er med et stort glimt i øyet, sier Brenda Lysø i Try.

- Ville avslørt spøken Hun forteller at avtalen med Norsk Tipping var å avsløre spøken dersom mediedekningen rundt stuntet ble stor før spøken var avslørt.

- Siden vi ikke opplevde at det ble skrevet opp og ned om dette, gikk vi heller ikke ut og avkreftet at det var en lottomillionær. Vi ville holde opplevelsen lukket på Finn, og folk fikk det de hadde håpet på, sier hun og tilføyer:

- Kampanjens mål var at flere enn de som vinner i Lotto skal få en smak av hvordan det er å vinne i Lotto. Jeg synes det er en del av det som er i lottomillionærens ånd: at man deler, sier Brenda Lysø.

Ifølge Norsk Tipping har de 100 annonsene hatt 362 000 visninger, og «Fredrik» har mottatt 32 000 e-poster. Trafikken til Finn.no's Gi bort-torg økte i tillegg med 22 prosent i forrige uke.