- Dette vil vi se mye mer av i sommer

Unge sjåfører lærer ikke av Bygdøy-ulykken, ifølge UP-sjef.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Bygdøy-ulykken, der tre ungdommer omkom da bilen de satt i kolliderte med et tre, er ett av mange eksempler der kombinasjon rus og høy fart får et tragisk utfall, ifølge sjef for Utrykningspolitiet, Odd Reidar Humlegård.

Det ble i ettermiddag kjent at sjåføren av ulykkesbilen hadde en alkoholkonsentrasjon på 1,9 promille.

Lærer ingenting

Politiet bekrefter at promillenivået sammen med farten, trolig var ulykkesårsaken.

- Denne ulykken illustrerer på en tragisk måte noe som skjer altfor ofte. I vår og sommer vil vi se flere ulykker som involverer unge mennesker, rus og høy fart, sier Humlegård til Dagbladet.no.

Humlegård har ingen tro på at unge sjåfører lærer av Bygdøy-ulykken og utviser mer forsiktighet i trafikken.

- Mens dette har pågått, har det allerede skjedd flere tilfeller som går ut på det samme. Man glemmer så fort medieoppslagene stilner av. Så kommer det nye kul med bilister, som gjør akkurat det samme.

Ekstremkjøring

FYLLEKJØRTE: Alle de tre ungdommene som omkom på Bygdøy i begynnelsen av mai, var påvirket av alkohol, viser blodprøveanalysene fra Folkehelseinstituttet som ble sluppet i dag. Sjåføren hadde 1,9 i promille. Foto: SCANPIX
FYLLEKJØRTE: Alle de tre ungdommene som omkom på Bygdøy i begynnelsen av mai, var påvirket av alkohol, viser blodprøveanalysene fra Folkehelseinstituttet som ble sluppet i dag. Sjåføren hadde 1,9 i promille. Foto: SCANPIX Vis mer

UP-sjefen har sett seg lei på at debatten i etterkant av ulykker, slik som den på Bygdøy, raskt dreier inn på infrastruktur og dårligere veier.

- Ofte er det sjåføren selv som har tatt en ekstrem risiko. Da vil det uansett ikke hjelpe med bedre veier eller skilting, sier han og utdyper:- Unge gutter mellom 19-25 år er overrepresentert på ulykkesstatistikken. De bedriver rett og slett ekstremkjøring. En ting er å kjøre fort, for eksempel i 100 kilometer i timen i tettbebygde strøk. Kombinerer du det med rus, er det bare flaks og lykke at det går bra.

Fokuserer på unge gutter

UP, Vegvesenet og Trygg Trafikk har satt i gang en rekke kampanjer for å opplyse om og forhåpentligvis forebygge trafikkdøden.

UPs bidrag til dette er blant annet hyppigere kontroller i sommer, spesielt rettet mot unge sjåfører.

- En holdningskampanje har en begrenset verdi. Unge og risikovillige sjåfører må stanses og få en hard reaksjon. Vi har blant annet hatt en stor økning i antall førerkortbeslag.

Sammenliknet med 2003, mistet 49 prosent flere sjåfører i fjor førerkort etter å ha kjørt for fort på norske veier.

- Enkelte unge sjåfører, og det er stort sett alltid gutter, utviser en fullstendig manglende risikoforståelse. Vi fokuserer i sommer på å ta flere av dem, på bekostning av andre bilister som begår mindre forseelser.

- Dette vil vi se mye mer av i sommer

Vil ha med jentene

Trygg Trafikk er initiativtakere til kampanjen «Brems en venn», som er myntet spesielt på jenter.

Aksjonen tar sikte på å få jenter til å tørre og ville si ifra hvis de oppelever trafikkfarlig atferd.

Tidligere undersøkelser viser at jenter som omkommer i trafikken er nesten alltid passasjerer.

- 1840 er samlenavnet på en rekke ungdomstiltak. Vi besøker blant annet videregående skoler og bruker skolens areal som en vandreutstilling for å opplyse om trafikksikkerheten, forteller kommunikasjonssjef Kristin Øyen i Trygg Trafikk til Dagbladet.no.

Debatten under artikkelen ble stengt av redaksjonen i Dagbladet.no på grunn av personhets.