DIESELFORBUD: Får Venstre, Ap og Høyre det som de vil, går det mot et tid- og stedvist forbud mot bruk av dieselbiler i Oslo, kanskje allerede fra neste vinter. Frp's Carl I. Hagen mener forslaget er grunnløst. Foto: Rune I. Myhre og Jacques Hvistendahl / Dagbladet
DIESELFORBUD: Får Venstre, Ap og Høyre det som de vil, går det mot et tid- og stedvist forbud mot bruk av dieselbiler i Oslo, kanskje allerede fra neste vinter. Frp's Carl I. Hagen mener forslaget er grunnløst. Foto: Rune I. Myhre og Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

- Dieselbil-eierne er lurt og bør få erstatning

Carl I. Hagen raser mot det varslede forbudet i Oslo.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Først endret (daværende finansminister) Kristin Halvorsen strukturen slik at folk skulle kjøpe dieselbiler - og nå skal disse bileierne plutselig ikke lenger få bruke bilene sine. Dette er lureri! uttaler en engasjert Carl I. Hagen til Dagbladet.

Frp's gruppeleder i Oslo bystyre reagerer sterkt på at Venstre nå får med seg Høyre og Ap til et stortingsflertall for et tid-/stedvist forbud mot bruk av dieselkjøretøy, som VG i går meldte. Forslaget går ut på at kommunene selv kan regulere dette, for å bedre luftkvaliteten.

Hagen mener de som har kjøpt dieselbiler som følge av de rødgrønnes insentiv i 2007-statsbudsjettet, har krav på erstatning.

Forurenser mer De rødgrønne ønsket i nevnte budsjett å senke CO2-utslippene ved å få flere til å kjøre dieselbiler, til tross for advarsler om at de forårsaker mer lokal luftforurensning enn bensinbiler. Seinere er dette tatt til etterretning, og gevinsten ved å velge diesel er nå borte. Og nå er det altså flertall for et forbud.

- Hadde en vanlig bedrift først stimulert og delvis oppfordret folk til å kjøpe en vare, for deretter å søke å forby bruken, ville vi hylt om erstatning. Lurer på hvordan Ap vil forholde seg hvis de får flertall for et forbud, sier Hagen, som håper Samferdselsdepartementet gjør sitt for å stoppe forbudet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken har vært en het politisk potet i flere år, men innføringen av et forbud har stadig møtt på hindringer. Blir lovhjemmelen vedtatt og forbudet innført i Oslo, er trolig veien kort til liknende tiltak i andre store byer som Bergen, siden meningen er at hver enkelt kommune selv skal kunne bestemme seg for å bruke virkemiddelet eller ikke.

Byrådslederen i Oslo, Stian Berger Røsland (H), sier til VG at et forbud kan være på plass allerede neste vinter, og omfatte området innenfor ring 2, eventuelt ring 1. Fraværet av dieselbilparken skal kompenseres med utbygd kollektivnett.

- Lufta bedre nå Hagen framholder at alle problemårene med dårlig luftkvalitet stammer fra de rødgrønnes regjeringstid, og at Ap sitter med hovedansvaret for at folk nå er lurt opp i stry - ved først å fremme diesel, for så å forby bruk med henvisning til forverret luftkvalitet. Han setter et stort spørsmålstegn ved om lufta faktisk er blitt verre, og vil gå målingene nærmere etter i sømmene.

- Dagens biler forurenser langt mindre enn på 60- og 70-tallet, og lufta er mye renere nå, særlig med tanke på at vi for en stor del har sluttet med olje-, kull- og koksfyring, sier Frp-gruppelederen - som spør seg selv hvor forbudspolitikken vil ende.

- EU-direktivene senker stadig terskelen. Mener de at vi skal gå tilbake til hest og kjerre?

- Keiserens nye klær - Tror du det ligger en bevisst tanke bak dette?

- Nei. Men noen sitter på et kontor og tenker stadig at «nå må vi senke terskelen», og det blir konkurranse om å overgå hverandre i krav og ønsker. Jamfør de stadig strengere kravene til bygging av nye leiligheter. Plutselig skal vi ikke bare ha dobbelt-, men trippelisolerte vinduer, svarer Hagen - og fortsetter:

- Nå banner jeg i kjerka igjen - men klima har ikke noe med CO2-utslipp å gjøre. Det er keiserens nye klær.

På dette tidspunktet høres Hagens kone Eli i bakgrunnen. «Nå har du sittet i telefonen i hele dag!» Frp-gruppelederen runder raskt av samtalen.

- Mangler forståelse Terje Aasland (Ap), 1. nestleder i energi- og miljøkomiteen på Stortinget, mener Hagen utviser manglende forståelse for luftforurensningen i Oslo og kunnskap om de politiske realitetene.

- Hensikten med lovhjemmelen er å gi kommunene det demokratiske grunnlaget til selv å velge om de vil innføre noen begrensninger i bruken av dieselbiler på dager med svært mye forurensning. Hagen er jo selv en del av dette systemet som kommunepolitiker, påpeker Aasland overfor Dagbladet.

Aasland mener det er ute av fokus å trekke fram de rødgrønnes dieselinsentiv, som seinere ble revurdert.

- Hovedsaken er belastningen forurensningen utgjør i de største byene, og hundretusener av menneskers mulighet til å leve et godt liv. Vi må få bilbruken ned og kollektivtrafikken opp, sier Ap-representanten - som ser at et forbud kan by på utfordringer.

- Hvis jeg kommer utenfra og skal inn i Oslo på en dag med restriksjoner, vil jeg få en liten utfordring. Men vi må jo sørge for at folk blir opplyst om valgene - hvilke parkeringsplasser de kan bruke, og hvilke tog de kan ta inn i sentrum, sier han.

Ikke riksveiene Høyres energi- og miljøpolitiske talsmann Nikolai Astrup presiserer overfor Dagbladet at forslaget partiet støtter, ikke omfatter riksveiene gjennnom Oslo. Men understreker viktigheten av at kommunene gis virkemidler for å redusere lokale utslipp.

- ESA (EFTAs overvåkingsorgan) har åpnet sak mot Norge på grunn av helsefarlig luftkvalitet i de største byene. Vi støtter at kommunene skal ha mulighet til å innføre lavutslippssoner for å redusere lokal luftforurensning, sier Astrup.

- STORT PROBLEM: Terje Aasland i Ap er helt uenig med Hagen, og mener luftforurensningen i de store byene er et stort problem. Foto: Vegard Grøtt / NTB Scanpix
- STORT PROBLEM: Terje Aasland i Ap er helt uenig med Hagen, og mener luftforurensningen i de store byene er et stort problem. Foto: Vegard Grøtt / NTB Scanpix Vis mer